היסטוריה

כיצד סיים מנגלה את חייו?

לאחר שבהינף ידו העביר מיליונים למוות ואף ביצע עינויים רפואיים בקורבנותיו, הצליח ד"ר מנגלה להיעלם מהעין

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנה: תש"ה. המקום: בריטיוגיה, ברזיל. היתכנות: הסתתרות בצל אוהדים.

אחת הדמויות השטניות ביותר במכונת המוות של השואה, התגלמה באישיותו של ד"ר יוזף מנגלה, מלאך המוות ממחנה ההשמדה אושוויץ. הוא היה הרופא שקבע מי יומת מיד בהגיעו למחנה ומי יושאר זמנית בחיים כדי לנצל את כושר העבודה שלו.

יוזף מנגלה נולד בשנת 1911, למד רפואה והצטרף למפלגה הנאצית, ולימים עבר לאושוויץ והיה אחראי על ניסויי זוועה רפואיים ועל תאי הגזים.

בינואר 1945, עם התקרבות הצבא הרוסי, פינו הנאצים בבהילות את המחנה בצעדת מוות וכשבוע לאחר מכן נראה מנגלה במחנה הריכוז מאוטהאוזן. משם נמלט לדרום אמריקה תחת זהות בדויה ועקבותיו נעלמו.

ניסיונות לאתר, ללכוד או להרוג את מנגלה, העסיקו לא מעט אנשי מודיעין, מרגלים, ציידי נאצים, חוקרים ועיתונאים ברחבי העולם. מנגלה חי במסווה במשך 35 שנים. לאחר תפיסת אדולף אייכמן, היה מנגלה לפושע המלחמה הנאצי המבוקש ביותר, אך הצליח לכלכל צעדיו באופן שלא התגלה.

'המוסד' היה קרוב לתפסו, אך היו אלה ימי החיפושים אחרי הילד יוסלה שוכמכר, ובן גוריון העדיף להתמקד בנושא זה.

על פי ההשערות, מנגלה הסתתר בברזיל בעיר בריטיוגיה תחת השם וולפונג גרהארט. הוא מת בגיל 68 ב-7 בפברואר 1979 לאחר שטבע במהלך שחיה בים. הוא נקבר באמבו דאס-ארטס.

דבר מותו לא היה ידוע, ועדיין ציידי נאצים חיפשו אחריו. רק מספר שנים לאחר מותו, בשנת תשמ"ה, התגלתה גופתו לאחר מאמץ משותף של הרשויות האמריקניות, הגרמניות והדרום-אמריקניות.

בשנת תשס"ב הוחלט לערוך לגופה בדיקות DNA. לא היה זה קל שכן בני משפחתו סירבו לתת מנת דם לשם השוואת DNA. אך בסופו של דבר, נערכה הבדיקה ואכן התברר כי מדובר בגופתו של מנגלה.

ולמרות זאת עדיין קיים ויכוח היכן חי השטן הזה בימיו האחרונים: השבועון 'טיים' פרסם לפני כשנתיים מאמר ובו הוא מצטט השערות כי מנגלה הסתתר בעיירת הנופש סן ברנרדינו בפרגוואי, שתושביה היו ממוצא גרמני ואוהדים מושבעים של הנאציזם. לפי ההשערה מנגלה מת שם ולא בברזיל.

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה