חדשות יהדות

מי שישתה היום מים עלול למות? סתם מפחידים אתכם

על פי מנהג הקדמונים, רצוי להחמיר ולא לשתות מים היום (רביעי), בין 13:30 עד 15:30. אבל מכאן ועד להפחדות אגרסיביות - הדרך ארוכה.

אא

היום (רביעי) בצהריים תחול "תקופת תמוז", שבה הרמ"א בשולחן ערוך פוסק: "ומנהג פשוט שלא לשתות מים בשעת התקופה, וכן כתבו הקדמונים, ואין לשנות".

במקומות מסוימים באינטרנט מופצות הפחדות נוסח "מי שישתה היום מים עלול למות", והדבר לא מוסיף כבוד למנהג בפרט וליהדות בכלל. מדובר במנהג ובחומרה, ובטח שלא בסכנה מהותית שעליה ניתן לומר ח"ו "עלול למות".

גם בילקוט יוסף נפסק להלכה בזו הלשון: "יש להזהר שלא לשתות מים בעת התקופה מחשש סכנה, דהיינו חצי שעה קודם התקופה, וחצי שעה לאחריה, וכן המנהג בארץ ישראל, ובשאר מקומות. והיה המנהג בירושלים שמכריזים בבתי הכנסת בשבת שלפני התקופה, ולהודיע שהתקופה נופלת ביום פלוני שעה פלונית. וראוי להדפיס בלוחות השנה להודיע על כך. וכתבו האחרונים שיש לתת ברזל בתוך המים בשעת התקופה".

לגבי משקאות אחרים, ממשיך הילקוט יוסף ומדגיש כי "אין להחמיר אלא במים, אבל בשאר משקים אין לחוש".

למעשה, ישנן ארבע תקופות, שהן למעשה עונות: תקופת ניסן (אביב), תקופת תמוז (קיץ), תקופת תשרי (סתיו) ותקופת טבת (חורף). התקופות מוזכרות כבר בתלמוד הבבלי (מסכת עירובין, דף נו). בתקופת טבת זהו הלילה הארוך ביותר, תקופת תמוז היא היום הארוך ביותר, ובתקופות ניסן ותשרי - היום והלילה שווים. בדורות האחרונים האשכנזים הקפידו פחות על המנהג, אך חלק גדול מהספרדים עדיין שמרו עליו.

ההלכה, מתוך ילקוט יוסףההלכה, מתוך ילקוט יוסף

אז מהו מקור המנהג? בתקופת הגאונים (לפני יותר מ-1,200 שנים) נשאלו על כך הגאונים, שפסקו לאסור: "ששאלתם על מה שנהגו העם להזכר בשעת התקופה שלא לשתות מים אע"פ שלא ידענו טעם צריכין אנו לחוש שלא על חנם פשט מנהג זה בישראל. ויש אומרים לפי שבכל אחת ואחת מארבע תקופות מלאכים ממונים עליהן ובעוד שמתחלפים מלאכים אחרים יתכן שיצא נזק לשום אדם כמו מלך בשר ודם שמת ואח"כ מקימים מלך אחר תחתיו ואינם יודעים הבריות אם יהיה טוב רע. ויש אומרים שהוא משום סימנא בעלמא לפי שאינם רוצים להתחיל בראש התקופה במים שהוא דבר הקל. ודמיון לזה מה שאמר דוד הע"ה והורדתם אותו אל גיחון כלומר שתמשך מלכותו אף כאן בעבור שהיא תחלת התקופה עשו זה המנהג".

ר' חלפון הכהן, אחד מחכמי ג'רבה, כתב בזמנו שאם מרתיחים את המים - אין חשש במים מבושלים. בנוסף ניתן להוסיף להם מעט מיץ, כך שלא יהיו צלולים לחלוטין. אפשרות אחרת היא לשפוך אותם לכלי ברזל, אשר מפיג את הסכנה שבמים. ובאופן כללי, אם המים סגורים בחותם - הרי שאין בעיה. על פי הגדרות אלה, בימינו ניתן לשתות מים ללא קושי רב. מים חדשים שיוצאים מברז ברזל בשעות הנ"ל מותרים לגמרי. גם מים מינרליים מבקבוק חדש וחתום מותרים. אפשרויות אחרות הן להוסיף מעט מיץ או להרתיח את המים טרם השתייה.

עוד באתר הידברות:

הורידו את האפליקציה החדשה והמדהימה של אתר הידברות

מצמרר: הבן הרים את הטלפון והזדעזע לשמוע את קולה של אמו שנפטרה לפני יומיים

כל תכני הרב זמיר כהן - במקום מרוכז אחד

מעוניינים לקבל סיפורים חמים נוספים למייל? הירשמו עכשיו בחינם ל"הידברות היום".

 

תגיות:הלכהמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה