כתבות מגזין

ראובן מוקיר שבת: ממצווה אישית למהפכה כלל עולמית

מכירים את הסיפור על יוסף מוקיר שבת? מסתבר שגם בדור שלנו יש אחד כזה. בראיון מיוחד, מספר ראובן עקביאן, על ארגון "ברכת השבת" העולמי שהקים, על מערך ההסברה, ועל היוזמה לקריאת תהילים של ילדים עבור החיילים

אא

זה התחיל לפני עשרים שנה. ראובן עקביאן, 59, אברך ואב לשמונה ילדים מבני ברק, היה אז אדם חילוני בעל משפחה, שלמרות כל מה שהיה לו - תחושה עמוקה של ריקנות קיננה בו ולא נתנה לו מנוחה. "אני זוכר איך אז, בחיינו החילוניים, הרגשנו אשתי ואני ריקנות גדולה, וחיפשנו משהו להיאחז בו", הוא נזכר. בהמשך התגלגלו השניים, עד שהגיעו לסמינר ערכים, שלאחריו חזרו הוא ובני משפחתו עד מהרה בתשובה.

חמש שנים מאוחר יותר, החל עקביאן לפעול למען הפצה והסברה של רעיון שמירת השבת. מאז ועד היום, הוא מכתת רגליו בין מזרח למערב, מדיר בלילות שינה מעיניו, מחלק לילדים של בית רבן ממעותיו - ולו רק למען מטרה אחת קדושה ונעלה: שיכירו את השבת. שיבינו מה זו השבת – מה הכוח שלה, שיכבדו את השבת, שיאהבו ושישמרו אותה. כן, כולם, בלי יוצא מן הכלל – שישמרו את השבת.

 

ילדים קוראים תהילים - למען החיילים

מה גרם לך לפעול למען שמירת השבת?

"כששמעתי לראשונה את המשפט 'כל ישראל ערבים זה לזה' – זה נגע בי מאוד, וחיפשתי איך אני יכול ליישם אותו בחיי. זה לא הגיע מיד ולא בקלות, אבל לבסוף הוא מצאתי. הבנתי שממש כשם שחייל נשלח להגן עליי במקומות בהם איני יכול להיות - כך גם אני מחויב לעשות למען אותו חייל בכלים שניתנו לי, ובעצם לכל יהודי שומר תורה ומצוות", מספר ראובן. "כשזה אומר להשתדל באמירת תפילות, ברכות ועוד. וכן, לקיים בפועל את המצוות, ובפרט את מצוות השבת שעליה נאמר שהיא מקור הברכה, שבכללה גם החיים".

אולם לעקביאן יש גם כוונות מיוחדות בפעילות שלו, וחלק ממנה הוא מקדיש במיוחד עבור חיילי צה"ל, במיוחד לאור המצב הנוכחי. "במסגרת ההשתדלות למען החיילים שלנו", הוא מתאר בצניעות האופיינית לו, "ישנם כמה מאות תינוקות של בית רבן ברחבי הארץ, שבכל יום מסיימים עשרות ספרי תהילים להגנה על חיילנו. זה הנשק העיקרי שלנו נגד פצמ"רים, סקאדים וכל השאר. אם אנחנו לא נדאג אחד לשני, אז מה זה אומר להיות ערבים זה לזה?".

כאמור, תוך כמה שנים הפכה מצווה אישית למהפכה כלל עולמית – ששותפים לה כבר עשרות מתנדבים בכל רחבי הארץ והעולם. "שמור את יום השבת לקדשו" – זהו רק אחד מאותם כרוזים צהובים שנתלו ביוזמת ארגונו של עקביאן 'ברכת השבת', ופרצו ימה וקדמה, צפונה ונגבה – לתודעת הציבור. אלפי שלטים נוספים שהודפסו על ידו, וחולקו על ידי מתנדבים בכל פינה ופינה בארץ, קוראים ליהודים להתחזק עוד ועוד במצווה זו.

 

שעוני שבת בכל בית יהודי, תהילים בכל בית ספר

במסגרת פעילותו, לא אחת סופג ר' ראובן, המכונה בפי חבר מרעיו ומכריו "ראובן מוקיר שבת" – עלבונות וביזיונות על פעלו, מאנשים שלא השכילו עדיין לעמוד על גודל יקרת קדושת השבת. אך לא אדם כעקביאן יאמר נואש. ללא חת מוסיף הוא להתדפק על דלתותיהם וליבותיהם של מנהלי בתי ספר חילוניים ומתחנן: "הכניסו לתכנית הלימוד את נושא השבת". שוב ושוב ושוב ינסה, כמו טיפת המים השוחקת סלע, ולבסוף - החור בלב נפער, והמנהלים נענים לבקשתו – לא לפני שהם מסכימים לבקשה נוספת מצדו: לשמח את הילדים הקטנים שמתאמצים כל כך בקריאת מזמורי התהילים, ולתת להם שכר הגון על טרחתם – בין 6-10 ₪ לכל ילד. ומאיפה הכסף? "הקב"ה שולח. כשאתה עושה למען הבנים שלו, אז הוא עושה למען הבנים שלך. הילדים האלה והחיילים - הם כולם כמו הבנים שלי", אומר ר' עקביאן בהתרגשות.

עד כה, פעילותו של ארגון "ברכת השבת" כללה כבר בין היתר חלוקת חומרי הסברה על מהות השבת, חלוקת פלטות, עזרה והדרכה בהתקנת שעוני שבת, הכנסת אורחים לאנשים שמעוניינים לארח או להתארח בשבת. ואלה, הם רק מקצת מהדברים שמוסר עליהם הרב עקביאן מדי יום את נפשו, אולם בשל צניעותו וענוותנותו הפנימית – המורגשת למן הרגע הראשון שמדברים איתו – נבצר ממנו לפרסם עצמו ותרומתו האדירה למפעל השבת, שבזכותו רבבות יהודים כבר התקרבו למי שאמר "מתנה יפה יש לי בבית גנזיי – ושבת שמה".

רק בשנה האחרונה, הופצו על ידו למעלה ממאה אלף ערכות שבת אשר רובן המכריע מומנו מכיסו הפרטי(!), וזה עוד לא הכל. שיא הפעילות היה, בכנס למען השבת הקדושה, שנעשה לפני מספר שנים באצטדיון רמת גן בהשתתפותם של מרנן ורבנן וגדולי מזכי הרבים בדורנו, כשבראש הכנס עמד הגאון הגדול מרן עובדיה יוסף זצוק"ל, זכותו תגן עלינו.

"האור הגשמי הוא לא פחות חשוב מהאור הרוחני שיש לאדם בתוך ביתו", מסבירה רינה, 40, מאלעד, אשר מועסקת בארגון השבת בחמש השנים האחרונות. "לפיכך, אחת המטרות העיקריות של הרב עקביאן ושל ארגון 'ברכת שבת' היא פרויקט שעוני השבת. במסגרת הפרויקט הזה, הגיע ר' עקביאן להסדר עם חברת אלקטרוניקה המייצרת שעוני שבת, כדי לאפשר לאנשים שמעוניינים להתקין שעון שבת בביתם – ליהנות ממחיר אטרקטיבי בהשוואה למה שמקובל בשוק וכן משירות מקצועי של החשמלאים שעובדים איתנו. הארגון מעניק גם הדרכה וגם התקנה של שעון השבת, כך שזה מאוד מקל שבמקום אחד מקבלים את כל העזרה בעניין הזה, ובשל כך, ברוך ה', אנחנו זוכים לפניות רבות מכל מיני סוגי קהלים". ובאמת, פרויקט זה של חלוקת שעוני שבת בכל בית בישראל, הוביל רבים להקפיד גם בהלכות נוספות, הקשורות לשבת ולמצוות אחרות. כן ירבו כמותו.

לסיום, אתה זוכר את השבת הראשונה ששמרתם בבית?

"ודאי. זו הייתה תחושה של עולם הבא - בעולם הזה. אומנם היו מעט קשיים בהתחלה - ולקח זמן להרגיל עצמנו לא לעשות דברים שבמשך שנים, הורגלנו בהם. הילדים הגדולים הפנימו מיד את המצב החדש והתרגלו אליו בקלות, אבל לקטנים היה קצת יותר קשה, אבל כולם התרגלו די מהר. היום ברוך ה', אפילו בתי שירה, בת ה-3, כבר מורגלת בשמירת שבת. במשך השבוע, אנחנו מראים לה מדי פעם סרטים חינוכיים וסיפורי צדיקים במחשב, והיא מאוד אוהבת את זה. אבל בשבת – קורה דבר מדהים: היא עוברת ליד המחשב, אתה רואה בעיניים שלה שהיא רוצה לראות סרט – אבל היא לא מבקשת. היא יודעת – שבת היום. ומה שעוד יותר מפליא הוא, שהיא יודעת בדיוק, מבלי שאף אחד פוצה פיו להגיד לה את זה - באיזו שעה יוצאת השבת, ורק כשמגיעה השעה הזו היא ניגשת למחשב ומבקשת סרט".

לאור המצב הביטחוני בארץ, הרב מבקש מכל עם ישראל להתחזק בשבת הקרובה ובשבת שלאחריה - כל אחד לפי דרגתו ויכולותיו - לקירוב הגאולה ברחמים ולא בדין.

תגיות:יוסף מוקיר שבתקריאת תהיליםשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה