חיים בסרט (יהודי)

אולי תתפלאו, אבל זה קיים: ישיבה קולנועית. בין שחרית למנחה לומדים התלמידים תסריט, בימוי, צילום ועריכה, וכמובן שאינם שוכחים להודות ברול הסיום לקב"ה. קבלו הצצה ל"תורת החיים" - ביה"ס לקולנוע יהודי

  • ט"ז חשון התשע"ד
אא
בית הספר לקולנוע יהודי, "תורת החיים", פועל מזה כחמש שנים להכשרת אומנים ויוצרים בתחום הקולנוע, ועושה זאת בשני מסלולים - האחד מלא ומצריך שני ימי לימוד בשבוע, והשני להעשרה בלבד. שאיפת בית הספר היא להוות בית יוצר לאומנות יהודית אותנטית, הנובעת מעומק הנשמה היהודית, ויונקת מתורת ישראל, ללא השפעות זרות. בית הספר מקיים קשר מתמיד עם יוצרים ואנשי תקשורת בעלי רוח יהודית, הפועלים על מנת לתת מענה לדרישה הגוברת בעם ישראל ובעולם כולו לתקשורת אחרת: נקייה, ברורה, אמיתית, מאוזנת וערכית. בית הספר הוקם על ידי הרב שמואל טל במטרה לעשות מהפיכה בעולם התקשורת, ולהביא לעולם את המסרים של המקורות היהודיים.
"העולם עובר שינוי", אומר מנהל בית הספר, שגב כהן. "אנשים מחפשים משהו אחר, משהו פנימי ונשמתי. כל מי שמתעסק בקולנוע יודע שתחום זה מאוד יצירתי ודורש הרבה הקשבה פנימית ועומק רוחני, מה שלנו כיהודים יש בשפע בזכות התורה הקדושה והנשמה הגבוהה שקיבלנו מבורא עולם. אנחנו סוחבים מטענים בני אלפיים שנות גלות ארוכה, ויש לנו הרבה מה לומר. בימינו הקולנוע הוא כלי מאוד חזק, הן בכוח ההשפעה שלו והן בכוח ההפצה שלו להעברת מסרים מעין אלו".
איך בפועל אפשר להעביר מסר יהודי דרך הקולנוע?
"אפשר לשדר הרצאה על מידת הגאווה, וזה ישפיע בוודאי, אבל אם עושים סרט על מידת הגאווה זה הרבה יותר משפיע, בגלל שקולנוע ממחיש את הדברים ועובד על הרגש. הקב"ה הוריד לעולם את הכוח האדיר הזה, קרי התקשורת, בשביל לטהר אותו ולהפוך אותו לטוב יותר, אלא שאנשים מטמאים איתו את העולם. המטרה שלנו היא לקחת את הכלי הזה, להפיץ איתו את שם השם ולהיות שותפים בתיקון עולם במלכות שדי".
הרעיון נשמע טוב על הנייר, אבל איך יורדים לפסים מעשיים? מן הסתם, אני מניחה שיש לא מעט מגבלות בדרך.
"כמו בכל תחום בחיים, ישנם קשיים ומגבלות, אבל עם הכל אפשר להתמודד בעז"ה. עם קצת רצון ויוזמה אפשר לעשות גם קולנוע מקצועי ואיכותי מבלי לעבור על ההלכה. אמנם זה דורש הרבה מחשבה ובדיקות, אבל זה אפשרי בהחלט. לדוגמה, אישה יכולה לביים נשים וגבר יכול לביים גברים, וכן על זה הדרך. הכי חשוב לזכור שלנו, היהודים, יש את התוכן האמיתי הפנימי שאותו העולם מבקש ואליו הוא כמה. לכן אין אנו צריכים לרדת למכנה המשותף הנמוך של התקשורת הכללית. אמנם יש מגבלות בדרך, אבל עם יש מסירות נפש, הקב"ה נותן סייעתא דשמיא, ונפתחים מעיינות חכמה ורעיונות מיוחדים המאפשרים להתגבר על המכשולים".
נשאל זאת כך: מהם הקווים האדומים שלכם?
"ההלכה היהודית היא הגבול האדום שאותו אנחנו לא עוברים בשום אופן. ישנו קובץ הלכות הנקרא פסיקאט, שבו יש את ההנחיות הבסיסיות בעיסוק בקולנוע. כאשר עולה שאלה מהשטח היא מופנית לרב שמואל טל, יו"ר המוסדות, שבהתייעצות עם גדולי ישראל, מכריע איך לפעול".
כהן מביט בצער אל ההשפעה של הקולנוע בעולם המערבי כיום. "אנחנו נמצאים במעין שואה רוחנית, והטומאה הולכת ומשתלטת", הוא אומר באופן חותך. "תרבות המערב חודרת דרך המדיה כמעט לכל מקום בעולם, ולצערנו גם לבתים דתיים. הרבה נוער מתקלקל מכך. כדי להילחם בתרבות הזאת אנחנו חייבים להשתמש בכלים הללו, תוך כדי שינוי תכנים כמובן. בדיוק כפי שפעם גדולי החכמים השתמשו בכוח המשל והאגדה על מנת להעביר מסרים, כך גם היום צריכים אנשי התורה והמחשבה להשתמש בכוח המדיה על מנת להעביר את תורת החיים לעולם".
החזון של בית הספר, מסכם כהן, הוא להקים בית הפקה ענק אשר יוציא לאור מגוון הפקות עצמאיות. כבר היום ישנן הפקות שונות בתהליכי פיתוח, ובקרוב, כך הוא מבטיח, נראה את הסנוניות הראשונות.

 

תגיות:קולנוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה