הפרשת חלה

בין הפרשת חלה לחטא המרגלים

מדוע ניתנה מצוות הפרשת החלה לאחר חטא המרגלים? כדי שתחול הברכה בביתם ובעיסתם, כתיקון לפגם שנוצר מהחטא

אא

הספורנו מביא שמכיוון שחטא הוצאת דיבת הארץ גרם לפגם וקלקול, והוא שהביא על אותו הדור עונש שלא ייכנסו לארץ, רצה הקדוש ברוך הוא לתת להם מצווה שאותה יקיימו בביתם כדי שתחול הברכה על בתיהם (על פי הספורנו במדבר טו כ).

כלומר, לאחר החטא התרחקו בני ישראל מהשם, מצב שהוא ההפך מברכת השם, ורצה השם לתקן חסר זה, כיצד? דרך מצוות הפרשת חלה המביאה ברכה אל הבית.
 

כדי להזכירנו להיזהר מהשאור שבעיסה שגרם לחטא המרגלים

טעם נוסף לכך שמצוות הפרשת חלה ניתנה לאחר חטא המרגלים, הוא כדי להזכירנו להיזהר מהיצר הרע. וכפי שכתוב בספר 'צרור המור', שחטא המרגלים הגיע בגלל היצר הרע שנקרא השאור שבעיסה (החלק שמחמיץ את הבצק), לכן לאחר החטא ציווה השם להפריש חלה מן העיסה, כדי לזכור את שגרם היצר הרע – השאור שבעיסה, וכך לא נתפתה עוד להיכשל ברשתו (צרור המור פרשת שלח טו יט).
 

כדי לרמז על העלאת הארציות לרוחניות

סיבה נוספת לסמיכות המצווה לחטא המרגלים, היא כדי לרמז על העלאת הגשמיות לדרגה רוחנית. כדי להבין עניין זה עלינו ללמוד מעט מהעומק שבחטא המרגלים.

 

העומק שבחטא המרגלים

כתוב שהמרגלים חטאו בכך שלא רצו להיכנס לארץ. הם היו אנשים צדיקים בעלי מעלה עצומה – דור דעה! – ואי אפשר לומר שנבהלו מהענקים או התבלבלו ולכן חטאו. אלא שהיה בחטא הזה עומק, ועליו נרחיב מעט.

במדבר, השם היה עם בני ישראל 'יד ביד' כביכול: בלילה ליווה אותם עמוד האש, ביום – עמוד הענן, לַחמם היה מן מִן השמים, והם היו קרובים להשם בקרבה שאין כמוה.

בתוך כל הקרבה הרוחנית במדבר, בני ישראל שומעים לפתע שעליהם להיכנס לארץ. ובארץ הרי צריך לעבוד אדמה, לזרוע, לקצור, להתעסק בחומריות. האדמה היא סמל לעולם החומר. המרגלים חוששים מאוד שהחומריות תגרור אותם מטה. הם אינם רוצים לאבד את רוח הקודש ואת קרבת השם, ולכן חוששים מכניסה לארץ.

רק כלב ויהושע היו היחידים שזכו להתחבר לאבות וידעו את סוד קידוש החומר, והם אלו שאמרו "טובה הארץ מאד מאד" (במדבר יד ז), הם ידעו שזה הסוד שהשם הביא אותנו לכאן: להתעסק בכל פרטי החיים ולרומם אותם בעבודת השם. "כי טובה הארץ מאד מאד" – יש כאן טוב גדול מאוד של השם, קיימת בארץ הזאת אפשרות לגלות את הקודש, לגלות מתוכה תפילה, לגלות מתוכה אמונה – דווקא מתוך החומריות.

הפרק המלא נמצא בספר "שבילי החלה", מאת הרבנית אסתר טולידאנו.

מח' חוגי בית והפרשות חלה – להזמנות חוג בית והפרשת חלה: טל' 073-2221290, מייל aviva@htv.co.il

תגיות:הפרשת חלהחלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה