טורים אישיים - כללי

את לא מחליטה עליי, אמא תחליף אותך

מול הפרסומות שמציגות חוצפה של ילדים כלפי הוריהם, איפה המבוגר האחראי שידפוק עם היד על השולחן? אנחנו כל הזמן מצקצקים בלשון, מתלוננים על הדור החוצפן, על ירידת הדורות, אבל היי, מה איתנו? איפה האחריות שלנו לקום ולרוצץ את ראש הנחש שמנסה להכניס לנו בדלת קדמית את הרעה החולה הזאת?

אא

לרגע היה נדמה לי ששוב השובבה שלי מתחצפת בלי בושה לאבא שלה. "אמא תחליף אותך", זה כל מה שהספקתי לשמוע, וכמעט התעלפתי על מקומי באותו רגע. ה' ישמור. כמה אומץ וחוצפה יש להם בדור הזה? "לא רוצה", "לך מפה", היא אפילו מטיחה בי דברים קשים יותר לפעמים, כמו "לא אוהבת אותך, את האמא הכי רעה בעולם". ואני, כזאת פולניה, נעלבת לשבועיים, בוכה בלילות ומנסה להבין למה מה עשיתי.

אבל הפעם זה היה מוגזם. מה גם שמדובר במשפט חריף שלא שמעה אותי אומרת, בטח שלא בקול. רצתי לחדר ממנו בקע הקול, וגיליתי ששוב פתחתי עשרות חלונות במהלך עבודתי ושכחתי להשתיק את הרמקול. על המסך התנוססה פרסומת חדשה, ובה מופיעה ילדה מתוקה, עומדת מול גבר, כנראה מתוסכל, שמנסה לקנות בסך הכל פיצה קפואה.

"זה תחליף", היא צועקת עליו ועל פניה מבט של אישה - שתלאות החיים השפיעו עליה בוודאות.

"אז נאכל עם תחליף", עונה לה אבא ופושט ידיו לצדדים. אפשר לחשוב מה האבות האלו מבינים... "אמא תחליף אותך לפני שהיא תחליף לתחליף" עונה לו עזת המצח במבט שגורם לי לרצות לה שתי סטירות לחי. לסיום היא דוחפת לו את מגש הפיצה הקפוא לידיים ועוזבת את המקום.

ראו, אני לא מתיימרת להיות מחנכת דגולה. כפי שטרחתי לשתף, גם אצלי יש ילדים ורבים וטובים מאתנו מתמודדים עם חוצפה אבל כשאני רואה על המסך פרסומת, שכמוני בוודאי מגיעה לעיני אלפי ילדים בישראל - למה נצפה? מישהו יכול להסביר לי מה חשבו אלו ש(לא)חשבו לעשות פרסומת אנטי חינוכית מובהקת שכזאת?

כשהעלו את הפרסומת לדף הפייסבוק של החברה, היו התגובות מעורבות. אנשים רבים קבלו על חוסר כיבוד ההורים. "בלי קשר לרעיון התחליף, לא אהבתי את הפרסומת...", כותבת אחת הגולשות. "הילדה חצופה והאבא מוצג כסמרטוט".

בשנה שעברה נתקלנו בפרסומת של במבה שוש, שהצליחה לעורר ביקורת רבה, לאחר שהילדון החצוף שכיכב בה צעק על אמא שלו: "את, את לא מחליטה עליי".

הורים רתחו, אנשי חינוך זעמו, ובצדק. איפה המבוגר האחראי שידפוק עם היד על השולחן ויגיד "לא עוד"?. לא עוד הפקרת חינוך בשם הרדיפה אחר הרייטינג, לא עוד הפקרת החינוך בעד רעיונות שנראים לכם מגניבים ומצחיקים (את מי מצחיק ילדים שמתחצפים ככה להורים? לא ברור לי). אנחנו כל הזמן מצקצקים בלשון, מתלוננים על הדור החוצפן, על ירידת הדורות, על שר חינוך שלא עושה מספיק, אבל היי, מה איתנו? איפה האחריות שלנו לקום ולרוצץ את ראש הנחש שמנסה להכניס לנו בדלת קדמית את הרעה החולה הזאת? להפוך חוצפה לדבר לגיטימי? לתת לילדים לנזוף בהוריהם כאילו מדובר במה בכך?

לא יודעת מה אתכם, אבל אותי אישית, כאדם, וכאמא לילדים שעתידים להיות פני הדור הבא, הדבר הזה מטריד ברמות גבוהות. תאכלו פיצה עם תחליף או בלי תחליף, זה ממש לא מעניין אותי, אותי מעניין שיהיה תחליף לתופעה החמורה הזאת, שהופכת ללגיטימית.

תגיות:הוריםפרסומותחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה