חדשות בארץ

בשר ההודו קיבל הארכת חיי מדף

קונים בשר הודו טרי? כדאי שתבדקו שוב אם הוא ראוי למאכל. חמש משחטות קיבלו אישור להאריך את חיי הבשר הטרי לשבעה ימים במקום ארבעה. "מדובר בהימור על בריאות הציבור"

אא

אם אתם נוהגים לרכוש בשר הודו, יש לכם סיבה טובה להיכנס ללחץ. חמש משחטות גדולות קיבלו אישור ממשרד הבריאות ומשרד החקלאות, להאריך את החיי המדף המרביים של בשר הודו טרי. עד היום ניתן היה לשמור בשר טרי למשך ארבעה ימים מיום השחיטה. מהיום יינתן אישור לשבעה ימים מיום השחיטה. המשמעות? סיכויים גבוהים לקנות בשר מקולקל. על ההחלטה החדשה, יש לציין, לא טרחו לעדכן את רשתות השיווק, ובוודאי שלא את ציבור הצרכנים. מומחים לבריאות המזון מביעים דאגה רבה בעקבות ההחלטה. לדבריהם, "מדובר על הימור על בריאות הציבור".

ד"ר משה רפלוביץ', יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות במינוי של השלטון המקומי, מביע דאגה: "כשחיי המדף מתארכים, המוצר מגיע במצב פחות טוב לצרכן. כבר מראש העופות במדינת ישראל יוצאים מהמשחטות עם רמת זיהום גבוהה יחסית של חיידקי סלמונלה וחיידקי קמפילובקטר, וכמות החיידקים הזאת עולה ככל ששומרים פחות על שרשרת הקירור - וכך החיידקים מתרבים".

קראו עוד: 

איך נמנע מטעויות בזמן דיאטה

לאזן את הסוכרת בלי לרדת במשקל - האומנם?

"במדינה שלנו, ששרשרת הקירור רחוקה מאופטימלית, קצב התרבות החיידקים גדול מאוד. אנחנו רואים כבר כיום בשווקים עופות שביום הרביעי והחמישי שלהם נראים רע מאוד, ואני לא הייתי אוכל עוף כזה. הרופאים הוטרינרים ברשויות המקומיות רואים בדאגה את המגמה של הארכת חיי המדף ופועלים לאיסוף נתונים בנושא זה. אנחנו נמצאים בוויכוח קשה מאוד עם השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בכל הנוגע לפיקוח על מזון מהחי בישראל. לא ברור לי איזה אינטרס זה משרת, אבל זה לא משרת את טובת הציבור".

האישור להארכת חיי מדף מרביים, ניתן למשחטות עוף טוב, עוף עוז, עוף חפר, זוגלובק וקורניש חן מעוף.

TheMarker הביא את דבריו של טכנולוג מזון מוכר שסיפר, כי באחרונה הגיע לבחון משטח של בשר הודו של אחת מאותן חמש משחטות ביום השישי לשחיטתו, והבשר היה מקולקל. "בעיקרון, הייתי אמור להגיד כביכול שהארכת חיי המדף המדוברת היא דבר יוצא מן הכלל, כי אני בא מהתעשייה, אבל מבחינה צרכנית זהו הימור גדול מאוד, מכיוון שבישראל לא מתקיים מזג אוויר שמאפשר כאלה חיי מדף, ולהערכתי במקרים רבים הסחורה תהיה בתהליכי קלקול כאלה ואחרים.

"באחרונה הזדעזעתי כשראיתי באחת מאותן משחטות סחורה בת שישה ימים שדחיתי אותה לשימוש כי היא הייתה בשלבי קלקול, אף שכביכול היא היתה בתחום של ימי התוקף המרביים החדשים של שמונה ימים, כולל יום השחיטה. שרשרת הקירור צריכה להישמר בצורה אבסולוטית, וזה לצערי בלתי אפשרי בתנאים שיש כיום ברשתות השיווק ובמשאיות, שברגע שפותחים את הדלת כל הקירור בורח לחלוטין".

בארגון המשחטות, וכן בארגון מגדלי העופות בישראל, מתעקשים על כך שיש הסדרי בקרה ופיקוח, וכי אין בעיה להאריך את חיי המדף של ההודו, שנשמר יותר זמן מעוף למשל. בחו"ל חיי המדף ארוכים אפילו יותר. לדבריהם, העופות מובלים בקירור מותאם, והם בטיחותיים. ישנן משחטות שמתכוונות להתחיל להשתמש בטכנולוגיה שתאפשר להאריך את חיי המדף. מדובר במכונות שמחדירות לאריזה אוויר משודרג שתפקידו להאריך את חיי המוצר, כמו שמשתמשים בירקות, באריזות של עלים ירוקים, שזוכים לשמירה מהשחמה וקלקול.

במשרד החקלאות הבטיחו שהמשחטות והמפעלים ששיפרו את תהליכו הייצור, ועומדים בתקני המדינה המחמירים, זכו לאישור המדובר.

במשרד הבריאות גם הם מאשרים את ההארכה, ומבהירים כי כל יצרן חייב לדעת מהו אורך חיי המדף המרביים של המוצר אותו הוא מוציא לשוק, וכי האחריות חלה עליו.

תגיות:שחיטהאכילת בשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה