הרב יצחק זילברשטיין

האם מותר לעזור לנער בר-מצוה להניח תפילין בלילה לצורך צילום?

"ראה נא, בחנותי נמצא נער שהגיע למצוות, הוא מבקש להצטלם עם התפילין על ראשו וידו, אבל משום מה אין הוא מצליח להניח את התפילין

אא

שאלה מעניינת הגיעה לשולחנו של מו"ר שליט"א, על ידי תלמיד חכם נכבד שסיפר את המעשה הבא:

התהלכתי ברחוב בשעות הערב. לפתע עוצר אותי אדם ואומר: "ידידי, אני בעל חנות הצילום שלפניך, תוכל לעשות עמי טובה?", "בשמחה", השבתי, והמשיך האיש: "ראה נא, בחנותי נמצא נער שהגיע למצוות, הוא מבקש להצטלם עם התפילין על ראשו וידו, אבל משום מה אין הוא מצליח להניח את התפילין. וגם אני בעוונותי איני יודע כיצד מניחים תפילין... האם הינך יכול לעזור לנו?..."

התלמיד חכם עמד והסתפק, היאך עלי לנהוג כעת? מצד אחד, הרי מדובר בשעות הערב, והדין הוא שאסור להניח תפילין בלילה, וגם הרי זה ביזיון לתפילין שמניחים אותם רק כדי להצטלם. אך מצד שני, יתכן ותמונת המזכרת עם התפילין, תוסיף לנער הרהורי תשובה, ובהמשך אולי ניתן יהיה לקרבו?...

תשובה

מו"ר שליט"א השיב:

נראה שיש לעזור לבחור להניח את התפילין, כי יש בצילום חביבות למצוה ואין בזה זלזול, ואדרבה, ההורים רוצים להנציח את המעמד הזה, שהילד מצטלם עם התפילין, ואין כוונתם לבזות את המצוה. ושמענו מבעלי תשובה האומרים, שמעמד הנחת תפילין שביום הבר מצוה, חרט בהם חרטה עמוקה בלב. והצילום של הנער עם התפילין יכול לעורר געגועים אצלו, ולכן נראה שמותר לעזור לו להניחם. (וע"ע ב'תשובות והנהגות' ח"ד סי' י"ב).

ובדבר הנחת תפילין בלילה, הנה להלכה נפסק כי לילה הוא זמן תפילין, אלא שחכמים אסרו להניח תפילין בלילה, מחשש שמא ישכח וישן בהם (כמבואר בשו"ע סימן ל' ס"ב ובמשנ"ב סק"ד), ובמקרה דנן, שברור שלא ירדם בהם בתחילת הלילה, בשעת הצילום והחגיגה שמסביב, יתכן שלא אסרו חכמים. וכעין זה מבואר בשו"ע ובמשנ"ב (שם ס"ג וס"ק י"ב-י"ג), שאם רוצה לצאת לדרך בהשכמה, רשאי להניח תפילין אפילו קודם עמוד השחר, מאחר ואין חשש שמא ישן בהם כשהולך ברגליו.

ויעויין בספר 'עלי מרורות', שהגאון רבי יהושע אהרונסון זצ"ל, הורה לכל יושבי המחנות בימי הנאצים ימש"ו, להניח תפילין באשמורת הבוקר (מחמת אימת הנאצים), כשלא היה חשש שמא ישן בהם, והניחום בלי ברכה. וכך יש לנהוג בענייננו, משום שיתכן שילד זה לא יניח תפילין (ויתכן שאביו בכלל לא קנה לו תפילין אלא שאל אותם משכן), וזוהי הפעם היחידה שיניחם.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה