חדשות בארץ

חוק הכשרות: ממתי חברי כנסת פוסקים הלכות?

בתקופה האחרונה רוצים בממשלה להחליט מה ילמדו ילדים חרדים, כמה אברכים יורשו ללמוד, ועכשיו הצעת חוק הזויה במיוחד מבקשת להפוך את חברי הכנסת לפוסקי הלכה, שגם יקבעו מי יקבל תעודת כשרות ומי לא

אא

דמיינו לכם את הסיטואציה ההזויה הבאה: חברה מפורסמת לתעשיית מזון תינוקות מפרסמת הצהרה דחופה, ובה היא קוראת לקהל הצרכנים שלא להשתמש במוצרים מסוימים שלה, לאחר שעקבות חומר רעיל פעיל התגלו אחד ממוצרי המזון שלה.

בעוד הם מתנצלים, חוקרים ומזהירים, יוצאת הודעה מטעם דובר המשרד לאיכות הסביבה המבקשת להרגיע את ציבור הצרכנים, במטרה שלא יתייחסו לדרמה שייצרה חברת המזון. נשמע הגיוני? ממש לא. ובכלל, מה הקשר של המשרד לאיכות הסביבה? מדובר בעניין שרק משרד הבריאות יכול לתת עליו את הדעת, וגם אילו היה מאשר שימוש במוצר - מן הסתם, צרכנים רבים היו נרתעים, ובצדק.

והנה השבוע, הצליח ח"כ אלעזר שטרן מ'התנועה', להעלות הצעת חוק בעניין כשרות בתי עסק. לפי הצעתו, תעודות הכשר יינתנו על פי קריטריון אחד בלבד: כשרות המזון במקום. אז מעכשיו כל מחלל שבת יוכל לקבל תעודת כשרות לעסק שלו, במידה ויבטיח שהאוכל כשר כמובן.
עולה כאן שאלה מתבקשת: מדוע עניין כשרות, שאמור להיות בידיה של הרבנות הראשית, נמצא בידי המחוקק? מה מבין החוק בנושא כל כך רגיש? למה לא נותנים לרבנות הראשית לקבוע את חוקי הכשרות כפי שעליהם להיות? האם שטרן הוא הרב הראשי, וסתם לא ידענו על כך?

ח"כ אלעזר שטרן (צילום: פלאש 90)ח"כ אלעזר שטרן (צילום: פלאש 90)

הפתח שמבקש לפרוץ החוק החדש, עלול לגרום נזקים רבים. כיצד ייתכן שמסעדה שפתוחה בשבת, תוכל לקבל תעודת הכשר? איך אפשר לתת הכשר למקום שמבשל בשבת, מכניס אוכל למקום מבלי שיש שם משגיח, ומבשל באלו כלים שמתחשק לו? ותגידו לי שתהיה הפרדה כפי שהחוק ידרוש? אז מי מבטיח לי שבאמת ישמרו את ההפרדה? הרי זה כל העניין: אני דורשת תעודת כשרות על מנת להבטיח את העובדה שיש משגיח כשרות במקום שדואג לוודא שהכשרות נאכפת.

הציבור הירא שדורש הכשר למאכלים אותם הוא מכניס לפיו, לא יעז להסתמך על תעודה של כל בית עסק שעושה שם מה שמתחשק לו. כשרות זה לא משחק חסר היגיון. כשרות היא פאזל של כמה חלקים, ואם אחד חסר, הפאזל לא תקין. הצעד הזה יחזק בוודאי את מערכת כשרות המהדרין, אבל את מערכת הכשרות הרבנית הוא יחליש, ויגרום לאנשים שלא מקפידים על בד"צ ליפול חופשי, בגלל שחשבו שכשרות רבנות, שהונחתה על ידי המחוקק, היא דבר רציני.

אבל יותר מכל, מסמנת הצעת החוק החדשה את הכיוון העיקש של הממשלה הזו: כפייה חילונית על הציבור התורני. אנחנו נחליט לכם איך ומה הילדים שלכם ילמדו, אנחנו נחליט לכם האם לשמוע שירת נשים, ועכשיו גם המצאה חדשה - אנחנו נחליט לכם מה כשר ומה לא. והרבנים הראשיים? מי שואל אותם.

תגיות:חוקכשרותאלעזר שטרן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה