שבת

הלכות שבת: אוהל

האם מותר לפתוח מטריה או שמשיה בשבת? האם מותר לפתוח אוהל קמפינג שנפתח במשיכת חוט, והאם מותר לפרוס יריעת ניילון על גבי חבלי כביסה בשבת?

אא

פתיחת מטריה או שמשיה בשבת

האם יש הבדל בין פתיחת מטריה בשבת, לבין פתיחת שמשיה קבועה בשבת?

גדולי הדורות גדרו ואסרו פתיחת מטריה וטלטולה בשבת. (עיין שו"ת נו"ב תניינא או"ח סימן ל') ואף אם פתחה בערב שבת אסור להשתמש בה ולטלטלה משום מראית עין. (נו"ב שם).

אולם, לגבי שמשיה הקבועה בקרקע מבעוד יום, הורה החזו"א (סימן נ"ב אות ו') שמותר לפותחה ולקפלה בשבת. והטעם בזה הוא משום שבשו"ע (סימן שט"ו סעיף ה') מובא שכסא העשוי פרקים,1 מותר לפותחו בשבת, שהרי הוא כבר עשוי מבעוד יום ובמעשהו רק פושטו ומיישבו כדי שיהיה ראוי לשבת עליו. (משנ"ב שם ס"ק כ"ז)

ונמצאנו למדים מהלכה זו שכל שהוא קבוע ומוכן לכך, אין בפתיחתו משום עשיית אוהל חדש אלא רק סידור הדבר לשימושו הראוי לו, ולכן מעיקר הדין מותר לפתוח שמשיה העומדת בחצר.

לעומת זאת בפתיחת מטריה, כיון שבימים עברו היה נצרך לפתוח את המטריה ע"י פעולה חזקה של בניית האוהל ומשום כך אסרוה גדולי הדורות, כתב החזו"א שאף שבימינו קל לפתוח את המטריה ואין בזה איסור עשיית אוהל, אולם נשאר בזה זלזול לשבת ונראה כעובדין דחול.

ועוד הוסיף החזו"א טעם נוסף לאיסור פתיחת מטריה, כיון שמשתמשים בה בכל מקום, יש לחוש בזה לאיסור אוהל לעומת שמשיה הקבועה בקרקע שעומדת במקום אחד קבוע. וסיים החזו"א דאיסור 'אוושא מילתא' ו'עובדין דחול' חמור יותר מאיסור פרטי ליחיד, כיון שהוא גדר לעם כולו ולדורות. (סימן נ"ב אות ו')

 

פריסת יריעת ניילון ע"ג חבלי כביסה בשבת

האם מותר בשבת לפרוס יריעת ניילון על חבלי הכביסה, בכדי לשמור את הבגדים התלויים שם מפני הגשם?

מותר, בתנאי שהמרחק שבין החבלים הוא פחות מג' טפחים (24 ס"מ), שאז מדין 'לבוד' נחשב שיש כאן 'אוהל עראי' ובמעשהו הוא רק מוסיף על האוהל, אבל אם המרחק יותר מג"ט אסור. (סימן שט"ו סעיף ב')

 

חשש אהל בכובע בעל שוליים רחבים

כובע בעל שוליים רחבים יותר מטפח, האם מותר לצאת בו לרשות הרבים, או שמא יש בכך משום 'אוהל'?

מותר לצאת בכובע כזה לרשות הרבים, כיון שחבישת המגבעת בזמנינו היא למכובדות בלבד ולא במטרה להאהיל. ולכן, אם יוצא לרשות הרבים בכובע בעל שוליים רחבים של טפח (8 ס"מ) במטרה שהכובע יאהיל עליו, כגון להגנה מפני השמש וכדו', יש לאסור. (סימן ש"א סעיף מ' ובמשנ"ב ס"ק קנ"ב)

 

אוהל קמפינג הנפתח במשיכת חוט

אוהל קמפינג הנפתח ע"י משיכת חוט באופן שראוי להשתמש בו, האם מותר לפותחו בשבת?

בשו"ע (סימן שט"ו סעיף א') פסק שיש לאסור לפתוח אוהל בשבת ואפילו אוהל ארעי, אולם בסעיף ה' כתב שבמקום שהאוהל כבר בנוי ורק פותחים וסוגרים אותו, כגון שימשיה הקבועה בקרקע או בשלחן, או גגון של עגלה וכדו' מותר.

גם באוהל קמפינג הפתיחה והסגירה היא חלק משימושו הרגיל ולכן מותר לפותחו בשבת דנחשב 'סידור האוהל' ולא 'עשיית האוהל' (חזו"א סימן נ"ב ס"ק ו'. וכן נראה מהמשנ"ב ס"ק כ"ז בשם המ"א).

ויש שחולקים בזה כיון שמה שהתיר השו"ע בסעיף ה' הוא רק במקום שלא מתכוון לאוהל, כגון שפותח כסא ונמצא מאהיל על מה שמתחתיו (שו"ת נודע ביהודה מהדו"ת או"ח סימן ל'). ולכן יש לפתוח האוהל בערב שבת, ואם לא פתח יש להקל ולפותחו בשבת (חזו"ע שבת ה' עמוד ש"ב).

תגיות:הלכות שבתאוהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה