מוזיקה יהודית

שמעתם פעם את התיקון הכללי בגרסת רגאי?

ראיון עם רון קרס, יוצר מיוחד וחסיד ברסלב, שהחליט לשלב בין שתי האהבות הגדולות בחייו: האהבה ליהדות והאהבה למוזיקה. והתוצאה? תשמעו בעצמכם

אא

בפעם הראשונה ששמעתי רצועה מתוך האלבום הזה, מודה שנאלמתי דום. את מקצב הרגאיי המוכר, לא יכולתי לפספס, אבל כשפתאום זיהיתי, שזורות בתוך המקצב, גם מילים מוכרות מתוך ספר התהילים – הדבר היה לפלא בעיני. תהילים? רגאיי? חשבתי שאני חולמת... אבל אחרי בירור קטן הכל התבהר: מדובר באלבום ייחודי, של מוזיקאי שהתקרב ליהדות, וחיפש בכל מאודו לשלב בין שתי האהבות הגדולות בחייו: האהבה למוזיקה, והאהבה ליהדות.

ואם גם אתם סקרנים, אז מסתבר שאחורי היוזמה הלא שגרתית הזאת, עומד המוזיקאי רון אהרן קרס, 35, מבנימינה. קרס, הוא חסיד ברסלב, נשוי ואב ילד. את החיבור שלו למוזיקה, הוא מתאר כמשהו שהחל בגיל צעיר מאוד, עוד בהיותו חילוני, ומלווה אותו באהבה גדולה עד היום, גם כאדם שומר מצוות. "התחלתי עם מוסיקה מסביבות גיל 6, פסנתר, אקורדיון, גיטרה עד הצבא. אז התחיל החיבור שלי גם לדיג' ולטרנס. גם כתחביב וגם מעט כמקצוע, בעיקר עם הדיג'. בשנתיים האחרונות התחלתי עם חיבור הניגונים של התיקון הכללי רגאי, וברוך השם שהוא יצא מהכח אל הפועל".

התיקון הכללי, אגב, למי שלא מכיר, הם עשרה פרקי תהילים, שרבי נחמן מברסלב זיע"א גילה כבעלי סגוליות מיוחדת עבור כל ישועה, ויש מי שאף מקפיד לומר אותם מדי יום.

איך הרעיון התחיל?

"בהתחלה כשעלה הרעיון ל'תיקון הכללי ברגאיי', בכלל חשבתי שחבר שלי, שי פרלמן, ילחין ויבצע את הדיסק, אז התחלתי להתפלל עליו. הוא חיבר את הניגון של 'על נהרות בבל', שגם מופיע באלבום, ואיכשהו שם זה נעצר. מפה לשם, דברים התגלגלו ומצאתי את עצמי מחבר את הניגון למזמור הראשון 'מכתם לדוד'.

"כשראיתי שאשתי ממש התלהבה ממנו, המשכתי, וכך במהלך שנה ומשהו 'ירדו להם' הניגונים לכל שאר המזמורים. באותו הזמן, בכלל לא חשבתי שאני אהיה מעורב בהפקה המוסיקלית, ובטח לא שאני אשיר. בהקשר הזה, אני יכול לומר, שההפקה המוסיקלית גם עברה כמה וכמה גלגולים, היו הרבה התלבטויות: עם הרכב מוזיקלי או בלי, הקלטות בנפרד או בטייק אחד, תופים אלקטרונים או מתופף חי ונושם, ועוד. ואחת התשובות שחזרה על עצמה שוב ושוב, זה שהכל עניין של תקציב.

"אבל אחרי הרבה התלבטויות ותפילות, ביום בהיר אחד, שנה וחצי בערך מהרגע שמשהו התחיל, ישבתי עם פרלמן בסלון, ויחד חשבנו מה יהיה הלאה עם ההפקה הזאת, ופתאום עלה לו רעיון והוא אמר שכדאי לי להכיר את ירמיהו בן ציון, שהוא מוסיקאי מוכשר ומקצועי, שעשה הרבה הפקות עם גדולי אומני רגאיי בחו"ל, עשה עליה, וגר חמש דקות הליכה מהבית שלי. השיתוף פעולה איתו היה חזק. וככה בן רגע, אחרי שעברתי עם הדיסק מעברים לא מעטים, ומצאתי את עצמי על הספה לא פעם ולא פעמיים, יושב ותוהה מה השם רוצה שאני אעשה, ואם באמת בסוף יצא מזה משהו? 

בכמה חודשים הדיסק הפך מהקלטות שלי עם הגיטרה באיכות של 'שתי שקל', לאלבום 'תיקון הכללי ברגאיי'".

איזה תגובות אתה מקבל ליוזמה הלא שגרתית הזאת?

"התגובות חמות", הוא מחייך בחום. "החל ממפגשים שמתחילים עם זמזום של 'הללויה', וקיבלתי גם מבול של הודעות מפרגנות. למשל: 'יישר כח על הדיסק', 'אחי, איזה דיסק חידוש מארץ החידושים', 'אשרייך, חזק וברוך', 'מתענג על כל רגע', 'סוף סוף יכולים לרקוד לצלילי התיקון הכללי', 'את שיר מספר 13 ניגנתי חמישים פעמים ברצף', וגם 'הדיסק שלך מדהים. מעולה איכותי וקדוש'".

האזינו לטעימות מהדיסק:

 

תגיד, איך עושים את השילוב הזה? האם אין בזה משהו קצת מזלזל כלפי מזמורי התהילים, שמלחינים אותם לצלילי רגאיי?

"אישית, מוסיקת הרגאיי גורמת לי לחייך ולשמוח. אבל אולי אני משוחד", הוא מחייך. "מבחינתי אני מבין היום שהחיבור בין ה'תיקון הכללי' לרגאיי, לא מזלזל ב'תיקון הכללי', אלא אדרבה, מעלה ניצוצות של קדושה ממוסיקת הרגאיי. בחיבור הזה יש כח לשמח ולעורר כל מי שמתקרב ליהדות, שאוהב את הז'אנר המוסיקלי הזה, ופותח פתח לעולם ומלואו שלא כל כך מחובר ליהדות או לתהילים, להתחבר ולגלות עולם נפלא.

"זאת גם הסיבה שהשקענו כל כך בהפקה של האלבום. כדי שהוא יעמוד בסטנדרטים של מוסיקת הרגאיי העולמית, וכך ייתן אפשרות לאוהבי הרגאיי להתחבר דרך המוסיקה, מה שאולי לא היה קורה אם הם היו רואים רק את המילים של התיקון הכללי. יותר מזה, אני קורא לכל מי שמתקרב ליהדות ושאוהב רגאיי, ובכלל כל מי שנהנה מהדיסק, ללמוד את הניגונים ולשיר אותו כל יום, וגם לקחת יוזמה, לקנות דיסקים ולחלק לחברים וקרובים שנראה לכם שזה יעשה להם טוב, להפיץ את הדיסק מפה לאוזן".

ומה הלאה?

"התחלנו עם התיקון הכללי ברגאיי, חושבים כבר על עוד סגנונות לתיקון הכללי, ועוד כמה פרויקטים אחרים. התחלנו להתפלל ונראה לאן השם יוביל".

תגיות:התיקון הכללימוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה