הלכות ומנהגים

זמן נץ החמה

נץ החמה ביהדות

  • ז' אדר התשע"ה
אא

שאלה

כמה זמן נמשך זמן נץ החמה

תשובה

לכבוד השואל, 

המקובל הוא שזמן נץ החמה הוא בזמן התנוצצות הראשונה של השמש מעל לאופק הקרקע לצד המזרחי. ולכן אין שיעורו באמת  אלא רגע.

ויש מודדים את הרגע המדויק מתוך הדקה שחל בו הנץ החמה, כדי להתחיל שמונה עשרה של בוקר בדיוק בזמן הנץ החמה - שזה המובחר על פי הלכה, וכמבואר בסימן פט בשולחן ערוך אורח חיים. 

בברכה,

רב נחום 
 
הנץ החמה הוא זמן הלכתי, שמשמעותו הוא הרגע בו נראית בוודאות הנקודה הראשונה מקרני השמש. על פי הרמב"ם, הנץ החמה נקרא "עלות השמש". 

מדובר בזמן הלכתי חשוב מאוד, כיוון שעל פי ההלכה, כל המצוות שחובה לעשות אותן ביום, כגון: תפילת שחרית, הנחת תפילין, תקיעת שופר, ברית מילה ועוד - מחד חובתם מתחילה מעלות השחר, אך על פי חז"ל, את המצוות הללו ניתן לעשות החל מהנץ החמה ואילך.

פירוש המילה "הנץ",הוא מלשון "הנצו הרימונים". כלומר, לשון נצץ/הנץ, נצנוץ, או יציאת נצן מהצמח, במקרה של הזריחה זהו הנצנוץ הראשון של השמש.

זמן הנץ החמה רלוונטי גם לגבי תפילת שחרית כוותיקין. מנייני "וותיקין" מתחילים להתפלל לפני הנץ החמה ולגרום לכך שיתחילו את תפילת שמונה עשרה בדיוק בזמן הנץ החמה.

לתפילת וותיקין מעלה גדולה מאוד. חשוב לדעת כי הזמן המשובח ביותר לקריאת שמע ולתפילה הוא כ'ותיקין'. על כך אמרו חכמים במסכת ברכות: "כל הסומך גאולה לתפילה כ'ותיקין' אינו ניזוק כל היום כולו". הסיבה לכך היא שמי שמתפלל מאוחר נגרר אחרי טבע העולם, ורק אחר שהשמש כבר זורחת, והחיים מתחילים לפעום במלא שאונם, הוא מתעורר ונוכח שה' הוא האלוקים ומקבל על עצמו עול מלכות שמים ומתפלל. אבל מתפללי ה'ותיקין' מקדימים ומובילים את הטבע, ועוד לפני שהשמש זורחת והטבע מתגלה במלא יופיו והדרו, הם מקבלים על עצמם מתוך אמונה שלימה עול מלכות שמים, ותיכף כשהשמש זורחת והיום מתחיל, הם עומדים בתפילה וממשיכים שפע ברכה לעולם. עם זאת, ראוי לסייג את הדברים ולומר כי מי שמרגיש שאם יתפלל וותיקין, היום שלו יתחיל ברגל שמאל, והוא לא יעשה את מלאכתו ביושר, יהיה עיף ועצבני - עדיף שיתפלל קצת יותר מאוחר.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:הלכהשאלהנץ החמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה