הרב יצחק זילברשטיין

שאלתי את הגאון: "ומה עם מרדכי?" והוא השיב: "תבוא בשנה הבאה"!

היום ידוע ומפורסם עניין צפונות התורה, והנה, אני זכיתי לשמש את רבי מיכאל דוד וייסמנדל זצ"ל, שהיה 'אבי הקודים'. לא היה לו מחשב, הכל היה במוחו, מוח של עילוי גדול

אא

סיפר הגאון רבי יעקב מרדכי גרינוולד:

היום ידוע ומפורסם עניין צפונות התורה, והנה, אני זכיתי לשמש את רבי מיכאל דוד וייסמנדל זצ"ל, שהיה 'אבי הקודים'. לא היה לו מחשב, הכל היה במוחו, מוח של עילוי גדול.

הייתי אצלו פעם סמוך לפורים, והוא שאל אותי: "כבר ספרת כמה אותיות יש במגילה?" אמרתי לו: "אינני יודע". והוא אמר: "אני יודע. יש שתים עשרה אלף ומאה תשעים ושש אותיות"! שאלתי: "ומה אפשר לעשות עם המספר הזה?"

"תביא לי חומש". הבאתי. "תמנה מהאות א' הראשונה בתורה כמניין האותיות שבמגילה (12,196) - תגיע לאות ס'. מאות זו תמנה שוב כמניין אותיות המגילה - תגיע לאות ת'. ומשם תשוב ותמנה כמניין אותיות המגילה ותגיע לאות ר', שזהו השם אסתר". זהו דבר פשוט נפלא!

אמרתי לו בבת צחוק: "ומה יעשה מרדכי, הרי תהיה לו עוגמת נפש"... השיב הרב: "אינני יודע, אבל תבוא בשנה הבאה".

שנה לאחר מכן, חזרתי ושאלתיו: "מה עם מרדכי?" אמר לי: "מצאתי רמז גם למרדכי, הרי אמרו חז"ל (במסכת חולין דף קל"ט:) מרדכי מן התורה מניין? דכתיב (בפרשת כי תשא, שמות ל', כ"ג): וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר וגו', ומתרגמינן "מירא דכיא"[1] - זהו המקום בו מרומז מרדכי בתורה. ועכשיו תמנה מהאות מ' של 'מר דרור' כמניין אותיות המגילה - תגיע לאות ר'. תמנה שוב - תגיע לאות ד'. תמנה שוב - תגיע לאות כ', ושוב תמנה ותגיע לאות י', שזהו השם מרדכי!" פלאי פלאים!!!

ממשיך הגרי"מ גרינוולד: לפני שנים רבות התארחה בביתנו אשה מאוד חכמה ומכובדת. היא שהתה בסמינר ליהדות, שם התווכחה עם כל הרבנים, והיה להם קשה איתה...

שלחו אותה להתארח אצלנו. לאחר הסעודה, היא ביקשה קצת לדבר. שאלה את כל השאלות שהיו לה, ואמרה שאינה מאמינה בתורה מן השמים, ושזה דבר שאי אפשר להשיג.

לפתע עלו במוחי הדברים הנפלאים ששמעתי מהרב וייסמנדל. סיפרתי לה את עניין הפורים, ואת רמזי "מרדכי ואסתר" בתורה. היא הקשיבה לדברים, ואחר כך קמה מהשולחן והלכה לחדרה.

בבוקר ראינו אותה טרוטת עיניים ועייפה. היא אמרה שישבה על המחשב, ועבדה על העניין, זה היה תחום עבודתה. לקח לה כמה שעות עד שעלה בידה לברר מהם אחוזי הסיכוי שדבר שכזה יקרה. ולאיזו מסקנה הגיעה? - - - "זה בלתי אפשרי מבחינה הסתברותית-סטטיסטית"!!!

שנים רבות אחרי כן, הייתי בחתונה. כשירדתי מהחופה, שמעתי אשה קוראת בשמי. אמרתי: "סליחה, אינני מכירך". אמרה לי: "אני אסתר ומרדכי... אתה רואה ברוך ה' אני הולכת בכיסוי ראש, יש לי בעל שלומד בכולל, ויש לנו ילדים שהולכים לישיבה שגם אתה תהיה מרוצה ממנה!" ('בינת המדות').


[1] ופירש רש"י (בחולין שם), שמכאן לגדולת מרדכי מן התורה, שהוא נחשב ל'ראש לבשמים' - ראש לצדיקים ואנשי כנסת הגדולה. ביאר את הדברים הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל: הצדיקים נקראים בשמים - כשם שריחו הטוב של הבושם מתפשט ומשפיע על כל הסובב אותו, כן הצדיקים מזכים את הרבים, וטובתם מתפשטת ומבשמת את כל סביבתם. ולכן מרדכי הוא 'מור דרור'. ואילו המן שהבאיש ריחן של ישראל, הוא החלבנה שריחה רע. ו'חלבנה' בגימטריא 'המן'! (מהרי"ל דיסקין על התורה). 

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה