חדשות בארץ

ראש מחלקת ההגנה בצה"ל: גיוס נשים קרביות פוגע במטרות הצבא

כולם מדברים על זכויות נשים, אף אחד לא מדבר על התוצאות בשטח. האם גיוס נשים לקרבי תורם לצה"ל, או שאולי להפך, פוגע במטרות? אל"מ טליה לנקרי מאירה כמה נקודות חשובות

אא

אל"מ טליה לנקרי, ראש מחלקת ההגנה באגף המבצעים, ומי ששירתה כמג"דית הראשונה בצה"ל, טוענת כי שילובן של נשים על תקן לוחמות, עשוי לפגוע בצה"ל ולהניא אותו ממטרתו העיקרית, שהיא לספק הגנה לישראל.

הדברים הובאו על ידי לנקרי, במאמר אותו כתבה במסגרת עבודה שהגישה עבור המכללה לביטחון לאומי, תחת הכותרת: 'פורצות קדימה?' - ובו מסתמנים לא מעט סימני שאלה אודות גיוסן של החיילות לדרג הקרבי האמון על מלאכת ה'הסתערות', בצה"ל.

בין היתר, מאמרה של לנקרי שופך אור על סוגיית יכולתן הפיזית של הנשים לעמוד במשימות הכרוכות בדרג זה. "מורכבותה של החברה בישראל והמסורתיות שבה – מציבה אותה במקום בו היא אינה בשלה לשילוב לוחמות בדרג המסתער, וספק אם תהיה בשלה לכך בעתיד", כותבת לנקרי. בנוסף לכך, היא אף מצרפת נתונים סטטיסטיים שמוכיחים שגם אם צה"ל היה מאפשר לנשים להשתלב בכל תפקידי הלחימה – ההיענות ההתנדבותית הייתה בהיקף כזה שאינו מצדיק את ההשקעה הכלכלית שכרוכה בהתארגנות לכך.

לטענתה של לנקרי, ההשקעה של צה"ל בחיילים גברים, מניבה פירות של שירות סדיר שכולל לעתים גם שנים בקבע, וכן שירות מילואים סדיר – לפחות עד גיל 40. "על פי נתוני צה"ל, רק 14% מן הנשים שמוינו לתפקידי לחימה – אכן מסיימות את שירותן בתפקיד הנ"ל. גם שיעור ההתייצבות של לוחמות שכן סיימו את שירותן הצבאי ונקראות להתייצב לשירות מילואים – אינו מזהיר".

לכן, בבואו של הצבא לשקול גיוסה של אישה לתפקידים קרביים, עליו לשנות את גישתו ולבחון אותה תוך שימת לב לנקודות החשובות באמת. "ראשית, צריך לברר האם המהלך הזה משרת את משימתו המרכזית של הצבא, שהיא להגן על אזרחי ישראל. שנית, חשוב לברר האם החברה בכלל בשלה לבצע מהלך מרחיק לכת שכזה – שכן, לדעתי צה"ל אינו יכול - בנוסף למשימות המורכבות שהוא כבר מתמודד איתן – להרשות לעצמו בזבוז אנרגיות שאינן קשורות במישרין למטרותיו העיקריות.

"ודאי שזה נחמד אילו ניתן היה להוביל מהפכות חברתיות חיוניות – אבל עלינו לזכור – שלכתחילה זו אינה מטרתו, ולפיכך אסור לתת לזה להסיט אותו מייעודו. כך שבשלב זה, יהיה זה נכון לא לשלב לוחמות בדרג המסתער, ובוודאי שלא לאפשר שירותן לצד הגברים, ביחידות מעורבות".

תגיות:צה"לגיוסנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה