פוריות

רפואה והלכה בשירות האישה

בשורה לזוגות נשואים ולרבנים-משיבים: מרכז 'תורת המשפחה' מעדכן אתכם תדיר בנושאים הלכתיים-רפואיים, ומעמיד לרשותכם את קו 'טהרנו' 24 שעות ביממה. ראיון עם היוזם ויו"ר המרכז הרב יצחק מלבר

אא

כיום הכל יודו כי שמירת מצוות טהרת המשפחה משמרת את חיוניותם של חיי הנישואין בפרט ואת יציבותה של המשפחה היהודית בכלל, ומכאן שהקפדה על כללי הטהרה היא היא המפתח לזוגיות מוצלחת ולאושר במשפחה, שלא לדבר על בעיות רפואיות רבות שנמנעות בשל כך.

מרכז 'תורת המשפחה' הוקם לפני שלוש שנים במטרה לתת מענה הלכתי ורפואי על שאלות הנוגעות לנושא הטהרה. בראש המיזם החשוב עומד הרב יצחק מלבר, רב ומורה צדק בבית הוראה בשכונת רוממה בירושלים, שעלה ארצה מארצות הברית עם משפחתו לפני כ-15 שנה. הרב מלבר הינו בוגר הפקולטה למנהיגות מ-Bellevue university בארה"ב, ובעל תואר שני בתחום. בנוסף, בידיו תעודה המקבילה לתואר שני בקידום הבריאות מטעם משרד הבריאות.

"הצורך להקים ארגון כלשהו בתחום עלה בתחילת דרכי כרב, כשנוכחתי לדעת ששאלות רבות שמגיעות לטיפולי הן בנושא הזה של רפואת נשים", מספר הרב מלבר. "ככל שהעמקתי בנושא הבנתי שחוסר ההתמצאות במושגים בסיסיים ברפואה, מקשה מאוד את פתרון הבעיות ההלכתיות. הידע הרפואי שעומד לרשותנו, בנוסף לטכנולוגיה המתקדמת, אמנם מאפשר מתן פתרון ראוי לרוב הבעיות ההלכתיות, אך עם זאת חשוב מאוד להתעדכן כל הזמן בהתפתחויות הטכנולוגיות והמדעיות, כדי לספק מענה מקסימלי".

הרב מוסיף ומסביר כי "זו הסיבה שהקמנו את קו 'טהרנו' – מוקד פניות שמורכב מצוות מקצועי של יועצים, רבנים ורופאים, הפועל 24 שעות ביממה ומספק מידע רפואי והלכתי כאחד. המידע נצרך לא רק לזוגות שמתקשרים לקבל את עזרתנו אלא גם לרבנים שעונים על שאלות בתחום הטהרה. כל רב שמתעסק בנושא הזה, חשוב מאוד שיקבל הכשרה מינימלית בנושאי רפואה, ולאלו שיש זמן וסבלנות אני ממליץ אף על הכשרה יותר מתקדמת. חשוב לציין שחלק גדול מהצוות הטלפוני הן נשים שעברו קורסים ממוקדים בתחום והתנסו בפרקטיקה בת קרוב ל-100 שעות, על מנת שיוכלו לספק מידע רפואי ופרקטי לנשים הזקוקות לכך".

מה שהחל כעשייה מצומצמת של מספר רבנים, תפש תאוצה תוך זמן קצר וכיום מטפל צוות המכון בן שמונת היועצים ביותר ממאה פניות ביום. פעמיים בשנה מכשיר הארגון מתנדבים בעלי 'סבלנות ורצון לעזור' להגדרת הרב מלבר, להיות חלק מהעשייה המבורכת הזו. כמו כן, מדי שבוע משתתף הרב מלבר בכנסים שונים בתחום הרפואה ופעמים רבות אף יוזם אותם בעצמו - מזמין רופאים ורבנים ומרצה באוזניהם את משנתו.

עד כמה פתוחים הרופאים לשיתוף הפעולה ביניכם?

"להיכנס לעולם הרפואה בהתחלה הייתה המשימה היותר קשה שעמדה לפנינו ולקח לנו הרבה זמן לשכנע את הרופאים שאין לנו כוונה לפגוע בכבודם ובמקצועיותם או להחליף אותם, חלילה. המטרה שלנו היא ללמוד מן הידע שלהם ולספק מידע רפואי קונקרטי לצד זה ההלכתי, כדי שנשים יוכלו לממש את הזכות להיות אימהות ורעיות טובות. לפני שנתיים פתחנו ועדה רפואית, בניהולו של מנהל מחלקת נשים בבית חולים 'הדסה', ובד בבד נוצר קשר ביננו לבין משרד הבריאות. במהלך שיתוף הפעולה הזה קיבלנו פרס וגם תעודה על פועלנו בקידום בריאות הנשים. כמובן, פה ושם יש רופאים שעדיין לא מבינים וחושדים שאולי יש כוונה להחליף את הידע המקצועי, אך זו בפירוש אינה מטרתנו. הראיה לכך היא שאנו מקבלים כל הזמן מכתבי תודה מרבנים, זוגות ורופאים. ברוך ה', כיום חלק גדול מהרופאים עוזרים לנו בהפצת פעילות המכון ואף מחלקים פלאיירים בקליניקות הפרטיות שלהם".

מכון 'תורת המשפחה' מטפל בנושאים רבים ומגוונים ביניהם עידוד ילודה, פוריות ועוד. לדבריו של הרב מלבר, קרוב ל-95% מאוכלוסיית הנשים סובלות מבעיות של דימומים ולכן, בין היתר, מקנה המכון פתרונות לבעיות של דימומים שנגרמים על ידי נטילת גלולות.  

"הידע הרב שנמצא בידי צוות המכון מאפשר סיוע ומניעה של בעיות, שעשויות לפגוע אף בשלום הבית, כי אישה שלא יכולה לטבול במקווה - זה מהווה פגיעה ישירה בשלום הבית שלה", מסביר הרב מלבר. "עד היום לא הייתה משנה סדורה בנושא. שיתופי הפעולה העולמיים שהמכון נמצא בהם, נועדו להביא את המידע הנכון לכל אישה באשר היא".

הרב מציין כי אמנם ישנם פתרונות טבעיים למצב של דימום, אך לא כל פתרון מתאים לכל אישה. "עולם הרפואה של ימינו מציע את הטכנולוגיות הכי מתקדמות בעולם כגון ה-CN TREAT, שבמקרים רבים מסייעות אף במניעת אשפוז והרדמה", מסביר הרב מלבר ומסייג, "אך על מנת לספק את הפתרון האולטימטיבי מוכרחים להכיר את הרקע האישי והרפואי של האישה. הידע המקצועי שרכשנו במהלך השנים, בשילוב סייעתא דשמיא גדולה, מאפשר לנו להיות מדויקים יותר במתן הפתרונות הנכונים לנשים שמבקשות להיעזר בנו".

אף כי יש מי שחושבים שרפואה והלכה אינן הולכות יחד, מכון 'תורת המשפחה' מראה כי ההיפך הוא הנכון . "הודות לשיתוף הפעולה עם הרופאים, אנו עדים להוכחה כי אכן ההלכה והרפואה דרות בכפיפה אחת זו עם זו", אומר הרב מלבר.

מוקד 'טהרנו': 1599-599-180

תגיות:רפואהזיכוי הרביםטהרת המשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה