הרבנית עמר מציגה: סוד הכרבולת

היא אישה מיוחדת ואצילה, משמשת כיועצת נישואין ומדריכת כלות, ויש לה כ-100 נכדים ו-50 נינים. ספרה "סוד הכרבולת", חושף את סודות הזוגיות. ראיון עם הרבנית רבקה עמר (שלא תאמינו כיצד הוא הסתיים)

אא
"אני חייבת לספר לך מקרה שקרה לי לא מזמן וממש ריגש אותי", פותחת את הראיון הרבנית רבקה עמר. "זו ממש סנגוריה על עם ישראל, את חייבת לשמוע. לפני כמה חודשים הלכתי ברחוב, ובדרך ראיתי בחורה צעירה שהייתה לבושה ממש בפריצות. באותו הרגע חשתי כאב עצום וריחמתי עליה מאוד, נוכח המחשבה כמה היא בוודאי רחוקה מעולם האמת ואור התורה והמצוות. בכל אופן, המשכתי ללכת, ובאיזשהו שלב הרגשתי משום-מה שהיא הולכת אחריי. נבהלתי. לא ידעתי מה לעשות. ניסיתי להחיש את צעדיי - והיא אחריי. לא ידעתי מה היא רוצה ממני.
"פתאום שמעתי אותה קוראת: הרבנית! הרבנית!. חשבתי שהיא קוראת לי כך לשם גנאי, רוצה להציק לי או לצחוק עליי. לא ידעתי מה לעשות. חשבתי להתחיל לרוץ ולהתרחק, אבל לא היה לי ממש לאן לברוח ממנה. ואז, בהחלטה של רגע, פשוט נעמדתי, נשמתי עמוק, הסתובבתי, חייכתי אליה ושאלתי אותה לרצונה. בהפתעה גמורה היא הביטה אליי ושאלה: אם את רבנית, אז אפשר לשאול אותך שאלה בטהרת המשפחה?, הייתי המומה. לא יכולתי לדבר. רעדתי כולי מהתרגשות. את נשואה?, שאלתי אותה כדי להיות בטוחה, והיא ענתה בחיוב. ומה עם בעלך? הוא מסכים שתשמרו טהרת המשפחה?, שאלתי, והיא ענתה שממש לא, ושלמעשה היא לגמרי לבד בסיפור הזה.
"בהמשך היא החלה לגולל בפניי איך כל חודש מחדש היא מתמודדת ומנסה להתחמק ממנו בזמנים שבהם היא אסורה. דמעות עמדו לי בעיניים. התרגשתי מאוד ושאלתי, אם כל כך קשה לה - למה היא ממשיכה בכל זאת להילחם, בודדה במערכה, ולשמור טהרה. הבחורה הצעירה הסתכלה עליי במבט המום וענתה לי בצורה נחרצת: שאני לא אשמור טהרת המשפחה...? השתגעת?!". "תביני", הרבנית ממשיכה והקול שלה רועד, "אני ראיתי את הבחורה הזאת, ובמבט ראשון לא ידעתי מה לחשוב עליה. החיצוניות שלה הטעתה אותי. והקב"ה לימד אותי שיעור עצום שלא אשכח לעולם... הבחורה הזאת היא צדיקה אמיתית, לא פחות מזה! אולי יותר צדיקה מכולנו! אי אפשר לתפוס בכלל איך היא מוסרת נפש בשביל להמשיך ולשמור טהרת המשפחה למרות כל הקושי. אם היית רואה אותה, סביר שלא היית מאמינה שהיא בכלל יודעת מה זה. תראי מה זה עם ישראל - יהלומים!".
כזאת היא הרבנית עמר. אישיות נדירה וחיובית. כזאת הייתה כל השיחה איתה - שיעור אחד גדול. אישה שכולה אמונה זכה, לימוד זכות ואהבה אינסוף לעם ישראל, לקב"ה ולתורתו, בצורה שאי אפשר לפספס. אפשר להקדיש רבבות מילים לאישיותה, אבל הכתבה הזו עוסקת באחד הפירות המשובחים שהעניקה הרבנית לעם ישראל בשנה האחרונה - ספר חדש בשם "סוד הכרבולת".
  "סוד הכרבולת" עוסק בשלום בית בין הבעל לאשתו, ומיועד לנשים בלבד. המקורות לספר לוקטו כמובן ממקורות יהודיים. כך למשל, מרבה הרבנית לצטט ממשנתו של גדול הפילוסופים והרבנים בהיסטוריה - הרמב"ם, ולהביא סיפורים רבים מתוך התנ"ך. בנוסף לכך, הספר מקיף בצורה מיוחדת את עולמה של האישה, פעמים רבות גם מנקודת מבטו של הגבר. הוא תורם מאד להגברת המודעות של האישה בנושאים הכי משמעותיים בחיי הזוגיות והמשפחה. בנוסף לכך מחולק הספר לפרקים, כשכל פרק עוסק בנושא מהותי אחר או דילמה מחייה של האישה היהודייה. כך למשל, ישנו פרק שלם שעוסק בחשיבות הטיפוח והאסתטיקה של האישה, פרק שעוסק ביחסים שבין החמות-כלה, פרק שעוסק בבעיות פרנסה, בתורה, בשלום בית ובעוד נושאים רבים, והכל בצורה נעימה ומתוך אהבת ישראל עמוקה. הספר כתוב בלשון ברורה ובהירה, והרבנית מרבה לשלב בו הומור.
הספר, שיצא בחודש אדר השנה, נמכר כבר בלמעלה מ-3,000 עותקים. זה אינו ספרה הראשון של הרבנית עמר. היא כבר זכתה להוציא לאור את "המטמון", העוסק בחיזוק בענייני אמונה.
רעיון הספר, מספרת הרבנית, החל להתגלגל בראשה כבר מזמן. "את הספר הזה רציתי לכתוב כבר הרבה זמן. לפני כן כתבתי לכתבי עת רבים בצרפתית, בעיקר בנושאים האלה. הרבה זמן לחצו עליי לתרגם אותם ולקבץ אותם לספר. בפועל זה לא בדיוק מה שקרה, כי הרגשתי שאני צריכה לכתוב דברים דומים בחלקם, אולם בצורה שונה. במהלך השנים יצא לי לקרוא הרבה ספרים העוסקים בשלום בית, בבית היהודי, בצורה שבה הוא צריך להתנהל. נוכחתי לדעת שיש אומנם הרבה ספרים טובים, אבל בכל זאת הרגשתי שיש חוסר בנושא הזה. מצד אחד יש ספרים מאוד גבוהים, עמוקים, שמביאים רעיונות נפלאים ונשגבים לאין שיעור - אבל בכל זאת לא נותנים מספיק כלים שנוגעים לחיי המעשה של עולם הנישואין. מצד שני גם הרגשתי שיש ספרים מצוינים ברמת התיאוריה והמעשה, אבל חסרה בהם נשמה ועומק. אומנם כל ספר כזה כשלעצמו הוא נפלא, אבל בכל אופן, רציתי לשלב בספר אחד את הכל".
"מלבד זאת, זה לא סוד שיש היום המון גירושים. כולם אוהבים בהתחלה, ולא יודעים איך זה קורה להם, אבל בסופו של דבר רבים מוצאים את עצמם עם קשיים בזוגיות או גרוע מכך, לא עלינו, מפרקים את ביתם. כל המטרה שלי בספר הזה היא להגיע ללב של האישה, גם של זו שנואשה לחלוטין מהקשר שלה עם בעלה, ולהגיד לה: את יכולה להציל את הזוגיות, הכל בידיים שלך! לא סתם שלמה המלך כתב שחכמת נשים בנתה ביתה ואיוולת בידיה תהרסנו. אישה לא יכולה להבין כמה כוח יש לה כדי להשפיע על הגבר שלה, ועל זה אני מרבה לדבר בספר- על הכוח העצום שיש לכל אישה להשפיע על בעלה ועל הזוגיות שלהם".
אם אתם שואלים את עצמכם מהיכן חכמת החיים המופלאה, הידע וההכשרה של הרבנית, הרי שמדובר בשנים רבות של ניסיון אישי ולמידה. מזה כ-40 שנה הרבנית עמר היא יועצת נישואין ומדריכת כלות, ובמרוצת השנים היא הספיקה להדריך אלפי נשים וזוגות מכל העדות, הסגנונות והזרמים - חסידות, חילוניות, בעלות תשובה ועוד. היא עצמה גדלה בבית חרדי ועלתה מצרפת קצת אחרי שהתחתנה עם רב של קהילה מקומית. בצרפת רכשה השכלה גבוהה ועבדה כמורה, ומאז ועד היום ממשיכה ללמוד בכל הזדמנות אפשרית, וגם ללמד. במהלך השנים עסקה רבות בצרכי ציבור: היא הייתה אמונה על הצלת בני נוער והכוונתם למרכזים רוחניים, ניהלה פנימייה של תנועת בית יעקב באשדוד, עבדה כמפקחת על המקוואות והייתה המרכזת של נשי אגודת ישראל. כיום היא מוסרת כ-6 שיעורים קבועים מדי שבוע ברחבי הארץ, ואחראית על הכולל "ישיבת ריב"ש ורשב"ץ" של בעלה, הרב אברהם עמר שליט"א. השניים בעצמם הם הורים לשמונה ילדים, סבים ל-100 נכדים ו-50 נינים, ולא מזמן אף חגגו את חתונת הזהב שלהם.
לדבר היסודי והחשוב ביותר קוראת הרבנית סוד הכרבולת. כך היא גם בחרה לקרוא לספרה. "אני מאמינה שזהו יסוד כל היסודות", היא מסבירה. "בגמרא מסופר על אדם שרצה לסרס את התרנגול שלו, אולם התורה אוסרת לסרס אדם או חיה. מה עשה? סירס אותו בצורה עקיפה. כיצד? קיצץ לו את הכרבולת. מאותו היום והלאה התרנגול הזה איבד את כל החיות שבו, איבד עניין בכל מה שקורה סביבו ואיבד את הרצון שלו לחיות. מה קרה לו? מה האיש הזה כבר עשה לו?".
במבט מעמיק מגלה לנו הרבנית פירוש נפלא ויסוד עצום מתוך הגמרא הזו - הכרבולת של הבעל היא הגאווה שהאישה גורמת לו לחוש כלפי עצמו.  "נשים יקרות, תקשיבו טוב: ייתכן שמערכות היחסים של רבות מכן עולות על שרטון מהסיבה הזו", אומרת הרבנית. "כשם שכל תרנגול זקוק לכרבולת שלו, כך כל גבר זקוק לכבוד! זוהי הכרבולת שלו, זהו הכתר שלו! דעי לך, גבר יכול לחיות בלי לקבל כבוד מכל העולם, אבל הוא לא יכול לחיות בלי לקבל כבוד ממך, אשתו! כשם שהסטייפלר זצ"ל כותב, אשה שמרגישה שבעלה לא אוהב אותה - הרי זה קרוב לפיקוח נפש ממש. כך הוא הדבר לגבי כבודו של הבעל: נתת לבעלך כבוד - נתת לו חיים! ולהיפך, גבר שלא מכבדים אותו - מואס בחייו.
"רבות הנשים שבוודאי קוראות את כל זה ומתקוממות - איך אני יכולה לכבד בכלל את בעלי? הוא כל כך לא ראוי לזה! הוא כעסן, מפוזר וכו. אלא שזה כמו שמכבדים מלך. מלך, לא משנה מהי אישיותו ומהן מידותיו, ואפילו הוא כעסן או משוגע - הרי שרק מתוקף התואר שלו חייבים לכבד אותו. כך אישה צריכה לכבד את אב ילדיה, כלומר הזיווג שנקבע לה משמיים. אישה שתיתן כבוד למלך - תקבל כבוד ממלך. חשוב לחדד ולהדגיש: אישה חכמה היא לא שפחה של הבעל - היא מרוממת את הבעל! אין דבר חזק בעולם מהכוח הזה שיש לה בידיים! לא משנה מי זה בעלך- תכבדי אותו! תציבי מראה אמתית בבית ותבדקי: האם הכרבולת נמצאת על ראשך או על ראש בעלך? שמא לא גנבת לו אותה בטעות? והרי היא כ"כ חשובה לו, הוא חייב להתהדר בה. זאת ועוד, דעי לך שאם את עושה מבעלך אדון סמרטוט, הרי שאת... גברת סמרטוט. הרמב"ם כותב שאישה צריכה לכבד את בעלה ביותר מדי. למה יותר מדי? בעברית יש הרבה מילים שיכלו לתאר שאישה צריכה לכבד מאוד את בעלה. אלא שהרמב"ם רצה להדגיש שאישה צריכה לכבד את בעלה יותר מדי, כלומר ביותר ממה שהוא שווה, יותר מהרמה האמיתית שלו. צריך לכבד אותו אפילו יותר מהילדים. למשל, לגהץ לו קודם שהיא מגהצת להם".
הרבנית מספרת על מהפכות שהספר חולל בין קוראיו: זוג שבחר שלא להתגרש בעקבותיו, אישה שהתקשרה לרבנית ושאלה אותה בבכי למה לא הוציאה את הספר לפי מספר שנים, כשהתגרשה מבעלה, גברים שהתקשרו להודות באופן אישי ושלמדו להשקיע בנשים שלהן. בין היתר היא מספרת על אחת הנשים שפגשה בסדנא שערכה לקבוצת נשים בנושא שלום בית, שהביעה זלזול בפני הרבנית והקבוצה בנוגע לתפיסת הכבוד המופרז שיש לנהוג בבעל. אלא שאחרי ארבע שנים היא התקשרה לרבנית וסיפרה לה שבסופו של דבר, אחרי מחשבה מעמיקה, היא החליטה לנסות לאמץ את גישתה, ולראות כיצד זה ישפיע על הבית. ואכן, באחד הימים הגיע בעלה של אותה האישה הביתה, וראה כוס תה מונחת על השולחן. הוא שאל את אשתו בעבור מי כוס התה שהכינה, והיא ענתה שבעבורו. כאשר לגם מן התה הבחין שהוא כבר קר, והחל לצעוק עליה בחוסר סבלנות, והיא מצדה האשימה את הרבנית: הרבנית אמרה בסדנא על שלום בית שכל דבר צריך להכין קודם כל לבעל, שהוא המלך, וכך אני מרגילה את עצמי לעשות... כיוון שרציתי מאוד להכין לעצמי תה, הכנתי לך קודם כל, ולכן הוא נשאר על השולחן, מחכה לך אחר כבוד, שתגיע. באותו רגע הבעל לא ידע מה לעשות עם עצמו מרוב בושה על התנהגותו כלפי אשתו, ואמר לה בהתרגשות שאם זה ככה, מהיום הוא רוצה שהיא תכין לו כל הזמן תה קר שכזה.
הרבנית מוסיפה שלאישה אסור למלא את תפקיד המורה או האימא של בעלה; גברים שונאים שנשים מתנהגות ככה. "יש נשים רבות שמרבות לתקן או לחנך את הבעלים שלהן. אל תנסי להראות את הכוח שלך מתוך חינוך של בעלך, אל תתיימרי לסיים את המלאכה שאימא שלו לא סיימה! לא זו הגישה. יש נשים, למשל, שכל הזמן מבקרות את הבעלים שלהן, ואין להן מושג כמה הן מאמללות אותם. גבר יכול להרגיש כאילו הוא כלוא בבית סוהר כשהוא חשוף לכל כך הרבה ביקורת מצד אשתו. אישה חייבת לחפש בבעלה כל הזמן את הטוב. אם הוא עורך למשל קניות, יש להודות לו ולא להשתמש במשפטים מרגיזים כמו עוד פעם שכחת לקנות שמפו?!, לא אלה הטיטולים שהתכוונתי שתקנה!, בשבילי אתה עושה? למה, אתה לא גר בבית הזה כמוני?". הרבנית מספרת על אישה שהייתה מורה בבית יעקב, וכל הזמן נהגה לתקן את הדקדוק של בעלה ולסתור את דבריו בחברה: לא אומרים שלוש בנים, אלא שלושה, מה פתאום לפני שבועיים, אתה לא זוכר?! זה קרה לפני שבוע. הוא סבל מכך רבות עד שהאישה הבינה את טעותה". "קשר יכול להינזק בגלל שטויות", היא אומרת. "בשביל דקדוק? יום זה או אחר? הביא מלפפונים או לא? בשביל זוטות צריך לרמוס את הבעל?! אני מכירה בחורה שהלכה עם הארוס שלה לקנות מקרר, וכל הדרך מחנות לחנות תיקנה אותו בכעס בפני הנוכחים - לא אומרים מֶקָרר, אומרים מַקְרר!. מקרר הם בוודאי לא הצליחו לקנות באותו היום באווירה כזאת, אבל גרוע מכך - הבחורה הזאת איבדה בסופו של דבר את השידוך שלה".
לסיום מספרת הרבנית משל נוגע ללב: "יונה מטילה תמיד שתי ביצים בבת אחת, בניגוד כמעט גמור לכל שאר העופות בטבע. לאחר שהגוזלים בוקעים וגדלים, הם הופכים לזוג. אם חלילה אחת הביצים נשברת לפני שהאפרוח מספיק לבקוע ממנה - היונה שבוקעת מהביצה השנייה נשארת בודדה עד סוף חייה. יונה לא מחליפה את היון שלה! היא מתה בבדידותה, כי איך היא יכולה להחליף? מי יכול להיות במקומו?! כך גם אנחנו - אם היינו יודעים את הסוד שלפיו אנחנו בשר אחד, שבזוהר כתוב שבעל ואישה הם שני גופים בעלי נשמה אחת שמתאחדים על ידי הנישואין, הכל היה נראה אחרת. בעל הוא התאום הרוחני של אשתו, כמו שבספר בראשית מתואר שקין והבל נולדו עם שתי תאומות ונישאו להן. אם בעל היה רגל בגופה של האישה, הרי שלעולם היא לא הייתה מפרידה אותו ממנה.  צריך לדעת תמיד להסתכל על מה שזכינו לו. צרות של אנשים מתחילות כשהם משווים את עצמם לאחרים ומודדים את ההצלחות, את בני הזוג ואת כל מה שיש להם ביחס לאחרים. יש לך בעל שהקב"ה ייעד לך עוד מלפני שנוצרת, וזכית להתאחד איתו? גם אם קשה, אל תוותרי עליו. חפשי בו תמיד את הטוב, כבדי אותו ודעי לך שהכל חוזר. לא סתם כתוב שאיזהו מכובד? המכבד את הבריות. זה לא שאם אישה תכבד את בעלה הוא ינצל את זה וירמוס אותה. אדם שמקבל כבוד לא יכול שלא להחזיר כבוד ויחס חיובי".
אנחנו מסיימות את השיחה כשהרבנית אומרת לי: "אני חייבת לסיים, אני שומעת שבעלי הגיע הביתה ואני לא רוצה שהוא יחכה אפילו רגע אחד".
הספר "סוד הכרבולת" ייצא בקרוב בתרגום לארבע שפות נוספות. ניתן לרכוש אותו בחנויות המובחרות וברשת ספרי "אור החיים", וכן אצל המחברת. אפשר גם ליצור קשר עם הרבנית לשם קבלת ייעוץ, בטלפונים 052-7614218 או 08-8534216.
תגיות:זוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה