היסטוריה

כתובת יהואש: אמיתית או מזויפת?

כתובת של המלך יהואש המתארת מחזה מספר מלכים, מוטלת בספק רב. האם היא מבית המקדש או מ'בית היוצר'?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תשע"א. המקום: חפירות הר הבית. היתכנות: זיוף מתוחכם

זו הייתה תגלית היסטורית מרעישה. יום אחד בהיר בשנת תשע"א הכריז אספן העתיקות עודד גולן, כי הגיע לרשותו לוח אבן עתיק שעליו כתובת בה מתאר המלך יהואש כיצד שיפץ את בית המקדש.  אירוע, שלמעשה מתואר בספר מלכים.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה התגלתה כתובת שלכאורה הייתה שייכת לבית המקדש עצמו. פירורי זהב שנמצאו דבוקים ללוח – לכאורה שרידים מלהבות החורבן שהתיכו את שערי הזהב של בית המקדש – הוסיפו נופך דרמטי לתגלית.

עוד לא יבשה הדיו על הידיעה המסעירה, ומשטרת ישראל פשטה על ביתו של גולן והחרימה את הממצא הנדיר. לטענת רשות העתיקות, גולן הפעיל רשת מתוחכמת של זייפני עתיקות שזייפו ומכרו ממצאים רבים, לרבות 'כתובת יהואש', לקונים תמימים ששילמו בעדם מיליוני דולרים. רשות העתיקות הקימה שתי ועדות חקירה: אחת לבדיקת לוח האבן והשנייה לבדיקת תוכן הכתובת. שתיהן הגיעו למסקנה שהלוח והכתובת שעליו מזויפים.

על בסיס קביעה זו החליטה הפרקליטות להעמיד לדין את גולן בעבירות הונאה וזיוף. אלא שהמשפט, שהתמשך על פני  שלוש שנים, הסתיים בצורה מפתיעה: השופט אהרן פרקש קבע שהמדינה לא הצליחה להוכיח שהכתובת מזויפת.

מבולבלים? זה עדיין לא סוף הסיפור. בחודש שעבר, במהפך קיצוני ופתאומי, פנתה רשות העתיקות לבית המשפט בדרישה שהכתובת השנויה במחלוקת לא תוחזר לידי גולן. לדברי רשות העתיקות, אם 'לוח יהואש' אותנטי, הרי שמדובר באחד הממצאים הנדירים והמיוחדים ביותר שנמצאו בארץ ישראל, ומקומו הראוי במוזיאון רשמי, או לפחות במחסני רשות העתיקות, ולא בביתו של אספן פרטי.

הרשל שנקס, עורך 'כתב העת לארכיאולוגיה מקראית', סבור שעוול גדול נעשה לגולן. "מתחילת הפרשה היו מומחים שחלקו על העמדה הרשמית של רשות העתיקות אבל קולותיהם הושתקו", אומר שנקס. "הממסד אינו מסוגל לקבל ביקורת או להודות בטעות. 'לוח יהואש' אינו מתיישב עם האג'נדה של ארכיאולוגים מסוימים ולכן הם יצאו מגדרם כדי להטיל בו דופי".

אז מהי האמת על לוח יהואש – האם מדובר בזיוף מבריק, או בממצא מדהים? לעודד גולן הפתרונים. 

תגיות:תעלומות יהודיותכתובת יהואש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה