אמונה

הנהגת הבורא בעולם

  • כ"ז תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב! רציתי לשאול כיצד ובאיזה אופן ה' יתברך מנהיג את העולם, אחרי שיש מהלך קבוע לכוכבים והמזלות שהם משפיעים על העולם לפי אמונת וחוכמת האומות וגם חכמי ישראל הסכימו אם זה שיש כח למזל. אם כך מה אשם אדם שנולד במזל רע או שבימי חייו מסלול הכוכבים הקבוע הגיע לנקודה שיוצרת רעה בעולם ? קשה לי על זה כי בהבנתי כרגע היה נראה לי שהעולם מתנהג על פי מעשי בני אדם כשעושים טוב ה יעשה טוב איתנו וכשנרשיע ה' יתן כגמולנו וכשיש מהלך קבוע למזלות בלי קשר למעשי בני אדם כיצד מתגלה הנהגת העולם על פי מעשי בני אדם ולא על פי המזל? ועוד למה אדם שנכנס למקום סכנה ימות לפני זמנו? מה חזק יותר הסכנה או מעשיו של האדם ועת מותו

תשובה

שלום וברכה,
 
אמרו חז"ל, שישראל הם מעל המזל.
הגמרא מלאה בסיפורים המוכיחים זאת, כגון בתו של רבי עקיבא, אשר הצופים בכוכבים חזו את מותה, אך היא ניצלה בזכות מעשה צדקה שעשתה. ועוד סיפורים רבים כגון זה, המעידים על כך שבני ישראל יכולים להתגבר על מזלם ולשנותו.
 
לגבי שאלתך על הצדק במזלות: ובכן, אדם נולד בתנאים מסויימים (ועם יצרים מסויימים) לפי מעשיו ורמת תיקונו בגלגול הקודם. זו הסיבה שכל אדם נולד עם נסיונות אחרים משל חבירו.
 
מכל מקום, מזלות יכולים אך ורק ללמד על "תנאי התחלה" שנקבעו לאדם, אך בחירותיו של האדם בעולם הזה ינווטו אותו למסלולים שונים. כך לדוגמה, דוד המלך נולד במזל מאדים, ולפיכך היה צריך להיות שופך דמים, אך הוא ניתב זאת כדי להילחם באוייבי ישראל והיה לצדיק גדול. חז"ל אומרים שאדם שנולד במזל מאדים לא חייב להיות רוצח, הוא יוכל להיות מוהל או שוחט.
וכן בכל עניין, גם כאשר אדם קיבל יצרים מסויימים, יש ביכולתו לבחור לאן לנתב את חייו. כפי שאמרו חז"ל: הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים.
 
אדם שנכנס למקום סכנה עלול למות - בגלל שהוא עבר על רצון הבורא שציווה "ונשמרתם לנפשותיכם מאוד" - והחטא של רשלנותו עלול להמיתו. אך גם במקרה כזה מודדים את זכויות של האדם בשמים, ואם יש לאדם זכויות - אז מצילים אותו מן הסכנה למרות פשעו - אלא שאז מנקים לו מזכויותיו (כלומר בתמורה להצלתו הוא מאבד מהזכויות שלו). לכן אמרו חז"ל שאל יסמוך אדם על הנס, ולא יכניס עצמו למקום סכנה.
 
נא ראה עוד:
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה