פרשת נשא

הברכה המשולשת בתורה

אנו זוכים להתברך בה מדי בוקר, אך מהי באמת המשמעות של ברכת כהנים?

אא

בפרשתנו מופיע הציווי לכהנים לברך את עם ישראל בברכת כהנים. הברכה מורכבת משלושה פסוקים, ובסך הכל 60 אותיות, הרומזות לשמירה, כמו שמופיע בשיר השירים: "הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל" (ג, ז). בפסוקים אלו יש סודות גדולים, ובעצם ברכות אלו מהוות מקור של ירידת שפע לעם ישראל, דרך הכהנים המשמשים כשליחי ציבור לכל דבר שבקדושה עבור עם ישראל. בשורות הבאות נבקש לעמוד על כמה עניינים הרמוזים בברכות אלו.

"יברכך ה, וישמרך" – ראשית, יש צורך בברכה של שפע. האדם עובד, טורח ויגע – אך אם אין ברכה במעשיו, הוא מרגיש שהוא יגע לריק. ברכה אינה רק בכמות, אלא גם באיכות. יש כאלו שמרוויחים משכורות שמנות אך לא מצליחים ליהנות מהן. הכסף הולך למקומות של תיקונים, תרופות וטיפולים. לעומת זאת, יש כאלו המרוויחים מעט אך כל שקל מנוצל לטובה. לכן הברכה הראשונה משפיעה עלינו שפע ברכה, אך גם וישמרך – ישמור אותך ואת כל אשר לך. הקב"ה יסדר ששפע הברכה ייכנס לתוך כלי, הוא לא ירד לטמיון אלא ישתמר וינוצל היטב.

"יאר ה פניו אליך, ויחונך" - מהי הארת פנים? משל לאדם שנכנס לפני המלך לבקש בקשה. אם המלך מקבלו במאור פנים, הרי הוא יודע כי רבים הסיכויים שהוא ימלא את בקשתו ואולי אף ישביע את רצונו בעין טובה מעל ומעבר למה שביקש. כך גם הברכה לעם ישראל: "ישא ה פניו אליך וישם לך שלום" - במסכת ברכות מובא, ששאלו מלאכי השרת את הקב"ה, הרי כתבת בתורתך: "כי ה אלוקיך... אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד". ומאידך, בברכת כהנים נאמר: "ישא ה פניו אליך", דהיינו, שלעם ישראל אתה כן נושא פנים ומדוע זה כך? השיב להם הקב"ה: עם ישראל עצמם נוהגים איתי לפנים משורת הדין, ולכן גם אני אנהג איתם לפנים משורת הדין. הם מחמירים עם עצמם יותר ממה שאני בקשתי בתורה. לדוגמה: נאמר: "ואכלת ושבעת וברכת", כלומר שרק כאשר אדם מגיע לכדי שובע אז הוא נדרש לברך ברכת המזון. אך עם ישראל מדקדק ומברך כבר לאחר אכילת שיעור כזית (27 גרם)! האם לא ראוי שאנהג עימם באותה הדרך?דברי חז"ל אלו מלמדים, שכאשר האדם מחמיר על עצמו מעבר לנדרש, הוא זוכה שהקב"ה יתייחס אליו גם לפנים משורת הדין, מעבר למה שמגיע לו. דרך הנהגה זו קרויה "מידה כנגד מידה", כמו שאתה מתנהג - כך יתנהגו איתך. כאשר אתה נוהג בדרך של אהבה ושמחה בקיום המצוות, הקב"ה משיב לך באותה המטבע ונוהג כלפיך באותה הצורה, וכן להיפך.

בברכה יקרה זו, ברכת הכהנים, זוכה היהודי להתברך בכל בוקר במהלך חזרת הש"ץ של תפילת שחרית. כפי שראינו, בברכה זו מצויים כלל הפרטים הנצרכים ליהודי: פרנסה, שמירה, חן, הארת פנים, מילוי כל הבקשות, וכמובן שלום. אשרי יהודי הזוכה להתפלל באופן קבוע בבית הכנסת ולהתברך מידי יום ביומו בברכה נשגבה זו - ברכת הכהנים. שנזכה להיות ראויים לברכה זו. שבת שלום.   

תגיות:פרשת השבועפרשת נשא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה