תורה ומדע

אמונה בא-ל אחד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני רוצה להאמין באלוהים אבל לאור ההוכחות איך אני יכול להאמין במשהו שאיני רואה ולאומת זאת בתנך מוזכר בספר יחזקאל וגם בפרק בשמות שאלוהים הוא פיזי לחלוטין יחזקאל ראה אותו כמו שאני רואה כל בנאדם אחר ושמדובר בבוראים והמנהיג שלבוראים הוא הבורא.. בתנך כתוב בפשטות שכל אחד יכול להבין שיחזקאל ראה את אלוהים והסתיר פניו מהאלוהים והישתטח לפניו ואלוהים אמר ליחזקאל שיקום ושיראה אותו וידבר איתו איך זה שבתורה כתוב שמדובר על אלוהים שבעיברית עתיקה אלוהים זה אלו שבאו מהשמיים? אדוניי זה ברבים ואדוני זה יחיד ולמה אלוהים כתב בבראשית שייצר את האדם בצלמנו כדמותינו? ומה דעתכם על ראל שטוען שהבורא ביקר אותו ואמר לו שהוא יהיה הנביא? אגב אני מיצטער אם אני פוגע במישהו זה שאלה של אמונה בסך הכל בנאדם נולד ביביל לישאול זה הרוח שלנו..

תשובה

שלום וברכה

התורה מבארת בפירוש שלאלוקים אין תמונה וכך מבואר בתורה ספר דברים פרק ד´
(טו) וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר יְדֹוָד אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ:

וכן מבואר ברמב"ם

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק א

הלכה ח

הרי מפורש בתורה ובנביאים שאין הקב"ה גוף וגוייה שנאמר כי ה´ אלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, והגוף לא יהיה בשני מקומות, ונאמר כי לא ראיתם כל תמונה, ונאמר ואל מי תדמיוני ואשוה, ואילו היה גוף היה דומה לשאר גופים.

ובהמשך  שם

הלכה ט

אם כן מהו זה שכתוב בתורה ותחת רגליו, כתובים באצבע אלהים, יד ה´, עיני ה´, אזני ה´, וכיוצא בדברים האלו, הכל לפי דעתן של בני אדם הוא שאינן מכירין אלא הנופות /הגופות/ ודברה תורה כלשון בני אדם, והכל כנויים הן, שנאמר אם שנותי ברק חרבי, וכי חרב יש לו ובחרב הוא הורג אלא משל והכל משל, ראיה לדבר שנביא אחד אומר שראה הקב"ה לבושיה כתלג חיור, ואחד ראהו חמוץ בגדים מבצרה, משה רבינו עצמו ראהו על הים כגבור עושה מלחמה, ובסיני כשליח צבור עטוף, לומר שאין לו דמות וצורה אלא הכל במראה הנבואה ובמחזה, ואמתת הדבר אין דעתו של אדם מבין ולא יכולה להשיגו ולחקרו, וזה שאמר הכתוב החקר אלוה תמצא אם עד תכלית שדי תמצא.

הלכה י

מהו זה שביקש משה רבינו להשיג כשאמר הראני נא את כבודך, ביקש לידע אמיתת המצאו של הקדוש ב"ה עד שיהיה ידוע בלבו כמו ידיעת אחד מן האנשים שראה פניו ונחקקה צורתו בלבו שנמצא אותו האיש נפרד בדעתו משאר האנשים, כך ביקש משה רבינו להיות מציאות הקב"ה נפרדת בלבו משאר הנמצאים עד שידע אמתת המצאו כאשר היא, והשיבו ברוך הוא שאין כח בדעת האדם החי שהוא מחובר מגוף ונפש להשיג אמיתת דבר זה על בוריו, והודיעו ברוך הוא מה שלא ידע אדם לפניו ולא ידע לאחריו, עד שהשיג מאמיתת המצאו דבר שנפרד הקב"ה בדעתו משאר הנמצאים, כמו שיפרד אחד מן האנשים שראה אחוריו והשיג כל גופו ומלבושו בדעתו משאר גופי האנשים, ועל דבר זה רמז הכתוב ואמר וראית את אחורי ופני לא יראו.

 אלוקים הו אאחד ואין שני לו וכמבואר ברמב"ם

רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק א

הלכה ז

אלוה זה אחד הוא ואינו שנים ולא יתר על שנים, אלא אחד, שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם, לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה, ולא אחד כגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות, אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם, אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות, מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות, ואילו היה היוצר גוף וגוייה היה לו קץ ותכלית שאי אפשר להיות גוף שאין לו קץ, וכל שיש לגופו קץ ותכלית יש לכחו קץ וסוף, ואלהינו ברוך שמו הואיל וכחו אין לו קץ ואינו פוסק שהרי הגלגל סובב תמיד, אין כחו כח גוף, והואיל ואינו גוף לא יארעו לו מאורעות הגופות כדי שיהא נחלק ונפרד מאחר, לפיכך אי אפשר שיהיה אלא אחד, וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר ה´ אלהינו ה´ אחד.

כל מי שטוען טענות שהוברא דיבר איתו לא נסמוך עליו כלל, ללא שיוכיח לנו את הדבר.

משה רבינו היתה נבואתו לעיני כל ישראל במעמד הר סיני.

אקווה שאמונתך תתחזק כבר עתה, ולא תמתין עוד.

אשמח לסייע בידך ככל הצורך.

בברכה - בנימין שמואלי  


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה