שאל את הרב - כללי

טעמי מצוות התפילין

  • ט"ז שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה!! רציתי לשאול בבקשה בעניין מצוות התפילין מדוע הם מרובעות [נכון שאומרים 'הלכה למשה מסיני', אבל אין טעם?!] [בלי קשר, כאשר אני מבין את טעם המצווה יש לי יותר חשק לעשות אותה, נכון שיש מימד של להקדים נעשה לנשמע ואכמ''ל.] והבנתי שהתפילין בצבע שחור, כי צבע שחור זה כולל את כל הצבעים, כך גם שאדם מניח תפילין הוא מתחבר לכל ישראל, [הבנתי נכון?], ועוד שאלה שיושבת לי על הלב, מדוע צריך לקשור ז' כריכות, ועוד ג' כריכות על היד. וכן גם בתפילין של ראש שצריך שהקשר ירד מלקדימה. זאת ועוד. רציתי לשאול מה הטעם בתפילין עפיצות, ומה העניין בגוויל? וכן מה העניין בתפילין רבינו תם, ושימושא רבא וכיוצ''ב? ב.) בעצם אותם שאלות אני שואל לגבי מצוות הציצית לגבי הפתילות, מה העניין בפתילות? תודה רבה!! יישר כח גדול לעוני השאלות!! אני מאוד מתחזק מהתשובות ושמח מאוד מעבודת הקודש שלכם!!

תשובה

 

לכבוד השואל,

"בעניין מצוות התפילין מדוע הם מרובעות?"

- ע"פ קבלה, צורת עיגול מראה על הבריות כפי שנבראו במצבם המקורי. ריבוע מראה על גידול הנברא למצבו בגדלות.

כמו כן התפילין מרמזים לגידול האדם על ידי תוספת המוחין - "הדעה בינה והשכל" - שיורד אלינו בכל יום מחדש.

 

"והבנתי שהתפילין בצבע שחור, כי צבע שחור זה כולל את כל הצבעים, כך גם שאדם מניח תפילין הוא מתחבר לכל ישראל."

- ע"פ הספרים הק' צבע לבן כולל את כל הצבעים; וממילא צבע שחור מראה על חוסר כל אור וצבע.

לפי זה, לכאורה התפילין הם בצבע שחור כי הם מרמזים על התקשרותם לבחינת "אין" - דהיינו, שורשי המחשבה, אשר אין לנו השגה בהם כלל.

[אמנם, גם לפי הסבר זה אפשר לומר שהתפילין מרמזים על ההתקשרות לכל ישראל: כי בבחינת השורש וה"אין", כל הקדושות וכל המדריגות מתאחדים זה בזה.]

 

"מדוע צריך לקשור ז' כריכות?"

- ז' כריכות הוא מנהג על פי האריז"ל לרמוז על ז' המידות התחתונות.

 

"ועוד ג' כריכות על היד ."

- טעם הכריכות על האצבע   לפי שהוא דומיא לחתן כשמקדש את הכלה, הוא נותן לה טבעת על האצבע. וכן אנו אומרים  בשעת כריכת הכריכות" את הפסוקים: "וארשתיך לי לעולם"  וגו' - לרמז שהקב"ה כביכול מארס את כלל ישראל ע"י התפילין המרמזים ללימוד תורה.

 

"שהקשר ירד מלקדימה."

- עצם הקשר של ראש צריך להיות מאחרי הראש דוקא; ואולי כוונתך לרצועות היורדים מלפניו. 

לכארוה טעם ירידת הרצועות מלפניו עד החזה או עד הטבור (משנה ברורה סימן כז ס"ק ), לרמז על המשכת המוחין למטה, או למקום הלב וההרגשות (מקום החזה) או למקום העשייה שבגוף (שמתחיל בטבור). 

 

"רציתי לשאול מה הטעם בתפילין עפיצות, ומה העניין בגוויל?"

- זה לשון הרמב"םהלכות תפילין (פרק א, ו-ח):

"שלושה עורות הן--גוויל, וקלף, ודוכסוסטוס.  כיצד:  לוקחין עור הבהמה או עור החיה, ומעבירין שיער ממנו תחילה; ואחר כך מולחין אותו במלח, ואחר כך מעבדין אותו בקמח; ואחר כך בעפצא וכיוצא בו, מדברים שמקבצין את העור ומחזקין אותו.  וזה הוא הנקרא גוויל.

"ואם לקחו העור אחר שהעבירו שיערו, וחילקו אותו בעובייו לשניים, כמו שהעבדנין עושין, עד שייעשה שני עורות--אחד דק, והוא שממול השיער, ואחד עבה, והוא שממול הבשר--ועיבדו אותו במלח, ואחר כך בקמח, ואחר כך בעפצא וכיוצא בו:  זה החלק שממול השיער, נקרא דוכסוסטוס; וזה שממול הבשר, נקרא קלף.

"הלכה למשה מסיניי, שיהיו כותבין ספר תורה על הגוויל, וכותבין במקום השיער; ושיהיו כותבין התפילין על הקלף, וכותבין במקום הבשר; ושיהיו כותבין המזוזה על דוכסוסטוס, וכותבין במקום השיער.  וכל הכותב בקלף במקום שיער, או שכתב בגוויל ובדוכסוסטוס במקום בשר--פסל."

 

"מה העניין בתפילין רבינו תם, ושימושא רבא?"

בסדר הנחת הפרשיות בבתים נפלה מחלוקת בין הראשונים, והיא ידועה כמחלוקת רש"י ור"ת. הלא היא כתובה במס' מנחות (לד':), ומחלוקתם קשורה גם לגירסאות הגמ'.

לרש"י הסדר הוא כפי שנכתבו בתורה: קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה עם שמע. ולר"ת הסדר: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע ושמע.

 

תפילין שימושא רבה הן תפילין גדולים, גודל הקציצה למעלה– כ-4 ס"מ ומעלה. הפרשיות בפנים כרש"י ממש. ע"פ הסוד זה עולה כתפילין של רש"י ורבנו תם ביחד. 

 

ב. "אני שואל לגבי מצוות הציצית לגבי הפתילות."

- בספר דרך מצוותיך להרב ה"צמח צדק" מחב"ד ז"ל, מבאר טעם החוטין שבציצית בפרק "מצוות ציצית" באות ב', שענין הציצית רומז להמשכת  ההארה של הטעם הכמוס שבמצות, ששורשם הוא מבחינת הראש, ונמשך אלינו בצמצום להיות מושג, ע"ש. 

ברכה,

רב נחום

 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה