חברה והשקפה

איך לקרב תינוקות שנשבו!!!!

  • ט' כסלו התשע"ו
אא

שאלה

יש לי 2 חברים שלומדים איתי קבוע והם לא דתיים והייתי מאוד רוצה לקרב אותם לדת איך לעשות זאת? בידיעה שאחד מכיר את התוכן הדתי אבל מבחינתו הוא לא מאמין או שהוא לא רוצה לקיים והשני אינו מכיר את הצד הזה בכלל.

תשובה

שלום וברכה,

  
הדרך החזקה ביותר לקרב, היא בראש ובראשונה לשמש דוגמה אישית טובה. להראות להם שאתה אדם טוב יותר בזכות היהדות, להציג בפניהם אדם בעל יראת שמים אמיתית בתפילה ובלימוד ובמידות טובות שבין אדם לחבירו, אדם שיש בו אהבה אמיתית לבורא עולם ולעם ישראל. 
וכן תדבר איתם בעיקר על דברים ששכלם מסוגל לקבל - כמו "ואהבת לרעך כמוך", כיבוד הורים, לשון הרע, וכיוצא באלה. ללמוד איתם לימודים שיתפעלו מהם, כגון פרקי אבות, או אפילו דף גמרא. שיכירו את חכמת ישראל ויראו את היופי והחכמה הרבה שבה, ומתוכה ישוב לבם למוטב.  ודברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב.
אם אתה מלמד אותם תורה, הרי שבנית את עולם, כי אין ספק שהדברים חודרים לליבם טיפין טיפין, וטיפות רבות מסוגלות לשבר אפילו סלע, כי אין דבר יותר מחזק מחיבור לתורה.
  
כך כתב החזון איש על דורנו, שאפילו הכופרים שבהם - צריך להשיבם בעבותות אהבה, שהרי בימינו רוב היהודים לא גדלים על ברכי היהדות. וכך משיב החזון איש מדוע אסור להענישם בדין "מורידין ואין מעלין":
"אבל בזמן ההעלם, שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה אלא הוספת הפרצה, שיהא בעיניהם כמעשה השחתה ואלימות ח"ו, וכיון שכל עצמנו לתקן - אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת" (חזון איש, יו"ד, סימן ב, סימן קטן טז).
 
אנו למדים שהדרך המצליחה ביותר לקרב בימינו ליהדות, היא לא על ידי לחץ, אלא מתוך הפגנת דאגה ורצון טוב לשלומו והצלחתו האישית של כל יהודי, רק אז תוכל להשיב על שאלות שמתעוררות, ולהשיב לחבריך בהתעניינות ועדינות, תוך שבח לעצם סקרנותו ורצונו הטוב להבין. כי אנו באמת נמצאים בדור חלש, ורבים נרתעים מלהתחבר ולהקשיב לדתיים מפחד שיתקלו בדברים מאיימים או מטיפים. 
 
 זכור מה שנאמר בגמרא ונפסק בהלכה: "במה דברים אמורים, כשהוא מדמה שישמע לו. אבל אם יודע בו שלא ישמע לו, אסור להוכיחו. דאמר ר' אילעא משום ר"א ב"ר שמעון: כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע, כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע, ר' אבא אומר חובה, שנאמר אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך" (קיצור שולחן ערוך סימן כט, סעיף טז).
 
כן הדריך הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ה, הלכה ז):
"תלמיד חכם לא יהא צועק וצווח בשעת דבורו כבהמות וחיות. ולא יגביה קולו ביותר אלא דבורו בנחת עם כל הבריות. וכשידבר בנחת יזהר שלא יתרחק עד שיראה כדברי גסי הרוח. ומקדים שלום לכל האדם כדי שתהא רוחן נוחה הימנו. ודן את כל האדם לכף זכות. מספר בשבח חבירו ולא בגנותו כלל. אוהב שלום ורודף שלום. אם רואה שדבריו מועילים ונשמעים אומר, ואם לאו - שותק!
...לא יראה לחבירו בשעת קלקלתו, אלא יעלים עיניו ממנו. ולא ישנה בדיבורו (כלומר, לא ישקר). ולא יוסיף ולא יגרע אלא בדברי שלום וכיוצא בהן (כלומר, רק בעניינים רגשיים שעלולים לפגוע בחבירו - מותר לשנות בדיבור מן האמת). כללו של דבר: אינו מדבר אלא בדברי חכמה או בגמילות חסדים וכיוצא בהן"
 
וכעת לשאלתך בנושא חיזוק האמונה:
 
1. ניתן לעורר אותם לדיון בנושא זה, על ידי שתספר להם מידי פעם בפעם עד כמה אתה מתפעל מהבריאה, מחכמות שונות בעולם, ועד כמה אתה מבין שגדולים מעשיו של הקב"ה. או שתספר להם על האנטישמיות הגוברת בעולם, ועד כמה אתה מתפעל מהייחודיות של עם ישראל ששרד אלפי שנים נגד ההגיון, ונראה שמתקרב לקראת מלחמת גוג ומגוג והגאולה שעליה סיפרו הנביאים. מתוך אמירות שכאלה, יתעורר הדיון מרצון, תשמע מה יש להם להגיד, ואז תוכל להציג בפניהם את ההוכחות האמיתיות לאמונה בה':

http://www.hidabroot.org/he/article/131752
http://www.hidabroot.org/node/870
חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", ובחוברת קצרה זו תמצא תשובות לכל השאלות. והעיקר שהדברים ייאמרו ברוח טובה.
 
2. אפשרות שנייה, היא פשוט להציע לצפות ביחד איתו בסרט מעניין ומסקרן על תורה ומדע. לדוגמה, הרצאתו של הרב זמיר כהן שליט"א:

http://www.hidabroot.org/he/video/61074
 
כמו כן, אם תפנה את שאלותיהם אליי, אשתדל להשיב בעז"ה כפי יכולתי.
 
בברכה רבה,
דניאל בלס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה