חגים ומועדי השנה

כשמנקים לפסח - צריך לכבס את כל הבגדים?

  • כ"ח אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב!

1. האם כשעושים ניקיון בארונות הבגדים - יש צורך גם לכבס את כל הבגדים? או מספיק לנער כל בגד ולהכניס לארון?

2. יש לנו בבית מזנון גדול בסלון בו יש כלי אוכל של חמץ. מספיק רק לנקות שם או גם לסגור את המזנון (איפה שיש דלתות שקופות) באיזה בד כדי שכלי אוכל אלו לא יראו לעין? חשוב לציין שאם אסגור ככה עם בד זה לא יראה יפה בסלון, במיוחד בחג.

3. מותר לי להשאיר ספריה ולא לנקות אותה? זו ספריה עם מלא ספרים. האם מותר למכור אותה במכירת חמץ? ואז לא לנקות בה, משום שאני חוששת שאין מספיק זמן לעשות גם בה ניקיון.

4. האם מותר להחזיק בבית חמץ מובהק כמו לחם ולמכור במכירת חמץ? ואז להחזיק בארון סגור? ואם אסור אז מה כן מותר למכור? 

תודה וחג שמח

תשובה

שלום רב,

1. אין צורך לכבס את הבגדים, ואין חיוב להכניס את הידיים לתוך הכיסים או להופכם, אלא די לבדוק את הבגדים על ידי מישוש אם אין שם חמץ בגודל כזית. אכן אם לא בדקו את הכיסים גם מפירורים יש להיזהר שלא להכניס לכיסים אלו אוכל במהלך חג הפסח (יעויין רמ"א אורח חיים סימן תלג סעיף יא, משנה ברורה שם, ואור לציון חלק ג' עמוד עט סעיף יא).

2. צריך לנקות את כלי החמץ היטב, וטוב וכדאי לנעול אותם בארון (ואחר כך להצניע את המפתח), או לסגור את דלת הארון על ידי דבק, אולם אין צורך לכסות את דלתות הארון בבד (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן תנא סעיף א, והליכות שלמה על המועדים ניסן-אב פרק ו בדבר הלכה אות יב).

3. אין צורך לנקות את הספרים לפני פסח, וכן אין צורך למכור את הספרים במכירת חמץ, כי פירורי החמץ שנפלו שם בטלים במיעוטם. ומותר גם ללמוד בספרים אלו בפסח מבלי לבדוק אחר פירורי חמץ שנפלו לתוכם, אלא שיש להיזהר מאוד שלא להביא את הספרים האלו לשלחן האכילה וכיוצא בזה מחשש שמא יפלו פירורי החמץ האלו לתוך האוכל (יעויין שו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן מג, אור לציון חלק ג' עמוד עט סעיף י, הליכות שלמה שם פרק ה סעיף ו והערה 33, ואשרי האיש חלק ג' עמודים שנה-שנו).

4. מעיקר הדין ניתן לנעול גם חמץ גמור בתוך ארון ואחר כך למכור אותו במכירת חמץ, אלא שיש הידור שלא למכור דברים שהם בגדר חמץ גמור.

בברכה,
 
הלל מאירס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מכירת חמץניקיון לפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה