בריאות ותזונה

כך נאכל ונשתה לפני צום ט' באב

לקראת צום ט' באב, חיפשנו עבורכם טיפים של אכילה נכונה - לפני ואחרי הצום

אא

אכילה לפני הצום

1. אחת הבעיות הגדולת ביום צום, היא התייבשות. לכן כדאי להתחיל לשתות כמות גדולה של נוזלים, בדגש על שתיית מים, כבר בבוקר של ערב הצום, ולהקפיד על 10-12 כוסות במשך היום.  שתייה מרובה מקלה מאוד על כאבי הראש והרגשת העייפות. מומלץ במיוחד להמעיט בשתייה ממותקת, קפה, תה ואלכוהול - שמצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים.

2. כדאי להתחיל את תהליך ההכנה כבר ביום שלפני הצום. להקפיד לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים – שלוש, ולא להגיע לארוחה מפסקת כשרעבים. הארוחות הקטנות יכולים להכיל פחמימות שמתפרקות לאט, כמו למשל כריכים מקמח מלא, קוואקר, קינואה, אורז מלא, ומומלץ בתוספת מנת חלבון קטנה כמו גבינות שונות, דג, או ביצה שעוזרת מאוד לשובע ורוגע. דוגמה למאכלים: כריך מלחם מלא עם גבינה, דייסת קוואקר על חלב, סלט קליל עם גבינה וביצה, תבשיל אורז עם עדשים, דג אפוי עם תפ"א וכד'.

הפחמימות המורכבות נספגות בגוף לאט, ובשילוב עם החלבון הן גורמות לתחושת שובע לאורך זמן.

3. כדאי להמעיט במזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי כמו פלפלים חריפים, מחמצים, זיתים, פיצוחים, בייגלה ועוד.

הארוחה המפסקת

1. עדיף שלא תהיה כבדה מדי. למשל: מרק צח, או מרק ירקות (לא מלוח), ירקות מבושלים עם דג, עגבניה חתוכה ותוספת פחמימה כמו אורז, או קינואה.

2. רצוי לשלב פירות וירקות בארוחה, אם כי לא בכמויות גדולות מדי, שכן הם ממלאים את הקיבה לזמן קצר בלבד. לכן, לפני צום כמו ט' באב ויום כיפור, כדאי להתייחס אליהם כתוספת בלבד ולא כמנה עיקרית.

אחרי הצום

1. מומלץ להתחיל בשתייה פושרת. לא חמה מדי ולא קרה מדי – עדיף תה חמים עם מעט דבש.

2. מומלץ להתחיל לאכול לאט ובמנות קטנות. כמו שתייה לצד עוגה - לא מתוקה במיוחד, או קרקר עם גבינה לבנה.

3. אחרי הצום הגוף זקוק לאנרגיה זמינה אבל באכילה מאוד מבוקרת. אכילה מהירה ומרובה, עלולה לגרום לכאבי ראש ותחושת חולשה, וזאת כאשר הגוף מקבל בבת אחת כמויות גבוהות של סוכר ושומן, לאחר יום שלם של צום.

4. לאחר כשעה מומלץ לאכול מרק ירקות חם, ולאחר כחצי שעה נוספת, דג בתוספת קלה של בטטה או תפוח אדמה. כדאי לזכור שבשלב זה, השתייה חשובה הרבה יותר מהאוכל.

5. צום תשעה באב חל בקיץ החם, לכן הקפידו לשהות במקומות קרירים ככל האפשר - כדי למנוע איבוד נוזלים. מומלץ גם להמעיט בפעילות גופנית על מנת לשמור על נוזלי הגוף.

איך עוברים את הצום בבריאות?

צום של 24 שעות אינו גורם נזק למבוגרים, אך אינו מומלץ לילדים ולקשישים. נשים הרות - בהריון תקין יכולות לצום לאחר התייעצות עם רופא.

כשיש בעיות בריאותיות כל שהן, גם כדאי להתייעץ עם רופא.

חשוב לזכור שהצום "לא מוריד במשקל" - זאת הטעייה.

נשים מניקות שהכינו עצמן כראוי, אינן אמורות לחוש חולשה בצום מעבר למקובל. עם זאת, יש תוספת קטנה שכדאי לנשים מניקות לצרוך – כפית חילבה וכפית אניס, חולטים יחד כ-10 דקות במים רותחים, מסננים ושותים סמוך לצום. ניתן כמובן להמתיק או לערבב עם משקה אחר. לשני צמחים אלו יש יכולות להגביר את יצור חלב האם על מנת שיהיה די חלב לאם גם במשך הצום ולאחריו.

 המלצה לסיום: סיימו לאכול 20 דקות לפני תחילת הצום ולאחר מכן - רק קצת השלמות כמו כוס שתיה, מאכל קטן וכד'.

שנזכה לגאולה שלימה ואמיתית ולבניין בית המקדש השלישי במהרה בימינו, אמן.

תגיות:תשעה באבצוםטיפים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה