הרב יצחק זילברשטיין

לפתע מגלה הקריין שבפרסומת נכתב לאמור: "פתוח אף בשבת"...

מקצועי הוא "קריין פרסומות", מספר האיש. לאחרונה סיכמתי עם חברת פרסום על קריינות פרסומות של החברה למשך שנתיים. בחוזה העבודה נכתב בין-השאר, כי אם אבטל את החוזה - יושת עלי קנס כבד של חמשת אלפים שקלים!...

אא

להיכל בית המדרש "בית דוד" הגיע יהודי שומר תורה, ושאלה מעניינת בפיו:

מקצועי הוא "קריין פרסומות", מספר האיש. לאחרונה סיכמתי עם חברת פרסום על קריינות פרסומות של החברה למשך שנתיים. בחוזה העבודה נכתב בין-השאר, כי אם אבטל את החוזה - יושת עלי קנס כבד של חמשת אלפים שקלים!...

והנה, אתמול הוגש לי נוסח פרסומת של עסק חדש. עברתי על החומר, ונדהמתי לגלות כי בסוף הפרסומת נכתב לאמור: "החנות פתוחה גם בשבת!!"

עתה נפש האיש בשאלתו: האם צריך אני לבטל את החוזה ולהפסיד את חמשת אלפי השקלים, כדי שלא אומר 'המקום פתוח בשבת'?...

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

נאמר בתורה (דברים כ"ז, ט"ז): אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו, ואם כן כל שכן מקלה ה' יתברך. הגע עצמך: אב האומר לבנו 'אל תפתח חנות המפיצה ריח קשה בביתי, אני נורא סובל מכך', הרי ברור שהפותחו נגד רצון אביו - הרי הוא מקלה אביו, כל שכן כשמפיצים ריח של רעל של כפירה בה' יתברך ובתורתו ובמעשה בראשית שהוא ב'ארור'. וכך בענייננו. ומלבד זאת, יש בזה חילול ה', וחייב להפסיד ממונו, ולא לחלל שם שמים[1].


[1] ורבינו ה'חזון איש' אמר (מובא ב'פאר הדור'), שיש להוכיח שעוון חילול ה', חמור יותר מג' העבירות שנאמר עליהן יהרג ולא יעבור, שהרי דוד המלך רצה לעבור עבודה כדי למנוע חילול ה', שלא יאמרו ח"ו שהשי"ת עשה עוול למלך חסיד, לכן יעבוד עבודה זרה בפרהסיה, ושוב יידעו הכל שבמשפט הגיע לו מה שהגיע. ונמצא לפי חשבונו של דוד המלך, שמוטב לעבוד עבודה זרה משיתחלל שמו הגדול. (אלא שחושי הארכי אמר לו שגם אם יעבוד עבודה זרה, הרי זה חילול ה', שיאמרו שמלך חסיד עבד לעבודה זרה, ולכן נשאר דוד המלך בשב ואל תעשה, יעויין במסכת סנהדרין דף ק"ז ע"א).

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה