הרב יצחק זילברשטיין

הניח ביצים אצל תרנגולת השכן - למי שייכים האפרוחים?

הביצים בקעו ויצאו האפרוחים, ועתה בא שמעון ותובע את אשר לו באומרו לראובן: "דע לך יקירי כי חמשה אפרוחים מיותרים נמצאים כאן, כפי שעיניך רואות. אפרוחים אלו שייכים לי, שהנחתים לדגירה תחת התרנגולת..."

אא

לפני כמאתיים וחמישים שנה אירע המעשה.

ראובן הושיב את תרנגולתו והניח ביצים תחתיה כדי שתדגור עליהן. לאחר מכן התגנב שמעון לחצירו של ראובן, והוסיף להניח עוד חמש ביצים תחת התרנגולת. הביצים בקעו ויצאו האפרוחים, ועתה בא שמעון ותובע את אשר לו באומרו לראובן: "דע לך יקירי כי חמשה אפרוחים מיותרים נמצאים כאן, כפי שעיניך רואות. אפרוחים אלו שייכים לי, שהנחתים לדגירה תחת התרנגולת...". ראובן השיב לעומתו: "הלא תרנגולתי גידלה את האפרוחים, אשר על כן אפרע לך דמי חמש ביצים ותו לא!..."

(מקרה דומה אירע פעם בראובן שהניח שתי חלות לאפייה בתוך תנורו, ולאחר מכן הגיע שמעון והכניס גם הוא את בצקו לתנור חבירו שלא מידיעתו. פתח ראובן את התנור והתפלא לגלות בו ארבע חלות... אך עד מהרה התברר כי לא מדובר בנס, אלא היה זה שמעון, שחזר כעת ליטול את חלותיו. והנה, גם במקרה זה תבע ראובן את החלות לעצמו, שהרי על ידי תנורו נאפו, ואין לשמעון אצלו אלא דמי בצק בלבד. ואילו שמעון תובע את החלות לעצמו, שכן נעשו מבצקו...).

יורינו המורה הדין עם מי, ושכרו כפול מן השמים.

תשובה 

שאלה זו הגיעה אל שולחנו של גאון עוזנו מרן החיד"א[1], וכתב לפשוט אותה מהמשנה במסכת בבא מציעא (דף ק':): "שטף נהר את זיתיו (אילנות הזית שלו), ונתנם לתוך שדהו של חבירו (ונשתרשו שם והוציאו פירות), זה אמר זיתי גדלו (האילנות שלי גידלו את הזיתים), וזה אומר ארצי גדלה (אדמתי גידלתם), יחלוקו". ולכאורה נצטרך לומר גם בנידון דנן, שמאחר והאפרוחים נוצרו הודות לתרנגול של ראובן וביציו של שמעון, ממילא הדין הוא שיחלוקו!

אך דחה החיד"א, שבנוגע למשנה בבבא מציעא, חולק בעל הקרקע עם בעל האילנות, משום שיש לו טענה - 'ארצי גידלה', וגם שחסרה לו הקרקע, שהרי היה יכול לזרוע בה 'סילקא וירקא', לכן מקבל חצי מן הזיתים. אבל בנידון דנן, מאחר ובעל התרנגולת היה מתיירא להניח עוד ביצים, ושמעון 'הניח מעותיו על קרן הצבי', לכן הכל שייך לשמעון! שכן הלכה רווחת היא: 'זה נהנה וזה אינו חסר, כופין על מדת סדום' (ב"ב דף י"ב:), ומאחר ושמעון לא חיסר לראובן כלום (שכן התרנגולת לא כחשה כשישבה על ביצים נוספות), צריך ראובן ליתן לו חמשה אפרוחים. וכפי שכבר הורה כן בנידוננו הרב הגדול מהר"ש גארמיזאן[2], באומרו לשמעון: שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ (דברים כ"ב, ז')[3].

אולם רבו של החיד"א, רבי יונה נבון זצ"ל, נחלק עליו[4], והעלה שאין לשמעון כי אם את דמי הביצים שהניח, שהואיל ונכנס שמעון להניח את הביצים תחת התרנגולת שלא ברשות בעל הבית, קונסים אותו ואין אומרים בזה 'זה נהנה וזה לא חסר', אלא הכל לראובן[5].


[1] ומופיעה בשו"ת החיד"א סימן ז'.

[2] יעויין בשו"ת משפטי צדק סי' קמ"ה.

[3] ועל כל פנים במקרה שלא כל הביצים בקעו, ומאלו שבקעו אין ניכר אם באו מביצי ראובן או שמעון, נראה שיכול ראובן בעל התרנגולת לומר לחבירו 'משלך לא יצאו אפרוחים'!

[4] בשו"ת נחפה בכסף חו"מ סי' ה', ע"ש.

[5] והנה, דרך מעניינת בנידון שאלתנו סלל הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל, בספרו "פרי יצחק" (סוף סי' ט"ו), וכדלהלן:

מצינו בירושלמי במסכת ערלה (סוף פרק א'), שנחלקו האמוראים בדין ביצת הקדש שנעשית אפרוח מחמת דגירת תרנגולת של חולין - מה דינו של האפרוח, האם נחשב לחולין ומותר באכילה, או שמא הוא הקדש? דעת ר' יוחנן שהאפרוח מותר, אלא שצריך לפדותו כזמן הזרע, דהיינו כפי שהיתה שווה הביצה קודם שיצא הימנה האפרוח, כפי ששנינו לגבי גידולי הקדש שנטעם בשדה הדיוט (חולין), שהדין הוא שהגידולים חולין ופודה אותם כשעת הנטיעה. וחולק עליו כהנא וסובר כי אין להביא ראיה לכאן מדין גידולי הקדש בשדה הדיוט, שהרי שם על ידי הארץ נוצרו הגידולים, שהקרקע הולידתם והצמיחתם, וממילא נחשבים ממש כגידולי חולין, מה שאין כן בנידון ביצת ההקדש, כאן האפרוח לא נוצר על ידי התרנגולת, התרנגולת הינה רק גורם חיצוני, שמחמת פעולת החימום שלה יצא האפרוח, אך עצם האפרוח נוצר מן הביצה, ולכן סובר כהנא כי זהו ממון גבוה ממש, ויש לפדות את האפרוח כמות שהוא עכשיו.

ומעתה נוכל לומר, כי שאלתנו תלויה במחלוקתם של האמוראים, הווי אומר: לפי שיטת ר' יוחנן, כשם שלמדנו שהאפרוח נחשב לחולין ומותר ויפדה רק כשווי ביצת ההקדש, משום שהתרנגולת שהיתה חולין היא שהולידה ויצרה אותו, אם כן, הוא הדין אף בנוגע לתרנגולתו של ראובן, היא שעשתה את האפרוחים ולכן שייכים לו, ואין לו לשמעון אצל ראובן אלא דמי ביצים בלבד. אבל לפי דעת כהנא הסובר שאין התרנגולת עצמה יוצרת את גוף האפרוח עצמו, אלא רק גורמת חימום חיצוני, יוצא אפוא, שאף בענייננו לא התרנגולת של ראובן יצרה את האפרוחים, אלא הם באו מממונו של שמעון, ולכן כולם שייכים לשמעון! נמצאנו למידים ששנויה שאלתנו במחלוקת רבותינו חכמי הש"ס.

ענוותנותו המופלגת של ה"פרי יצחק"

לאחר שנתוודענו להברקה גאונית מבית מדרשו של ה"פרי יצחק", הבה ונסיים במעשה מופלא אודותיו:

מעשה היה באסיפה של תלמידי חכמים ובתוכם הגאון רבי יצחק בלאזר, והגאון מבריסק רבי יוסף בער סולוביצ'יק, בעל ה'בית הלוי'. רבי יוסף בער הקשה קושיה עצומה, והחלו המסובים מפלפלים בקושייתו, זה מתרץ וזה דוחה, כל אחד מראה את כוחו בחריפות ובבקיאות, ואילו רבי יצחק יושב ומחריש. לאחר מכן אמר רבי יוסף בער על קושייתו העצומה שני תירוצים: תירוץ אחד שלו, ותירוץ שני של בנו - רבנו חיים הלוי. ושוב התחילו המסובים להתפלפל בתירוצים, ושוב, רבי יצחק בלאזר יושב ושותק, כאילם לא יפתח פיו... תמה רבי יוסף בער בלבו ואמר 'זהו שאומרים עליו שהוא אדם גדול בתורה?...'

כשחזר רבי יוסף בער לביתו, ביקש להביא לפניו את ספרו של רבי יצחק בלאזר, "פרי יצחק", כדי לתהות על קנקנו של המחבר. והנה, אך פתחו - מצא שם סימן שלם העוסק בקושייתו העצומה... הפרי יצחק גם הוא הקשה את אותה קושיה, ולמרבה הפלא תירץ שם הפרי יצחק בטוב טעם ודעת, את אותם שני התירוצים, של הבית הלוי ושל בנו רבי חיים!!! התפעל רבי יוסף בער ואמר 'צאו וראו כמה גדולה היא מדת ענוותנותו של הגאון רבי יצחק בלאזר'!

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה