דמויות ביהדות

צדקת גדולה מהחיים: סיפורים על הרבנית קנייבסקי

היא קיבלה רבבות נשים בחיוך תמידי, התמידה בהפרשות חלה מדי שבוע והכינה ריבות אתרוגים עבור מעוברות ועקרות ברחבי העולם. מי היתה הדמות המלאכית שעזבה אותנו בפתאומיות והשאירה אחריה שובל של זיכרונות? חמש שנים לפטירתה של הרבנית שהיתה אם לכל נשות ישראל

אא
 
הרבנית בת שבע קנייבסקי, בתו של הרב יוסף שלום אלישיב, נכדתו של רבי אריה לוין ("רב האסירים") ורעייתו של הרב חיים קנייבסקי, מגדולי הדור בזרם הליטאי, כבר מזמן לא נחשבת רק כ"הבת, הנכדה והאישה של". ברבות הימים קנתה לעצמה את מקומה, שמה וכבודה כרבנית החשובה ביותר בדור, וכל זאת בענווה וסגפנות אין קץ.
 
מביתה הישן ברחוב רשב"ם בני ברק, אשר לא עולה על שני חדרים ומרפסת, מטבח קטנטן ומקרר בחדר השינה, בו נמצאות שתי מיטות ברזל ישנות, היא קיבלה אינספור נשים מרחבי הארץ והעולם, חילקה נשיקות וחיבוקים למגיעות גם כאשר לא הכירה אותן כלל, התפללה איתן, בירכה אותן, בכתה איתן ושימשה להן לאוזן קשבת.
 
לא פעם הצילה בעצתה או בברכתה נשים מהחלטות שגויות והרות גורל, וקיבלה בחום גם נשות ידוענים, אנשי במה ובידור, נשים מן הצמרת הפוליטית ביניהן אביבה שליט, ג´ודי ניר מוזס ועוד.
 
ונהפוך הוא 
 
"אשתי היתה בהריון בסיכון רציני", מספר ר´, "הוולד היה במצב מהופך ברחמה. היא פנתה לכבוד הרבנית קנייבסקי אשר הורתה לה לחזור לביתה ולחפש בארון הקודש ספרי קודש שעומדים בצורה הפוכה. אשתי חזרה הביתה ומצאה 5 ספרי קודש הפוכים שכולם דנים בדיני אישות, ומיהרה להפכם. כששבה לביקורת בבית היולדות בישרו לה כי התינוק התהפך והסכנה חלפה!".
 
ח´ מספרת שאחותה הגיעה לרבנית לאחר שהתבשרה מהרופאים בבית החולים כי העובר הפוך, ויש צורך בביצוע היפוך או ניתוח. "הרבנית הניחה את ידיה ברוך על הבטן, התפללה ואמרה לה ´הכל בסדר´. אחותי חזרה לבית החולים ולאחר בדיקות חוזרות, למרבה הפלא, הכל היה תקין!".
 
זה לא תינוק...זו תינוקת
 
אפרת (שמה המלא שמור במערכת) פגשה ברבנית לפני כ-15 שנה, לאחר שבבדיקות מקיפות הוחלט פה אחד על ידי רופאיה כי עליה לבצע הפלה. בעקבות המלצת חברתה, הגיעה לרבנית קנייבסקי. "הוצאתי מהמושב האחורי שלוש תיקיות עם ההיסטוריה הרפואית שלי ושל ההיריון, כדי להראות לרבנית... חיכינו אולי שעתיים וחצי בתור, ואז נפתחה הדלת. היא ישבה שם. אישה מבוגרת מאוד. ´במה היא כבר יכולה לעזור לי?´, חשבתי". לאחר שהרבנית פנתה אליה היא החלה לבכות בהתרגשות בלתי מוסברת. הרי כלל אינה מכירה את הרבנית ואת מעלתה. כיוון שלדבר לא הצליחה, החלה להתכופף אל עבר התיק כדי להוציא את הבדיקות ולהראות לרבנית. "אין צורך", צחקה הרבנית, "התינוק שיש לך בבטן הוא בכלל לא תינוק - הוא תינוקת. אני מברכת אותך שתמצאי רופא שיידע להתמודד עם הבעיה הרפואית שלך. בואי אליי פעם בשבוע לספר לי מה שלומך". עוד ביקשה ממנה הרבנית שתקרא פרקי תהילים מסוימים, וכן שתגיע עם התינוקת לכשתיוולד. הרבנית חתמה את השיחה, כמעט כמו תמיד, בנשיקה אימהית. לכאורה הסיפור נגמר. לימים אותה תינוקת אכן נולדה, וכילדה הזילה דמעות בעת לווייתה של הרבנית, זו שביחד עם אמה - העניקה לה במתנה את החיים.
 
"את אוהבת אותו?"
 
א´ מספרת כי לפני מספר שנים הגיעה לרבנית עם בן זוגה לאחר שהחליטו להתחתן. א´, שהיתה בעיצומו של תהליך התחזקות, ומאידך בעיצומה של אהבה גדולה, מצאה את עצמה בין הפטיש לסדן, וכך הגיעה לרבנית קנייבסקי. "מה אעשה?", שאלה. "הוא חילוני, לא שומר שבת, ואני כבר מזמן לא שם". "הרבנית עטפה את ידי בתוך שתי ידיה בחמימות, ושאלה ברגש אימהי כל כך ´את אוהבת אותו?´", נזכרת אפרת. "סוף הסיפור - לא הוא שחשוב כאן, כמו העובדה שעד היום אני מתפעלת מהגדולה של אישה זו, שידעה לרדת לנימי הנפש שלי ולהתחבר לרגשותיי".
 
50 ש"ח בשביל המצווה
 
ח´ ממשיכה ומספרת כי הרבנית ע"ה, היא ולא אחרת, היתה השדכנית הישירה של אחותה ובעלה. "אמא של גיסי באה בתמימותה לבקש ברכה מהרבנית, ואמי הגיעה לשם מאותה סיבה". הרבנית, שהחליטה שכאן תיוולד חתונה, קשרה בין השתיים - והשאר היסטוריה. רק שהסיפור לא נגמר כאן. הרבנית נכחה בחתונה, וכשבאו אליה שתי האמהות להביא לה דמי שדכנות כמקובל במגזר (בערך 2000 דולר) ניאותה הרבנית לקבל באופן סמלי 50 שקלים בלבד - "בשביל המחויבות והמצווה", לדבריה. גם לאחר שנים לא שכחה הרבנית את הזוג, ונהגה לשאול את בני המשפחה "מה עם השידוך שלי?".
 
רק פרק תהילים
 
אבל לא רק לזווג זיווגים ידעה הרבנית. כשהיה צורך בעצה אמיצה של פירוק החבילה ופרידה מבן הזוג, לא היססה הרבנית לומר בפה מלא ואף להתחנן בפני הבאות בשעריה לבטל את המחויבות בטרם יהיה מאוחר מידי. הסיפור הבא נשמע לראשונה מפי הרב זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק. הרב סיפר לשומעים כי למעונם של הרב והרבנית קנייבסקי הגיעה בחורה בשם ריבה כדי לקבל ברכה מאת הרבנית לרגל נישואיה - לא פחות ולא יותר - לבחור ערבי.
 
הרבנית, שנחרדה מן הבשורה המרה, התחננה אליה שתעצור את הרכבת ותעזוב את הבחור. היא הפצירה בה במיני נימוקים ואף בכתה, אך נראה היה כי כל תחנוניה לא הועילו.
רגע לפני שהכלה המיועדת יצאה מהבית, פנתה אליה הרבנית ואמרה: "יש לי ממך רק בקשה אחת:  תקראי בכל יום פרק תהילים". מה שלא עשתה כל השיחה, עשה המשפט הזה. בעצת הרבנית פנתה ריבה אל פסוקי התהילים, ושם, בין השורות, מצאה את התשובה: "שָׁפְטֵנִי אֱלוקים, וְרִיבָה רִיבִי מִגּוֹי לֹא חָסִיד, מֵאִישׁ מִרְמָה וְעַוְלָה תְפַלְּטֵנִי".
ריבה חשה שהמילים דיברו אליה. היא הגיעה לרבנית בשנית, והודיעה כי החליטה לעזוב את הבחור.
 
גלעד יחזור
אחת מנכדותיה של הרבנית סיפרה כי גם אביבה שליט הגיעה אל הרבנית בעניין בנה השבוי, גלעד, כאשר חיפשה כל קצה חוט להיאחז בו. הרבנית מצידה, הבטיחה בביטחון גמור כי גלעד יחזור הביתה, אבל מיהרה להוסיף שהיא, הרבנית, כנראה כבר לא תזכה לראותו.
 
הרבנית בת שבע קנייבסקי, נפטרה מדום לב בצהריי יום שבת, י"ז בתשרי תשע"ב. בת 79 היתה במותה, והובאה למנוחות בבית החיים "זיכרון מאיר". יהי רצון שנזכה להסתופף תחת צל הענק של זכויותיה, ושהרבנית תמשיך להמליץ יושר על נשות ישראל גם מן המרומים.
 
תגיות:הרבנית קניבסקיהרב חיים קנבייסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה