היסטוריה

תפילת המקובלים נגד סדאם חוסיין

'פתחא דקרתא': המקום המחבר בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה. כיצד הביסה תפילת המקובלים את סדאם חוסיין?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

שנה: תשנ"א. מקום: רחוב שטראוס

בלב ירושלים, במרכז השכונות החרדיות שליד רחוב שטראוס, עומדת לה גבעה קטנה ובה פארק שעשועים ומסגד גדול בשטח אשר הינו לפי המסורת הירושלמית 'פתחא דקרתא'.

"על פי המסורת", מספר איש ירושלים הרב ישראל גליס, "על פתחא דקרתא, דהיינו שער העיר - יושב המשיח וממתין לגאול את ישראל. המקום מהווה פתח מעבר בין ירושלים של מעלה לירושלים של מטה, ועל גבעה זו יופיע ביום מן הימים משיח בן יוסף, שיבשר את בואו של משיח בן דוד.

"זהו המבנה הגבוה ביותר בירושלים", אומר גליס, "מאותו מקום רואים את כל ירושלים. תלמידו של הגאון מוילנא בעל ה'מרחשת שלמה' מספר כי הוא עצמו הגיע לירושלים ומתאר את המקום הזה שנקרא 'פתחא דקרתא' ומשם תתחיל הגאולה".

כך גם לפי המסורת במקום התכנסו ראשוני הפרושים בירושלים, תלמידיו של הגאון מווילנה שהגיעו לירושלים, ובאוהל שנטו היו מקיימים משמרות ללימוד הזוהר ותורת האר"י.

"בזמן המצור הגדול על ירושלים בעת מלחמת תש"ח", מספר הרב גליס, "התכנסו במקום מקובלים וקיימו תפילות לבקשת ישועה ואחר כך הוקל המצב מאוד.

"במלחמת ששת הימים, ישב חיל המודיעין על המבנה, בהיותו מקום גבוה, ויכלו לתצפת ממנו על כל העיר העתיקה. כשעומדים על הגג של הבניין הזה רואים את שכונת בית וגן כשהיא נמוכה יותר מאותו מקום.

"בני דודנו הערבים הבינו שבמקום יש משהו מיוחד, מיהרו והכניסו לאתר קברים שלהם של איזה שייח יחד עם בני משפחתו, ומאז המקום נהיה באחריותם".

במקום קיים מסגד נטוש הקרוי על ידי המוסלמים מסגד נביא עוכשא - על שם אחד מבני חבורתו של הנביא מוחמד, אשר נקבר במקום. מסורת ערבית אחרת מייחסת את מיקום המסגד למקום קבורתו של לא פחות מאשר משה רבינו... וזו אחת הסיבות בשלה הנציב הבריטי ג'ון צ'נסלור קרא לרחוב הסמוך רחוב הנביאים. שני עצי זית נטועים בסמוך, וגילם מוערך בכ-800 שנה.‏

בשנת תרפ"ט הוצת המסגד על ידי יהודים בתגובה למאורעות תרפ"ט. עד שנת תש"ח התגוררה בסמוך משפחה ערבית שתחזקה את המתחם, אולם מאז מלחמת תש"ח הם ברחו, והמבנה נותר סגור ומשמש כמחסן של עיריית ירושלים.

בתענית אסתר תשנ"א, מעיד גליס, בימי מלחמת המפרץ, התכנסו עשרה מגדולי מקובלי ירושלים, בראשות הגאון רבי יצחק כדורי, וערכו תפילה במקום. למחרת, נעצרה המלחמה, ויהי לפלא.

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריהתרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה