ספרים

לראשונה בעם הספר: המדריך לכתיבה נכונה

האם יכולת הכתיבה מולדת או נרכשת, איך לבקר לעצמך את הכתיבה ומה עושים כשפשוט לא מצליחים למצוא את המשפט? לאור צאתו של המהדורה השנייה, ראיון עם הרב עובדיה חן, מחבר הספר הנדיר "הכתב והמכתב"

אא

אם אתם מחפשים ספר בספרות התורנית הנותן עצות מפורטות לכותבים, עדיף שתחסכו מעצמכם מאמצים מיותרים. מסתבר שגם שעם הספר, הרגיל להוציא ספרים ללא הרף, עוד לא הניב ספר כל כך חשוב המנגיש כללים פשוטים בתוספת דוגמאות לשיפור הכתיבה – כמו 'הכתב והמכתב' של הרב עובדיה חן, שמהדורתו השנייה יצאה לא מכבר לאוויר העולם.

הרב עובדיה חן צבר ניסיון רב בתחום הספרות. ספרי ביוגרפיה על גדולי ישראל כמו 'עמוד ההוראה' על רבי חלפון משה הכהן, 'פטיש החזק' – סדרה על רבי מצליח מזוז, וכן הספרים 'בתורתך' ו'באמונתך' על הרב משה לוי, כתיבה במגזין 'קולמוס' במוסף 'משפחה' וכתיבה באתר הידברות – הם רק חלק מפירות עטו של הרב, ומניסיונו העשיר הוא מבקש להנחיל לכותבים עצות שיעשירו את כתיבתם, ואשר כבר העניקו לרבים קפיצת מדרגה באיכות הכתיבה.

למרבה הפלא, עוד לא נמצא ספר כזה בספרות התורנית.

"יש ספר של הרמח"ל - 'לשון לימודים'. הוא בעצם מדריך יותר בעניין הדיבור, כיצד להעשיר את הלשון, לתת לשון מתאימה שתבטא את הדברים, והוא מביא דוגמאות מפסוקים. אבל הספר קשה לקריאה, והוא מכוון יותר לדקדוקי לשון. הספר שלי מכוון יותר לכללים להעברת מסרים, סגנון וכדו'". ספרו של חן, כפי שהסביר, הוא בעצם מכוון יותר לרמת החיבור של הטקסט, ולאו דווקא לדקדוקי הלשון. חן מסייע לכותבים להגביר את המודעות לשימושים הנכונים של מילים, של תארים, לדעת כיצד להתבטא נכון וכיצד להעביר מסר בצורה הטובה ביותר, ועוד שיקולים רבים וחשובים.

כיצד נולד הרעיון לכתיבת הספר?

"למדתי בישיבת 'כיסא רחמים' ושם יש דגש מיוחד על עניין הכתיבה. לא רק מעודדים לכתוב אלא יש להם גם רב מיוחד שיושב איתך ובודק איתך את הסגנון והתוכן שך הכתיבה שלך. ראיתי שאין ספר תורני שעונה על הדרישה הזאת. מדובר בכללים שבעצם טבעם קשה לכתוב אותם, כיוון שצריך ממש להיכנס לפסיכולוגיה של המסרים. החלטתי לכתוב כל כלל שאלמד תוך כדי הניסיון. עבדתי על זה חמש שנים, עד שהחומר התקבץ לכדי ספר, והוצאתי לאור".

הספר 'הכתב והמכתב' יצא לפני שמונה שנים, שנת תשס"ו, ולאחרונה יצאה המהדורה השנייה. "מלבד התוספת הכפולה, החידוש הבולט במהדורה זו הוא הפן המחקרי של הכתיבה התורנית, שקיבל ביטוי נרחב, כאשר נעשה ניסיון להצליב ככל האפשר בין הכללים בספר לצורת הכתיבה בתנ"ך ובשאר כתבי הקודש", מסביר חן. "לרבים מן הכללים הצלחנו למצוא בס"ד בית-אב בשפת התנ"ך, התלמוד או הפיוטים. כדי שלא להכביד על הקוראים המעוניינים רק בכללים, הופרדו הנושאים הקשורים לצד המחקרי מההנחיות והכללים, ובדרך כלל יוחד להם פתיחה בראש הפרק".

היכן לדעתך בעיקר הכתיבה טעונה היום שיפור?

"מה שהביא אותי לכתוב את הספר, הוא שראיתי שבעיתונים מקפידים לכתוב נכון, אבל למרבה הצער דווקא אצל אברכים קיים חוסר מודעות לאופן הכתיבה. רבים אמרו לי שבעקבות הספר הם מקפידים היום יותר ונהיו מודעים יותר לחשיבות הביקורת בכתיבה". ספרו של חן, חשוב לו להדגיש, אמנם מתמקד בכתיבה התורנית, אבל רוב הספר נוגע לכלל הכותבים והם יוכלו להיעזר בו רבות.

מהו בעיניך הפרק החשוב ביותר בספר?

"הפרק על הביקורת בכתיבה. למשל ביקורת עצמית. לאנשים אין מודעות לכך שכותב צריך לתת לאנשים להעביר ביקורת על ספריו וללמוד לקבל ביקורת. ישנן כמה שיטות שבאמצעותן יכול הכותב לבחון שוב את כתביות 'מהצד'. למשל, אפשר להדפיס את החומר ולעבור עליו שוב, אפשר להשמיע לעצמך, לנסות לדמיין כיצד אנשים אחרים היו מגיבים לדבריך. גם כאשר יש לך משפט יפה, לשאול את עצמך האם המשפט הזה מתאים לספר או למאמר הזה. לתת לחומר להתבשל מעט, ואז להסתכל שוב על הדברים. ועוד שלל עצות בנושא הביקורת שרבים אינם מודעים לחשיבותה בכתיבה".

שאלת השאלות: יכולת הכתיבה מולדת או ניתנת לפיתוח?

"בגדול יש אנשים עם כישרון מולד, אבל בדרך כלל, בעייני רוב האנשים לא נולדו עם זה ממש. וגם מי שנולד עם זה, אם אין לו את הניסיון והוא לא קיבל את המסגרת – הוא לא יוכל להתפתח. לדעתי כמעט כל אחד יכול לפתח יכולת כתיבה. אבל הכלל הראשון הוא - פשוט לכתוב. המורה הטוב ביותר הוא הניסיון. הרבה מהכללים התגלו לי תוך כדי כתיבת הספר".

חן מסביר כי חז"ל נתנו ערך רב לעניין הכתיבה. "יש גמרא במסכת חולין (ט ע"א) שאומרת שתלמיד חכם צריך לדעת שלושה דברים: כתב, שחיטה ומילה, כלומר חז"ל מעמידים את הכתיבה בראש הלימודים שצריך התלמיד-חכם ללמוד", מסביר חן. "לראשונים היה מנהג לתת ביד התינוק קולמוס וקסת, כדי יהיה סופר מהיר בתורת ה'. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כשהיה משמש סנדק, היה אוחז את ידי התינוק ואומר 'יהי רצון שבאלו הידיים יזכה לכתוב חידושי תורה'".

נסיים בטיפ מתוך הספר?

"אם במהלך הכתיבה נתקלת בקושי לבטא משפט בסגנון ברור, נסה לכתוב אותו או לומר אותו בסגנון דיבור שוטף, שבו קל יותר להתבטא, וכך תוכל לבנות בקלות את המשפט בניסוח הולם. לא הצלחת? במקום להתמקד נקודתית על שינוי מילה או ביטוי לכאן או לכאן, נסה 'לצאת מהקופסה', ולבצע שינוי בקטע בכללותו. למשל להפוך את כל המשפט לגמרי או לפתוח אחרת. אם גם זה לא עזר, אל תתעכב, סמן שלוש נקודות, והשאר זאת לפעם אחרת. בדרך כלל בפעם השנייה תמצא את הניסוח בקלות יתר".

לבירורים על אודות הספר, התקשרו:  052-7654216

תגיות:הרב עובדיה חןספרותכתיבההכתב והמכתב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה