היסטוריה

מי קילל את הבניין ברחוב אגריפס?

סודו של הבניין שכל העסקים שפעלו בו כשלו ופשטו את הרגל, ואף הוצאו מהחוק

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תש"כ, לערך. המקום: רחוב אגריפס, ירושלים. היתכנות: ברווז עיתונאי.

אור השמש, זאת הבעיה העיקרית של המתגוררים בבניינים הצפופים שבין שכונת נחלאות לשוק מחנה יהודה. רחוב אגריפס, שמתפתל שם לאורך גבול נחלאות, זכה בגלל בעיה זו לאגדה אורבנית מופלאה שנקשרה לאחד הבניינים הוותיקים בו – 'בניין עיני'.

מדובר בבניין מרכזי שעל פי האגדה, הפך מקולל: בזה אחר זה פשטו העסקים שפתחו בתחומו את הרגל, ונאלצו להיסגר, ואפילו מפלגת כ"ך, המפלגה הימנית-ניצית של מאיר כהנא המנוח הי"ד, שקבעה מושבה בבניין – הוצאה מחוץ לחוק וסולקה בצו בית משפט מהבניין.
העובדה שבמשך עשרות שנים לא השתפר מצבו של הבניין והוא המשיך להיות מפגע כלכלי עבור המשקיעים בו, הוסיפה לתדמיתו כמקולל. מאז השתכנו בו עובדים זרים ואנשים קשי יום, בירושלים כבר נשכח שמו כבית עיני והוא כונה בפי כול "הבניין המקולל".

ואז, הגיע גם ההסבר. הוא נתלה באילן גבוה, של המקובל רבי מרדכי שרעבי זצ"ל, ראש ישיבת המקובלים 'נהר שלום'. שעל פי המגידים, התעורר באחד הבקרים וגילה שאור השמש נסתר מעיני חלונו. הוא בירר ומצא שמול חלונו נבנה בניין חדש, על ידי הקבלן הירושלמי הידוע מאיר עיני, וקרן אור השמש היחידה שהגיע לחלונו – עומדת להיעלם. על פי הסיפור, ניגש הרב שרעבי לקבלן עיני וביקש שתוספת הבניה תוסר, ומשנענה בשלילה – הטיל קללה על הבניין, והתוצאות המקוללות משמשות ראיה.

הקבלן עיני, נלחם במשך שנים נגד הפצת האגדה הזאת, וטען כי היא הייתה המצאתו המפוברקת של העיתונאי דן מרגלית בעיתון 'העיר' בירושלים. אחרי שנים רבות הודה מרגלית שהייתה זאת המצאה שלו והלצה בלבד – לראיה, הביא הקבלן עיני את מסלול השמש, שסותר מכול וכול את נכונותה של האגדה.

עסק מצליח אחד שכן היה בבניין, היא 'סטיקיית הג'ינג'י', שפעלה במקום עד סוף שנות ה-80 ונחשבה להצלחה. בעלי המקום, מזרחי, לא לקח סיכונים, והלך לבקש ברכה מהרב שרעבי. אחד מחבריו מספר ל'בקהילה': "אני לא יודע אם הייתה קללה או לא. לא רצינו לקחת סיכון, וביקשנו את ברכת הרב. גם הבאנו תלמיד חכם שיקבע מזוזה במקום. זה פלא שלמרות כל השנים שעברו, עדיין אין כמעט עסק שהצליח להתקיים בבניין הזה. רק אנחנו שקיבלנו את ברכת הרב".

אגדה אורבנית, או מעשה שהיה? לרב שרעבי זצ"ל, הפתרונים.

תגיות:תעלומות יהודיותהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה