הרב יצחק זילברשטיין

זקן ששוכח ונותן פעם נוספת צדקה - האם מותר לקבל ממנו?

האם מותר למקבל ליטול את הממון, או שמא עליו להודיעו כי כבר קיבל ממנו?

אא

עוד יש לדון, במקרה שהזקן נותן צדקה למשולח שאוסף צדקה, ושוב חוזר ונותן מחמת השכחה (יעויין לעיל בפתח-דבר במעשה אודות ר' דוד מקרלין), האם מותר למקבל ליטול את הממון, או שמא עליו להודיעו כי כבר קיבל ממנו?

תשובה

בספר 'דרך שיחה' מובא שהגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א נשאל: מה הדין כשעני מבקש צדקה כמה פעמים ביום, האם חייב האדם ליתן בכל פעם? והשיב על סמך דברי הירושלמי במסכת פאה (פ"ח ה"ה): "יצא מן העיר ונכנס לה, הנותן נותן, והלוקח יחוש לעצמו", כלומר, העני עושה בזה עוולה שנוטל שוב מהנותן, אבל מכל מקום הנותן נותן. וכן בכתבי הגרי"י פישר זצ"ל ('מנחת הקיץ') מובא כי נשאל בשאלה זו, והשיב כי בירושלמי בפאה מבואר שבפעם אחת ביום די. וכנראה כוונתו לירושלמי הנ"ל. (ונראה שהדברים אמורים באופן שיכול העני להמשיך ולחזר על הפתחים ולקבץ צדקה, אך באופן שאכן נצרך לממון, כי קשה לו להשיגו במקום אחר, יש ליתן לו, וכמו שמובא בספר 'מעשה איש' ח"ד עמ' קל"ח, שנשאל רבינו החזון איש, האם צריך ליתן לעני כאשר בא לבקש כמה פעמים ביום, והשיב, שאם יש לנותן וגם המקבל צריך - בודאי שצריך ליתן, וכבר אמרו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש).

לאור הדברים, אמר מו"ר שליט"א, כי בנידון שאלתנו, שבעל הבית שוכח ונותן פעם נוספת, נראה שאין זה הגון ליטול ממנו, שהרי 'הלוקח צריך לחוש לעצמו'. אולם הוסיף הרב, שבמקרה שמדובר בכמה פרוטות, מן הסתם הנותן אינו מקפיד כלל ומוחל על כך.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה