שאל את הרב - כללי

שמעתי ש"איפה שאדם קילקל שם יתקן"

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! יש לי מס` שאלות: 1. שמעתי ש"איפה שאדם קילקל שם יתקן" ושהכוונה למשל שאם אדם חטא אם מישהי ספציפית אז התיקון של אותו חטא זה דווקא ניסיון שיהיה לו עם אותה אחת ספציפית וכך החטא יתוקן - האם זה נכון תוכל לפרט ולהסביר לי על העניין, אני אשמח. 2. האם מותר "להקצין" ו "להפריז" בתביעה שנעשית בבית משפט עם עו"ד הכוונה שבד"כ יש 2 צדדים וכל אחד מושך לכיוון שלו ומנסה להקצין לצד שלו, מה מותר ומה אסור כדי לקבל מה שמגיע לך 3. חלמתי מס` חלומות בזמן האחרון ורציתי אם תוכל להגיד לי מה זה אומר בכל אחד מהחלומות. בחלום הראשון חלמתי שכלב נושך אותי ברגל ואני לא מצליח להעיףך אותו ואין לי כוחות נפשיים. החלום השני חלמתי שהפנים שלי מלאים בפצעים כמו פריחה. ובחלום האחרון חלמתי שראיתי את עצמי בעל קרי. (בחלום, לא במציאות) 4. בעניין תפילין, אבי לא הקפיד איתי ממש איך להניח ובאיזה צורה והנחתי בצורה מסוימת כמה שנים, ולאחר מכן חבר אמר לי שזה לא נכון ושינה לי את הצורה ובקיצור אני לא יודע בצורה מוחלטת איך אני אמור להניח את התפילין לפי המנהג והעדה שלי ( ספרדי מרוקאי) איך אוכל לדעת בצורה מוחלטת ולא בערך (אני שמאלי אגב) 5.יש תשובה גמורה על כל החטאים או שישנם חטאים שמה שלא תעשה הם לא יכפרו במלואם או עד המשיח או המוות אם תוכל לפרט לי על תשובה לעומק. כי מצד אחד אני שומע תמיד שיש תשובה גמורה על הכל, אבל לפעמים שאני בשיעור (דף יומי) ועוד כמה מקומות אני נתקל באמרות "לא ינקה" או "אין תשובה גמורה", בכל מיני חטאים ואמרות. 6. מה הפירוש "קלקלתו תקנתו".

תודה רבה אתם עושים עבודת קודש!

תשובה

שלום וברכה

כך כתב הרמב"ם יד החזקה - הלכות תשובה פרק ב (א) אי זו היא תשובה גמורה זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה לא מיראה ולא מכשלון כח כיצד הרי שבא על אשה בעבירה ולאחר זמן נתייחד עמה והוא עומד באהבתו בה ובכח גופו ובמדינה שעבר בה ופירש ולא עבר זהו בעל תשובה גמורה הוא ששלמה אמר וזכור את בוראיך בימי בחורותיך ואם לא שב אלא בימי זקנותו ובעת שאי אפשר לו לעשות מה שהיה עושה אף על פי שאינה תשובה מעולה מועלת היא לו ובעל תשובה הוא אפילו עבר כל ימיו ועשה תשובה ביום מיתתו ומת בתשובתו כל עונותיו נמחלין שנאמר עד אשר לא תחשך השמש והאור והירח והכוכבים ושבו העבים אחר הגשם שהוא יום המיתה מכלל שאם זכר בוראו ושב קודם שימות נסלח לו:

ואין הכוונה שחייב האדם להביא את עצמו חלילה לידי חטא אלא שדבר זה סימן שהוא אכן חזר בתשובה וראה מה שכתב בספר צדקת הצדיק - אות עג כשהאדם מתקן מה שחטא אז השם יתברך מזמין לו אותו פרק ואותו מקום כדי שתהיה תשובת המשקל, שהרי ודאי יש דברים שאסור האדם להביא עצמו לידי כך כמו באותה אשה באותו וכו` יעבור על איסור יחוד, רק השם יתברך מזמין לו זה או ענין כיוצא בו ואין השם יתברך מזמין לו זה אלא כשיודע שלא יכשל עוד. ולכך כאשר השם יתברך מזמין לו הוא סימן שכבר ניתקן ונתקבלה תשובתו.

2. אסור ללכת לבית משפט כלל, ובבית דין צדק אסור להקצין ולהפריז. 4.תשובה מאהבה מכפרת על הכול והכול נהפך לזכויות. 6. הכוונה היא תמיד שהדבר שבעצם גורם לאדם את ההפסד הוא שגרם לו את התיקון.

בברכה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה