חדשות בעולם

הרי את מקודשת לי במחנה סוביבור

חפירת ארכיאולוגית בת 8 שנים הביאה למציאת מיקומו של מחנה המוות סוביבור בפולין. בין אלפי החפצים האישיים במקום, נמצאה טבעת עם כיתוב בעברית "הרי את מקודשת לי"

אא

מיקומם המדויק של תאי הגזים במחנה המוות סוביבור בפולין, שפעלו עד שנת 1943, התגלו בחפירה ארכיאולוגית במקום, 75 שנה אחרי סיום המלחמה. בין אלפי הפריטים שנמצאו במקום, היו כלי אוכל, בקבוקי בשמים, סבונים, תכשיטים שונים, תרופות. הממצא המעניין ביותר שנמצא בין החפצים, וגרם להתרגשות בקרב הפועלים במקום, היה טבעת נישואין ועליה כיתוב בעברית: "הרי את מקודשת לי".

נמלטה מהתופת: דנה משתקמת מטראומת הקשר עם אחמד

השריד שנמצא בסוביבור. הרי את מקודשת לי השריד שנמצא בסוביבור. הרי את מקודשת לי

מחנה סוביבור פעל זמן קצר, אך עם הרבה מאוד מוות. המרד היחיד שהצליח בשואה, התרחש שבין כותליו. את המחנה הותירו הגרמנים ללא סימנים כלל, והעדויות על מה שהתרחש שם, היו מניצולים. עד כה ידוע כי במחנה המוות סוביבור נרצחו כ-250 אלף יהודים. ד"ר דוד זילברקלנג, חוקר בכיר במכון הבין לאומי לחקר השואה ועורך קובץ המחקרים של יד ושם, אומר ש"איתור גודלם המדויק של תאי הגזים יאפשר לנו להבין מה היתה הקיבולת שלהם, ומשם נוכל לגזור הערכה מדויקת יותר של מספר הנרצחים במחנה סוביבור".

"גילוי מיקומם המדויק של תאי הגזים במחנה סוביבור הנו ממצא חשוב ביותר בחקר השואה. חשוב להבין כי לא נשאר אף שריד מהיהודים שעבדו באזור תאי הגזים, לכן הממצאים הללו הם כל מה שנשאר מהנרצחים, למעשה נפתח כאן חלון קטן אל סבלם היום-יומי. זו הפעם הראשונה שבה נוכל לדעת טוב יותר מה היה תהליך הרצח במחנה, ומה עבר על היהודים עד שנרצחו", אומר זילברקלנג.

הארכיאולוג יורם חיימי, אחד ממנהלי החפירות משנת 2007, התרגש מההישג: "לאחר 8 שנים של חפירות בסוביבור, זה הישג גדול עבורי ועבור צוות החוקרים. סוף סוף הגענו למטרתנו – איתור מיקומם המדויק של תאי הגזים. הופתענו מגודל המבנה וממצב ההשתמרות של הקירות של תאי הגזים". עד כה הם מצאו ארבעה מתוך שמונה תאי גזים. לדבריו, “זו פעם ראשונה שמוצאים באתר המחנה – ממנו לא נותר כלום מלבד יער ואנדרטה מבטון - שרידים של קירות ותאים של מבנה".

השבוע גם התגלתה באר מים ששימשה את האסירים במחנה. בבאר נמצאו חפצים אישיים רבים של יהודים, שנזרקו לשם על ידי הגרמנים בזמן פירוק המחנה

תגיות:השואההכחשת השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה