מוזיקה יהודית

פירוש מסס לימי בראשית

תוך כדי השתתפות בלימודי הגמרא עם הרב ועמיתיו ד'אור, בר, אפללו ועוד, יהודה מסס משחרר אלבום אינסטרומנטלי, "בראשית", ובו הוא מציג פרשנות מוזיקלית לימי הבריאה. ראיון

אא
מאז ומתמיד התרוצצו מנגינות בראשו של יהודה מסס. כמו חלק גדול מהיוצרים, גם אצלו נולדים השירים קודם כל בצורה של מנגינות ולחן, ורק לאחר מכן מושחלות המילים. בעבר היו לו לא מעט ניסיונות ליצור ולהקליט מוזיקה אינסטרומנטלית, אבל איכשהו התוצאה נשמעה לו תמיד משהו שכבר עשו. עד שלפתע, ללא הכנה מוקדמת, התגבש אצלו הרעיון ליצור אלבום שבו יעניק פרשנות מוזיקלית לשבעת ימי הבריאה. "גם לאחר שהחלטתי עדיין לא הייתה לי ההשראה להתחיל, עד שצפיתי בסרט טבע יפהפה, שדרכו בעצם התחברתי לאדמה, לטבע. היו שם נופים מדהימים וממש אותנטיים, כאלה שיד אדם עוד לא הזיקה להם. נופים בראשיתיים".
מסס מגיע לפרויקט הנוכחי לאחר עשור של פעילות שזכתה להערכה רבה. בין השאר הקליט אלבום שלם עם אהוד מנור טרם פטירתו ("מזרב"), אלבום נוסף עם עמיר בניון ("מחשבות"), כתב לאומנים כמו שלמה ארצי ושלומי שבת, ואפילו הקליט בעבר שיר מיוחד עבור ערוץ הידברות - "מזמור לדוד" - שניתן להורדה בעבר (וגם עכשיו)."אחד מהחברים החכמים שלי אמר לי פתגם מדהים", מספר מסס על תהליך ההתחזקות שלו בשנים האחרונות. "מי שמתכחש ביום שישי או שבת לזה שהוא יהודי - לצערנו מזכירים לו במוצ"ש שהוא טעה. כלומר, כמה שתנסה להגיד שאתה לא יהודי ולא חשוב לך אם אתה שיך לעם היהודי או לא - תמיד יהיה איזה אנטישמי שיזכיר לך ואפילו יבדוק את השושלת שלך אחורה. לכן אני לא חושב שבכלל אפשר להתנתק מיהדותך, גם אם תתאמץ. "נולדתי בבית דתי. בערך בגיל 10 הלכתי ללמוד בישיבה, ובשלב מסוים היצר הרע גרם לי למרוד. אימי היא אישה חכמה שידעה שכדאי לזרום ולתת לי למצוא את מה שמתאים לי. היא אפשרה לי לעבור לבית ספר דתי אחר, וכך בעצם, מצד אחד היא לא התנגדה לדרכי, ומצד שני שמרה אותי קרוב למה שהאמינה. בצבא פרקתי עול והתחלתי לעשות כמעט כל מה שאסור. בתחילה נסעתי בשבת, וראיתי שביום ראשון לא נענשתי. איך זה יכול להיות?, חשבתי לעצמי, ואז הבנתי שכל התפיסה שלי מעוותת. התחלתי לבדוק מהי יהדות בשבילי. בעצם עד היום אני נמצא בתהליך שמנסה לפתח ולבסס את עניין האמונה. התהליך הזה עשה לי רק טוב, ואני מקווה להמשיך ולעלות גם ברמה הרוחנית שלי".
מה מייחד דווקא את הקטעים האינסטרומנטליים שבאלבום החדש "בראשית" ואף מקשר אותם לבריאה? הרי אין מילים שיעניקו שייכות לטקסט.
"חז"ל כבר אמרו שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אך אם בכל זאת אני חייב לענות על השאלה - אעשה זאת בעזרת היצירה הראשונה מאור וחושך. באופן עקרוני אנחנו יודעים שבהתחלה היה תוהו ובוהו גדול מאוד, או במילים אחרות - כאוס. וכאוס בצלילים יכול לבוא גם בצורת צלילים דיסוננסים, כלומר צלילים שאינם ערבים לאוזן במיוחד, והתערבות של כלים נמוכים וגבוהים בסולמות שונים ומנוגדים עם צלילים שמוגדרים כרעש. כידוע, אי אפשר להגדיר רעש ע"י תדרים באופן מדויק. אזי כל הבליל הזה יוצר את התחושה של הכאוס. מאוחר יותר הכל הופך יותר קונסוננטי, כלומר ההפך מדיסוננס, ומתחיל עניין ההפרדה בין החושך והאור גם בעזרת סולמות וכלים המזוהים עם מוסיקה יהודית. יש הרבה מאוד טכניקות במוסיקה להעברה של כל מיני סיטואציות. השתמשתי עם מה שנראה לי כנכון. יתכן שאם מלחין יפני או שוודי היה מלחין את הבריאה, הוא היה משתמש בכלים ובסולמות אחרים. אך מאחר ובלמידה החבויה שלי כיהודי הפנמתי כלים, מושגים, תפיסות וכו, הרי טבעי שזה יבוא ביצירה, כך שהיצירה "בראשית" היא אינטרפרטציה שלי בלבד לבריאה".
תגיות:יהודה מססמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה