כתבות מגזין

"להתגייר ולהמשיך לחיות כמו גוי - מה עשינו בזה?"

כך אומרים דווקא גרי צדק, שעברו את מסלול הגיור המורכב. כעת הם יוצאים נגד חוק הגיור החדש של ח"כ אלעזר שטרן, שאמור ליצור מסלול חדש שיעקוף את מסלול הגיור ההלכתי

אא

חודשים רבים מתחוללת סערה בעקבות הצעתו של ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) שמטרתה להקל כביכול על הגיור בישראל, להפקיע מידי הרבנות הראשית את מלוא הסמכויות, ולאפשר לרבני עיר לייסד בתי דין לגיור. הרבנים הראשיים התריעו וביקשו משרת המשפטים שלא לאשר חוק כזה במדינה יהודית, שכן הדבר עלול לגרום לבעיות קשות בזהות היהודית.

קראו עוד: 

העולם לא יכיר בגיורי מדינה יהודית

בלית ברירה: הרבנות מאיימת שלא תכיר בגיורים לפי החוק החדש

גולת הכותרת הייתה כשרבנים מרחבי העולם הבהירו, שלא יקבלו גיורים שנעשו בישראל, שכן אינם יכולים לסמוך עליהם. אנשים רבים שנמצאים בתהליך גיור, או גרים שכבר התקבלו לעם היהודי, חושבים שהחוק החדש לא יקל כלל על המתגיירים, ולהפך, יביא אסון קשה יותר לעם היהודי.

"זה באמת אסון", פוסקת בהחלטיות דניאלה שפי, מטפלת מומחית לרפואה משלימה, שעברה תהליך גיור לחומרא. "עם ישראל שורד בזכות זה שמחזיקים באמת של התורה", היא אומרת בכאב. "החוק החדש יביא איתו התבוללות סמויה. אנשים יסתובבו כאן כאילו הם יהודים, אבל הם לא יידעו שהם כלל לא יהודים. אם מדובר באנשים שמדקדקים במצוות, הם יהפכו כל בלטה כדי להיות בטוחים ב-100 אחוז שהכל בסדר.

"אני מכירה אישית אנשים שעברו סיפורים ממש לא נעימים בעקבות גיור לא אמין. אישה אחת שכבר היו לה נכדים בוגרים, ובחקירה של כל האמת שמאחורי המשפחה שלהם, גילו שהיא, הסבתא, עברה גיור רפורמי. אמא שלהם, הבת שלה, הייתה בטוחה שהיא יהודייה לכל דבר, נישאה, ילדה ילדים, גידלה אותם כיהודים לכל דבר, ומסתבר שהם בכלל לא יהודים".

שפי מכנה את חוק הגיור כחרב לשני הכיוונים. "כל עניין הגיור הוא לקבל נשמה אלוקית", היא מסבירה. "מי נותן את הנשמה? לא רב רפורמי שמחליט שאת יהודייה, לא זה שמשלמים לו כסף ושיגיד לך לטבול והכל בסדר. יש למישהו כח לשתול בי נשמה יהודית? הרבי מחב"ד צעק לפני עשרות שנים, שחייבים לתקן את חוק הגיור, כי יום אחד בזה יהיה תלוי עצם קיום עם ישראל. צחקו עליו, מי בכלל רוצה להתגייר? ולמה שתהיה בעיה? והנה היום זה מתגשם לנו מול העיניים".

טוב שמערימים קשיים על מי שרוצה להתגייר. (צילום: פלאש 90) טוב שמערימים קשיים על מי שרוצה להתגייר. (צילום: פלאש 90)

שפי בטוחה ששטרן עושה נזק לעם ישראל עם החוק, שאמור כביכול להקל. "מי שרוצה להתגייר באמת, זה טוב שעושים לו קשיים. היהדות היא לא משהו זול. כשקיבלתי אחרי שנה וחצי את החתימה, הרגשתי מאושרת. רכשתי את זה בקושי, זה יקר לי, אני לא יכולה לוותר על זה. את התהליך התחילה איתי מישהי שהצליחה להשיג גיור תוך חצי שנה – היא לא השתנתה הרבה...".

גם בנימין צ'ונג אלוורס, גר צדק משנת 2002, חושב שמי שרוצה להתגייר צריך לעבור מסלול רציני. "במדינת ישראל קל מדי להיכנס לדת, וזה לא בסדר", הוא אומר. "אם יש לך בן זוג, או אב יהודי, אתה נהנה מחוק השבות. אבל אנשים שרוצים להתגייר באמת, נתקלים בקשיים. זה אבסורד שכך מתנהלים הדברים במדינת ישראל".

אלוורס חושב שחוק הגיור הוא גרוע. לדעתו יש מה לשפר במערך הגיור בישראל, אבל לא להוציא אותו מידי הרבנות הראשית, כי אנשים רבים ייכנסו לבעיות בגללו. את הגיור הראשון הוא עבר באמריקה, בשנת 98' ואת הגיור השני עבר בישראל. "לגמרי הבנתי שאני צריך גיור נוסף בישראל", הוא אומר. בתקופה זו אמו מבקשת להתגייר בעצמה, "אבל היא כבר תלך מיד לרבנות ולבית הדין של הרב קרליץ בבני ברק", הוא ממהר להבהיר. "היא באמת רוצה להיות יהודייה, לא סתם".

"מה שישראל עושה זה לקחת דמות של לוחם דאעש, ומנסה לחקות אותו", אומר בנימין גומל, גר צדק ממוצא ברזילאי. הוא עומד מאחורי הביטוי הקשה שלו, משום שכך הוא מרגיש כשמקלים ראש בעניין כל כך רגיש וחשוב. "הם ראו איך דאעש מרחיב את הצבא שלו במהירות כזאת דרך האינטרנט, והחליטו גם לקצר תהליכים ולעשות אותם קלים יותר. מה הם חושבים, שהם ירוויחו ככה עוד חיילים לצבא ישראל?".
אולי חיילים הם ירוויחו, מוסף גומל, אבל יהודים לא בטוח שהם יהיו. "זו טעות גדולה מאוד", הוא אומר. "אנשים עם כל מני אינטרסים, בעלי מידות רעות, מושחתים, באים ורוצים להתקבל לעם שלנו. בתי הדין לפחות חוקרים, בוחנים את הרצונות, את הכוונות, גורמים לבן אדם להבין בדיוק מה מחכה לו. אי אפשר להפוך את הנושא הזה לקל יותר".

"זה ממש להכניס ראש בריא למיטה חולה. החוק הזה לא יוסיף שום דבר ליהדות. להיות יהודי זה הדבר הכי קשה ומסובך שראיתי, וצריכים להיות אנשים ראויים. רק אם אדם מוכן לסבול, הוא יכול להיות יהודי, כי הרי זה מה שקורה לעם ישראל כל הזמן. מי שמתגייר צריך להבין שלהיות יהודי זה לא פיקניק, זו מלחמה. להתגייר ולהמשיך לחיות כמו גוי - מה עשינו בזה? חבל על הגיור, ובעיקר שהרבה פעמים אנשים כאלו התגיירו שלא בדרך האמיתית..."

צפו בריאיון של גר צדק שעבר את הליך הגיור כהלכתו  

 

תגיות:גיור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה