אמונה

סולם יעקב: חלום או מציאות?

מטרתם של החיים אינה במישור, אלא מהארץ לשמיים. כל מה שבארץ, כל הנקרה בדרכו של האדם במהלך יציאתו והליכתו ממקום למקום, מזומן ומיועד להתעלות למטרה עליונה בשמים

אא

כולנו מכירים את פרשת חלום סולם יעקב, והפרטים ידועים כמעט לכל ילד בבית ספר. למרות זאת, נראה אותם שוב ונקבל מבט חדש על משמעות החיים, וכל זאת לאור דבריו המרתקים של רבי שמשון רפאל הירש.

 

מטרה הנעלה ו"השמיימית" – ייסוד עם ישראל

יעקב אבינו עוזב בהוראת אמו את ביתו אשר בבאר שבע, ופניו לכיוון חרן. יעקב נמלט מאחיו – עשו, המתכנן להורגו בעקבות סיפור הברכות. בדרכו לחרן – "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם... וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כח, יא). חכמים כותבים שהמקום הוא המקום הידוע – הר המוריה, שכבר הוזכר אצל אברהם בתור "המקום" – "וַיַּרְא אֶת הַמָּקוֹם מֵרָחֹק" (בראשית כב, ד).

יעקב לן בהר המוריה ואז הוא זוכה למחזה. "וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר, אֲנִי ה' אֱלֹקֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹקֵי יִצְחָק, הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ, לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ" (בראשית כח, יב-יג). יעקב רואה סולם מוצב ארצה. מישהו ממרום הציב את הסולם על הארץ. מה מחזה זה בא ללמד את יעקב?

יעקב הולך מבאר שבע לחרן. הליכה זו, היא זו שבסופו של דבר "תעלה" ותרומם אותו מהארץ לשמים. ההליכה הזו תוביל אותו בסופו של דבר אל המטרה הנעלה ו"השמיימית" – ייסוד עם ישראל. הבורא מורה לו, שגם את הדברים והאירועים שהוא יעבור במסגרת ההליכה הזו – ההתמודדות במשך עשרים שנה בבית לבן בכל המישורים, קשיי הפרנסה והעבודה, גם את הדברים האלה הוא יכול להעלות לשמים, ואולי ניתן לומר – שדווקא האירועים הללו יובילו אותו אל תכליתו הראויה.

 

 אדם יכול להגיע אל משמעות חייו דווקא מתוך חיי העולם הזה

זהו כלל לכל אדם באשר הוא: החיים, מטרתם אינה במישור (מבאר שבע לחרן), אלא מהארץ לשמים. כל מה שבארץ, כל הנקרה בדרכו של האדם במהלך יציאתו והליכתו ממקום למקום, מזומן ומיועד להתעלות למטרה עליונה בשמים. גם הטרדות, קשיי הפרנסה, מטרתם היא אחת – להעלות אותם בשלבי הסולם לשמים, לתכלית הראויה.

מחזה זה אקטואלי לכל אחד מאתנו. פעמים חושבים אנו שהעיסוקים היומיומיים, טרדות הפרנסה וקשיי המשפחה, מונעים מאתנו מלממש את הפוטנציאל הגלום בנו. לא כך הם פני הדברים. ההיפך – אדם יכול להגיע אל משמעות חייו דווקא מתוך חיי העולם הזה, על כל קשייו.      

ידיעה זו אמורה לעודד אותנו בגלות הארוכה בה אנו נמצאים. גם את קשיי הגלות וטרדות היומיום ניתן לכוון לשמים, לכל המתרחש יש שורש עליון וסיבה נעלמת מאתנו, אך הם אלו שיובילו אותו לגובהי מרומים. ומעל הכל – "והנה ה' ניצב עליו", ה' ניצב עלינו. אלוקים שומר עלינו בהשגחה פרטית, יותר משאר העולם המנוהל בהשגחה כללית יותר.

זה מה שראה יעקב בחלומו וזה מה שאנו – בניו, צריכים להפנים בלומדנו פרשה מרתקת זו.

מיד כשיעקב התעורר מהחלום הוא אמר: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה, וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי. וַיִּירָא וַיֹּאמַר, מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה, אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹקִים, וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" – הרושם הראשוני שיעקב קיבל היה "אכן, יש ה' במקום הזה", "מה נורא המקום הזה". יעקב הפנים היטב את המסר – כאן, כשאני בגלות, "במקום הזה" יש אלוקים, גם את המצב הזה אני יכול להעלות בסולם. כל מקום שאדם מניח את ראשו – שם נמצא השם... "ואנכי לא ידעתי" – לא ידעתי שכבוד השם שוכן בעולם הזה עם האדם, בכל מקום שהוא...

כשמלאכי מרום שואלים "איה מקום כבודו?" הם ימצאוהו עלי אדמות, עם האדם.

עם ישראל עדיין נמצא בגלות ארוכה, האדם הפרטי בגלות ארוכה, אם רק היינו מאמצים לעצמנו את חלום יעקב, היינו הופכים כל מקום לבית ה', והיינו רואים את יד ה' הטובה השומרת עלינו ומשגיחה עלינו בכל מצב.

נהניתם מהכתבה? דרגו אותה, וספרו לנו על כך בתגובות.

תגיות:פרשת ויצאסולם יעקב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה