היסטוריה

לאן נעלמו הכוזרים?

לאן נעלמו יהודי כוזר שהתגיירו במצוות מלכם, ומי הם היהודים האדומים?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

המקום: ממלכת כוזר. היתכנות: נטמעו בקהילות

"כוונותיך רצויות אך מעשיך אינם רצויים" - משפט זה שבולאן מלך כוזר שמע מפי מלאך בחלום לילה, היה הטריגר שהוביל להתגיירותה של ממלכת כוזר. איש אינו יודע עד כמה רווחת הייתה תופעת ההתגיירות בכוזר – האם הקיפה את כל שכבות האוכלוסייה, או רק מעמד מצומצם של אצילים ומקורבי המלכות?

מכל מקום, כוזר התקיימה כממלכה יהודית עצמאית במשך כ-200 שנה. אז הוכנעה במתקפה משולבת של ביזנטים מהדרום ורוסים מהצפון. אבל מה עלה בגורל היהודים שחיו בה? הנשארו במקומם? הגלו מארצם? האם נטמעו בסביבה? האם נותר מהם זכר כלשהו?

במאה ה-20 הועלתה הטענה הסנסציונית כי יהודי ארצות אשכנז אינם אלא צאצאי הכוזרים שהוגלו מארצם. טענה זו חביבה עד היום על שונאי ישראל, המבקשים לקעקע באמצעותה את הקשר היהודי לארץ ישראל.

סברה הגיונית יותר היא שהיהודים הכוזרים פשוט נטמעו בקהילות מקומיות באזור הרי הקווקז. בקצה ארץ כוזר שכנה 'חומת כספיאן', מחסום אדיר שנועד למנוע משבטי הפרא של ערבות אסיה להתפרץ למזרח התיכון. זיכרונות עמומים מימי תפארתה של מלכות כוזר בשילוב שמועות על יהודים החיים בצילה של חומה אדירה בקצה העולם, הצמיחו סיפורים אודות ה'רויטע יידאלאך' היהודים האדומים. לפי הסיפור, באחרית הימים יבקיעו גוג ומגוג את החומה במטרה לכבוש את העולם, עד שהיהודים האדומים יכריעו אותם במלחמה האחרונה שבעקבותיה משיח צדקנו.

כאן המקום לציין כי במהלך ביקור שקיימנו לאחרונה באזור בו שכנה 'חומת כספיאן', ראינו יהודים בהירים ויהודים כהים, יהודים נלהבים ויהודים אדישים. יהודים אדומים לא ראינו. מה שמוריד עוד אפשרות לפתירת התעלומה.

תגיות:כוזריםתעלומות יהודיותתרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה