היסטוריה

אצבעו של עוג במגרש הרוסים?

מה פשרה של קורת אבן עתיקה וענקית שהתגלתה מתחת לאשפתות ירושלים, ואיך היא מתקשרת עם ידו של עוג מלך הבשן

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

 

השנה: תרי"ח. המקום: מגרש הרוסים, ירושלים. היתכנות: מונומנט מהכנסייה הסמוכה.

אצבעו של עוג הנמצאת מונחת אחר כבוד בחלקה משלה במגרש הרוסים בירושלים, היא הכול חוץ מאצבעו של עוג מלך הבשן. היא עשויה אבן ונמתחת לאורך מטרים רבים, ונמצאת במקום, כך מעריכים מומחים, מאות שנים רבות. היא התגלתה במקום לפני קרוב למאתיים שנה, בשנת תרי"ח, בחפירות שנעשו לצורך בניה. האצבע, או אם תרצו הקורה העתיקה, הייתה מונחת שנים במקום וכוסתה אשפה ועזובה. המגלים ניקו אותה והפכו אותה לאתר, כשבין השאר הועלתה ההשערה שהיא נבנתה במקור בשביל בית המקדש השני, כחלק ממקדש הורדוס.

אחד הארכיאולוגים המפורסמים בתקופתנו, פרופסור יורם צפריר, המתמחה בארכיאולוגיה של ארץ ישראל ושל המזרח התיכון בכלל, שולל את השמועה הזאת מכול וכול: "אצבעו של עוג נבנתה ככל הנראה כחלק מבניין כנסיית הניאה, שהיא כנסייה עתיקה מאוד שהייתה קיימת בירושלים לפני קרוב לאלף שנה, במשך כמה מאות שנים". צפריר משוכנע, על פי ממצאים וניתוחים ארכיאולוגיים מורכבים, שאצבעו של עוג נותרה שריד מהכנסייה העתיקה הזאת: "אופן הבניה ומיקומה של הקורה הענקית מובילים אותנו למסקנה הזאת, לכך יש לצרף את הידוע לנו על קיומה של מחצבת אבן באזור הזה מקדמת דנא".

אז מהיכן הגיע השם הססגוני לקורה הזאת? כנראה שחוש ההומור המחודד של בני ירושלים לא יכול היה להותיר את הקורה העתיקה הזאת ללא כינוי עסיסי, ומה יותר טוב מלגייס את עוג מלך הבשן לשם כך. אך מסתבר שזו לא האצבע היחידה: בירושלים של מעלה ישנן כמה וכמה קורות כאלה, שתיים מתוכן נמצאות בשכונת מחנה יהודה, אך להבדיל מאצבעו של עוג – הן מוסתרות על ידי הבניה העירונית ואינן מוצגות לראווה.

האצבע, הקורה או העמוד – איך שתחליטו לכנות את המוצג העתיק, שוכנת מתחת לתחנת המשטרה הירושלמית במגרש הרוסים, ומצטרפת בדממה לאלפי מוצגי הארכיאולוגיה של ירושלים העתיקה, המספרים דרך האבנים והמוצגים את סיפור העמים והמאורעות שעברו אלפי שנים על העיר שחוברה לה יחדיו.

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה