פרשת בהר

בטרקליני המלוכה

אספקט נוסף במצוות השמיטה שאנו יכולים להעתיק לחיינו ביום יום, ולא רק בשנת השביעית, דרך תובנות מלשכת ראש הממשלה ועד לראש ממשלת השמים. תובנות מפרשת בהר

אא

"למה זרקת אבן על ישי?", שואל המורה את יוסי בחומרה.

"הוא זרק עלי קודם, את זה הוא לא מספר"... התלונן יוסי בתגובה.

"למה לא באת להגיד לי?", מקשה המורה.

יוסי: "לספר לך? חחח... אתה חושב שאתה יודע לזרוק יותר טוב ממני?!"...

* * *

שמיטת הקרקע המופיעה בפרשתנו, רצופה כולה אמונה בבורא העולם. לא פשוט בכלל לבקש מאדם, חקלאי בדוגמה הספציפית, לעזוב את מקור הכנסתו היחיד למשך שנה תמימה. מה עוד, שחוץ מהעובדה שהוא לא מרוויח כסף בשנה זו, בדרך הטבע בשל הזנחתו את שדהו שנה שלמה – עוד יצטברו לו הפסדים שעליהם יצטרך לשלם.

הקב"ה דורש זאת מחקלאי ארץ-ישראל, ומבטיח "וציוויתי את ברכתי לכם בשנה השישית ועשת את התבואה לשלוש השנים". גם עבור השנה השישית, גם עבור השנה השביעית בה תשמטו מעבודת השדה, וגם עבור השנה השמינית בה תצטרכו לזרוע ולהמתין שוב עד שתגדל התבואה.

חז"ל משווים בתלמוד (שבת לא.) בין שישה סדרי המשנה: זרעים, מועד, נשים, נזיקין, קדשים, טהרות. לבין פסוק המופיע בספר ישעיה ואומר כך: "והיה אמונת, עתיך, חוסן, ישועות, חכמת, ודעת", כאשר כל מילה בו (למעט המילה ´והיה´) מקבילה לסדר אחד מששת סדרי המשנה לפי הסדר. כך יוצא שסדר "זרעים" מקביל למילה "אמונה".

בעלי ה"תוספות" רוצים להסביר את הקשר בין סדר "זרעים" למילה "אמונת", והם מבארים זאת במשפט קצר: "שמאמין בחי העולמים וזורע".

הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת-אלחנן בבני-ברק, סיפר שנקבעה לו ביום מן הימים פגישה בלשכת ראש הממשלה. פגישה חשובה, ממנה הוא למד כמה וכמה נקודות:

ראשית כל – סיפר הרב – ערכו בדיקת רקע במשך מספר ימים, לראות האם יש לי עבר פלילי. לאחר מכן, כשכבר הגעתי לקרית הממשלה לפגישה החשובה, בדקו ומיששו בכל כֵּלַי היטב היטב לראות שחלילה לא הוחדר בהם חומר נפץ, חבלן משטרתי אף גחן וזחל מתחת לרכב לוודא שהוא בטוח לחלוטין.

ביני לבין עצמי, הבהיר הרב, ידעתי שאסור לי להיכשל בלשוני וחייב אני לסדר את דברי היטב. מה גם שהנקודה הרביעית הייתה: הקציבו לפגישה זו 6 דקות בלבד! אין אפשרות לנאום נאומים ולערום הסברים ונימוקים.

לאחר שיצאתי מן הפגישה, חשבתי בלבי כך: הרי בכל יום ויום אנו עומדים להתפלל לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה. ועתה, בוא וראה את (אי) ההשוואה בין ה"חלונות הגבוהים" של בני האדם, לחלונות השמים הגבוהים שם מתקבלת התפילה אצל בורא העולם:

א. אצל אבא שבשמים לא בודקים אם יש לך עבר פלילי או לא, כדי שתוכל לשפוך שיח. לא ולא. אדרבה, חז"ל אומרים שבמקום שבעלי תשובה עומדים – צדיקים גמורים אינם עומדים. בעלי ה"עבר הפלילי" לעתים רצויים יותר מן הצדיקים.

ב. כשאתה כבר מגיע לפגישה עם ראש ממשלת העולם, לא בודקים בשער האם יש לך חומרי חבלה ונפץ. האלוקים קורא לך אליו ואומר: בוא אלי, תיכנס עם כל מטעני (ומלאכי) החבלה שעליך. אני אפרק אותך מהם, לאט, אבל בטוח.

ג. אין צורך לארגן את מילות התפילה מראש, רצוי וכדאי שתהיה ספונטני ככל האפשר. שַׁלֵב במילותיך רגש עצמי, תן לעיניים להיות שותפות לרגשי הלב ולהזיל מספר דמעות. תרגיש חופשי ואל תתבייש.

ד. אתה לא מוגבל בזמן. תוכל להאריך בתפילתך ככל שתחפוץ. אדרבה, חז"ל אמרו "כל המאריך בתפילתו - אין תפילתו חוזרת ריקם".

הכלל האחרון והחמישי - שהוא למעשה החשוב מכולם - שלמדתי מפגישה זו אצל ראש הממשלה, אמר הרב זילברשטיין, שהמפגישה הזו לא יצא מאומה, ואילו מתפילה חזקה וכנה אין מפסידים לעולם...

* * *

רבינו מנחם המאירי, מגדולי הראשונים, התבטא בקשר לתפילה: "ואפילו רואה אדם שאין תפילתו נשמעת - אל יתייאש ממנה. כי ברוב הימים ימצאנה".

כפי שזרע המוכנס לאדמה נראה כביכול כהולך לאיבוד, שהרי הוא נרקב בבטן האדמה, אבל לאחר זמן צומחת ועולה ממנו תבואה נהדרת. כך לעתים, לוקח זמן לתפילה להשפיע, אבל לאיבוד אינה הולכת.

אנחנו, ככאלה שלא עוסקים בחקלאות, יכולים לקחת את מצות השמיטה כמודל לתפילותינו הקטנות במהלך החיים על כל מה שברצוננו לבקש ולהשיג. "מאמין בחי העולמים וזורע".

יהודי שבמקום להתפלל לאביו שבשמים על מה שברצונו להשיג, טורח לעשות השתדלות נוספת מעבר למה שראוי, הריהו כאותו ילד שיודע לזרוק אבנים טוב יותר מן המורה...

תגיות:פרשת השבועפרשת בהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה