הרב יצחק זילברשטיין

האם גם מכשיר הניווט נכלל במכירת המכונית?

"הלא כוונתי היתה לקנות את הרכב כמות שהוא, עם מכשיר הניווט שהיה בתוכו...", ולעומתו טען ראובן: "מכרתי לך רכב, ולא מכשירי ניווט..."

אא

מעשה שהיה בראובן שחפץ היה למכור את מכוניתו. הגיע שמעון בדק ובחן את הרכב בקפדנות, ומשנמצא תקין, ניגשו השניים לביצוע עסקת המכירה. והנה, נכנס שמעון לרכבו החדש, ומגלה כי חבירו המוכר, שלף מתוכו את מכשיר הניווט (GPS).

שמעון תבע את ראובן המוכר, להשיב את המכשיר לרכב, "הלא כוונתי היתה לקנות את הרכב כמות שהוא, עם מכשיר הניווט שהיה בתוכו...", ולעומתו טען ראובן: "מכרתי לך רכב, ולא מכשירי ניווט... זה לא חלק מן הרכב, וממילא אינו נכלל במכירה!"

עם מי הדין? האם מכשיר זה בכלל המקח (כאשר לא סיכמו הצדדים על כך במפורש)?

תשובה

שנינו במסכת בבא בתרא (דף ע"ג ע"א): "המוכר את הספינה, מכר את כל המנהיגים אותה", דהיינו את המשוטות. וכתב ה'קול הרמ"ז' (להג"ר משה זכותא): "נאמר במשנה המוכר את הספינה, מכר את כל המנהיגים אותה, ונראה לי שגם אותו הכלי שקורין 'בוצולו', שמסתכלים בו לדעת פינת הליכתם (נראה שהכוונה היא למשקפת או מצפן), גם הוא בכלל המנהיגים". ולפי זה, אולי גם כלי הניווט, שבאמצעותו יכול הנהג למצוא את מחוז חפצו, בכלל הרכב הוא, והוא מהווה חלק מהמכונית, כי הוא מצרכי הנסיעה.

האמנם?!

ובכן, מו"ר שליט"א אמר, כי אין הנידון דומה לראיה, שהרי הספינה שטה בלב ים, ואין לספנים אל מי לפנות לבירור והכוונה על הדרך אשר ילכו בה, וכמו שפירש הרשב"ם שה'מנהיגים' את הספינה הם בכלל 'עיקר תשמישי הספינה'. ויעויין גם במשנה בגיטין (פ"ג מ"ד) "ספינה שאבדה בים... נותנין עליהן (על נוסעיה) חומרי חיים וחומרי מתים", ופירש שם הרמב"ם: "ספינה שאבדה בים, היא שנשברו מכשיריה ואבדו, ונשארה הספינה על פני המים מסורה למהלך המים, ולא נשאר עוגן ולא משוטות כדי לכוונה בהן". הרי שבלי משוטות ומשקפת הספינה אינה יכולה כלל לשוט.

אבל במכוניות הנוסעות ביבשה, בודאי שניתן להסתדר גם ללא מכשיר ניווט, שהרי נסעו בלי מכשירי ניווט שנים רבות, ויש נהגים רבים שאין ברשותם מכשיר כזה, וכמו כן יכול הנהג לשאול לנהגים הנוסעים בדרך, איך להגיע למחוז חפצו, ולכן אין במכשיר הניווט כל כך צורך, ובודאי שאינו בכלל עיקר תשמישי הרכב. ולכן אין הוא נמכר בכלל הרכב. 

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה