פרשת מסעי

לקחת אחריות

בערבות מואב על שפת ירדן יריחו מספר פסיעות טרם כניסתם של בני ישראל אל הארץ המובטחת, מקבלים בני ישראל הוראות אחרונות על ידי משה רבינו אדון הנביאים ביניהם גם ציווי על בניית ערי מקלט והשהות שם

אא

בערבות מואב על שפת ירדן יריחו מספר פסיעות טרם כניסתם של בני ישראל אל הארץ המובטחת, מקבלים בני ישראל הוראות אחרונות עי ידי משה רבינו אדון הנביאים ביניהם גם ציווי  על  בניית ערי מקלט והשהות שם. וכה אומרת התורה: "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם כי אתם עוברים את הירדן ארצה כנען והקריתם לכם ערים ערי מקלט תהיינה לכם ונס שם רוצח מכה נפש בשגגה, וישב בה עד מות הכהן הגדול אשר משח אותו בשמן הקודש"(פרק לה פסוקים יא,יב, כה)

ציווי התורה לנוס לערי מקלט נועד לאדם אשר רצח נפש בשגגה גואל הדם רודף אחריו ומבקש להמיתו לנקום את נקמתו של הנרצח הרוצח בשגגה נמלט לעיר מקלט עפ"י הסימונים שבית דין הציב עבורו ושם שוהה עד שימות הכהן הגדול.

עונש זה די חריג באופיו, אין כאן קצבה של שנים, אין כאן עונש ברור ומוחלט, הרי אם ימות הכהן הגדול תיכף עם כניסתו לעיר מקלט אזי  הוא יוצא מיד לחופשי, אך יכול להיות שהוא ימות רק לאחר מספר שנים או אולי אפילו עשר עשרים שנה, לכן הרוצח בשגגה היה מעתיר בתפילה שימות הכהן הגדול והוא יצא לחופשי, לכן אומרת המשנה במסכת מכות (פרק ב משנה ו)אמו של הכהן הגדול הייתה מביאה לו אוכל ומזון ובכך גורמת לו להפסיק בתפילתו שהרי הוא מקבל טובת הנאה. 

רשי בפסוק כה בפירושו השני מסביר מדוע עונשו של רוצח זה קשור למותו של הכהן הגדול וכך הם דבריו: "לפי שהיה לו לכהן גדול להתפלל שלא תארע תקלה זו לישראל בחייו"הכהן הגדול נכנס בעיצומו של יום הכיפורים לפני ולפנים אל מקום קודש הקדשים ושם הוא נושא תפילה על בני ישראל בבקשה ובתחנונים שלא יארע להם כל רע, אומר רש"י אם הגענו למצב כזה שאחד מעם ישראל רצח בשוגג ובלא כוונה, התביעה מופנית אל הכהן הגדול מדוע לא התפלל מספיק עבור עמו ולכן יש מקום לטובות הנאה שמביאות לו אמו של הכהן מפני שיש סיכוי גדול שתפילתו תתקבל במרומים לכאורה הרי הוא רוצח וכי תפילתו יכולה להשפיע עד כדי מות הכהן? והתשובה היא, אכן כיווןשהאחריות היא על הכהן גדול, לכן תפילתו יכולה להשפיע עד כדי מותו.

דברי רש"י וביאורם מלמדים אותנו לקח מאלף לחיים שלנו שעל כל אחד ואחד בתפקידו הוא עליו לקחת אחריות למעשיו לדיבורו כלפי אחרים לא פעם אנו נתקלים בבעלי משפחות אשר להם אישה וילדים והם נוהגים בקלות ראש בקשר לכל מה שנוגע לניהול הבית וכלכלתו, או אנשים שאוחזים בתפקיד ניהולי כזה או אחר  ולא לוקחים אחריות על מעשיהם או על ההוראות היוצאות תחת ידם, וזאת מפני שהם לא לוקחים אחריות! כמה חבל הנה ראו נא את רוצח בשגגה יש בכוחו להתפלל על כהן גדול שימות! כי האחריות הייתה עליו.

אך מזווית נוספת יש כאן מסר גם לנו כהורים ומחנכים לתת לילדים אחריות(כמובן לפי הגיל וההבנה.) ולדאוג בעידוד ובחיוך שיעמדו בהם, שהרי אם הילד בילדותו התרגל הילד להיות אחראי על החפצים שלו, על הבגדים שלו, על פעולות שעליו לבצע כראוי כי זה באחריותו, תשתרש בנפשו המידה הזו לקחת אחריות על כל מה שהוא עושה כך הוא יגדל וכך הוא יתנהג שיקים בית בעתיד.

תגיות:פרשת השבועפרשת מסעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה