הרב יצחק זילברשטיין

הגבאי קם והכריז על מכירת ה...טלית של המרא דאתרא

המצב הכלכלי של בית הכנסת ומוסדות התורה הפועלים בו בכי רע. הקופה ממש ריקה, וקיים חשש לסגירת בית המדרש!...

אא

מעשה שהיה בבית כנסת המשמש כמרכז תורני גדול, שבאחת השבתות עמד הגבאי על הבימה והכריז: "מוריי ורבותיי, המצב הכלכלי של בית הכנסת ומוסדות התורה הפועלים בו בכי רע. הקופה ממש ריקה, וקיים חשש לסגירת בית המדרש!... אי לכך, החליט מורינו ורבינו שליט"א (הרב המקומי), שבלית ברירה, אנו נמכור עתה את הטלית שלו! אין צורך להסביר לקהל הקדוש כמה גדולה תהיה זכותו של האיש שירכוש לעצמו את טלית הצדיק!...". לאחר מכירה ממושכת, הטלית נמכרה ב-7,200 שקלים!

הזוכה המאושר סיפר לבנו אודות הטלית החדשה שלו, והבן ניגש לארון הספרים, שלף את השולחן ערוך והחל לקרוא לפני אביו (בסימן ש"ו סעיף ו'): "חפצי שמים מותר לדבר בהם, כגון: חשבונות של מצוה, ולפסוק צדקה... הגה: יש אומרים דבמקום שנוהגין ליתן לקורא בתורה מי שבירך, ונודר לצדקה או לחזן, דאסור בשבת לפסוק כמה יתן. והמנהג להקל, דהא מותר לפסוק צדקה". והמשנה ברורה כתב (בס"ק ל"ג): "ובעניין הכרזת מצוות בבית הכנסת, יש אוסרין, ויש מתירין דלא שייך מקח וממכר אלא בחפץ הנקנה, ובמקום שנהגו היתר, אין למחות בידן. וקניית מקומות בבית הכנסת, וכן קניית אתרוגים מן הקהל אחר גמר מצוותן שקונין אותם לאכילה או להריח, לכולי עלמא אסור, וכן לקנות שופר או אתרוג ביום טוב מן המוכר אתרוגים - אסור".

הווי אומר, חפצי מצוה אסור למכור בשבת קודש משום איסור מקח וממכר! והתעוררה השאלה: האם אכן מכירת הטלית של הרב בשבת (למען חיזוק התורה במקום) אסורה?

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

יש מקום להקל, מאחר והטלית מצד עצמה אינה שווה ממון רב, כי היא משומשת, אלא שיש לה ערך סגולי, והרי אין 'שוק' לטליתות של צדיקים ואין לזה מחיר (פרט לטליתות של גדולי עולם קדמונים, כגון הטלית של הבעל שם טוב או החיד"א, שלהם יש 'שוק'). ולכן יש למכר כזה אופי של צדקה ולא של מקח וממכר, ודומה הדבר לנותן צדקה, וראש הישיבה נותן לו ספר עם הקדשה בחתימת ידו, שאף אחד לא יאמר שהתורם קנה ספר, כי הוא לא קנה, אלא ראש הישיבה העניק לו "מזכרת". וכשם שבנוגע להכרזת המצוות בבית הכנסת, מבואר במשנ"ב הנ"ל שיש מקילים משום שמקח וממכר שייך דוקא בחפץ הנקנה, כך גם בנידון דנן, אין זה "חפץ נקנה", אלא זו תרומה עם נתינת "מזכרת" של הרב.

כל דברינו הם רק להיות מליץ עבור הרב שמכר את טליתו בשבת, אבל לכתחילה אין לעשות זאת בשבת, אלא רק לאחר השבת.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה