שאל את הרב - כללי

מי היה נירון קיסר?

  • א' חשון התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד שלום, רציתי לשאול אם נירון קיסר עליו מדובר בתלמוד הוא אותו אדם ששלט ברומא בתור הקיסר מ-54 ועד 68 למניינם, שעליו מסופרים עוד המון דברים. יכול להיות שהוא היה אותו אדם ואחר כך התגייר? ואם כן, מה לגבי הגרסה שטוענת שהוא התאבד? תודה מראש

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לפי התלמוד נירון קיסר התגייר ויצא ממנו ר' מאיר.
 
אעתיק לך קטעים נבחרים מאינציקלופדית "דעת" ערך "נירון קיסר":
"נירון קיסר מלך במשך 14 שנה, משנת 37 לספירה ועד 68. יחסו של נירון קיסר ליהודים ידע עליות ומורדות. בתחילה היה נירון טוב ליהודים. אולם בשנת 60, כאשר פרצה מריבה בין היהודים והיונים בעיר קיסריה, שלחו הצדדים שלוחים לנירון קיסר לשפוט ביניהם. כנראה שלב נירון נטה ליהודים, אבל היונים שיחדו את בורוס, יועצו של נירון, והוא חרץ משפט כי יהודי קסריה אינם נחשבים כאזרחי הארץ. רשעת הפקידים הרומיים אילצה את היהודים למרוד בקיסר רומי. בתחילה היה נירון טרוד במשחקיו ובעלילותיו ולא שם לבו לזאת, אבל כאשר נגף שר צבא קיסטיוס (Cestius) לפני היהודים, שלח את אספסיינוס קיסר להשקיט את המרידה. כאשר אשר צר אספסיינוס על ירושלים, הגיעה השמועה כי מת נירון. לדעת סופרי התולדות אבד את עצמו לדעת כי הגיעו אליו שמועות רעות מכל פינות מלכותו"
"בתלמוד יש אגדה אודות נירון קיסר, בסיפור על קמצא ובר קמצא, שהלשינו לפני קיסר רומי כי היהודים מרדו בו. הוא שלח עליהם את נירון קיסר, וזה השתמש תחילה בקסמים לדעת אם יצליח או לא. זרק חצים לארבע רוחות השמים, וכולם נפלו דרך ירושלים. שאל ילד להגיד לו הפסוק שלמד בבית רבו, ואמר לו הילד: ונתתי את נקמתי באדום ביד עמי ישראל (יחזקאל כ"ה י"ד). אמר נירון בלבו: הקב"ה חפץ להחריב את ביתו, על ידי ואח"כ ייקח את נקמתו ממני. נס מהמערכה והתגייר, ויצא ממנו ר' מאיר. (גטין נ"ו).  גם בסיפורי העמים יש הגדה כי נירון לא מת".
 
מדברי הגמרא נראה שנירון קיסר התגייר בסתר ולא בגלוי. באותה תקופה היו הרומאים רודפים כל גוי שהיה מתגייר, כך שהעניין מובן. ייתכן שנעלמו עקבותיו של נירון קיסר, ועל כן סיפרו עליו שהתאבד אחר שעזב שלטונו.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה