הרב יצחק זילברשטיין

רופא הצריך לעשות ניתוח בשבת, ואומר שאם יעשן הניתוח יהיה טוב יותר

פעמים רבות קורה, שאני צריך לערוך ניתוח לחולה מסוכן בשבת קודש. והנה, מרגיש אני בעצמי, שאם אעשן סיגריה לפני הניתוח (כפי שרגיל אני בימות החול), אנתח יותר טוב, ותוצאות הניתוח יהיו מוצלחות יותר בס"ד

אא

להלן מברק שנשלח אל מו"ר שליט"א מאת מנתח בכיר, ובו שאלה חמורה ביותר בדיני שבת ופיקוח נפש:

פעמים רבות קורה, שאני צריך לערוך ניתוח לחולה מסוכן בשבת קודש. והנה, מרגיש אני בעצמי, שאם אעשן סיגריה לפני הניתוח (כפי שרגיל אני בימות החול), אנתח יותר טוב, ותוצאות הניתוח יהיו מוצלחות יותר בס"ד. שאלתי אפוא היא, האם מותר לי לעשן בשבת לפני הניתוח?

יורנו רבינו, ושכרו כפול מן השמים!

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

שמענו מהגאון רבי בצלאל ז'ולטי זצ"ל, שפקפק בדבר להתיר את העישון למנתח, והסביר דבריו כך: כל נשימה ונשיפה מסיגריה ביום השבת אסורה, וקשה להעריך את מספר הנשיפות הנצרכות לרופא כדי שיוכל לנתח יותר טוב, וממילא יש לחוש שיעשן יותר מהצורך, ומאחר ולא קיים מודד מדויק לשקול את הנצרך, לכן קשה להתיר. (והוסיף מו"ר להביא לדבריו ראיה מדברי החתם סופר באבה"ע סי' פ"ב, יעו"ש).

וכן מורי חמי, מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א, אמר שאין להתיר לרופא לעשן ביום השבת בגלל טענת 'פיקוח נפש'. ואף על פי שהעישון הוא צורך גדול לרגילים ומכורים לו, ובימי השואה היו כאלו שהחליפו את פת לחמם בסיגריה, בכל זאת בשעת חירום אדם אוגר כוחות נפש, ומוציא מהכח אל הפועל משאבים פנימיים שלא קיימים אצלו בזמנים כתיקונם. הגע עצמך: רופא הזקוק לנתח את בנו יחידו אהוב נפשו, ואין ברשותו סיגריה, האם לא ינתח אותו במיטב כישוריו בלעדי העישון?! וכי לא יוכל להתגבר על הרגלו כדי להתאמץ בכל נימי הנפש שהניתוח יצליח?! הווי אומר, שרופא היודע את האחריות העומדת לפניו, יעשה מלאכתו נאמנה גם בלי עישון, ולכן אין מקום להתיר לו את העישון בשבת.

וסיים מו"ר: דברים אלו אמורים ברופא המלא רחמים העושה עבודתו בדחילו ורחימו. אך רופא קל דעת הניגש לניתוח כדבר שגרתי, ואינו מרגיש את חיי האדם התלויים בו, יתכן שהעישון מותר לו. וההכרעה היא ביד הרופא, לשקול כמה נחוץ לו לעשן כדי שהניתוח יצליח ביותר!

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה