יום כיפור

שו"ת יום כיפור

האם יש להימנע מצחוק ביום כיפור, וכיצד רב מסוים אמר שמותר לצפות בטלוויזיה במהלך המועד?

אא

שלום. אני עובדת במוקד ביטחון. מכיוון שהעבודה אורכת 24 שעות, ויש פה עניין של בטיחות ושמירה, אנו מחוייבים לעבוד בחגים ושבתות. קראתי באיזשהו מקום שמותר לקבל שכר על שבת אם יש הבלעה, אם אני מקבלת שכר גם בימים רגילים. רציתי לשאול מה עושים ביום כיפור - האם מותר לעבוד ביום כיפור מבחינת הדת, אם מדובר בשמירה ובטחון?

שלום וברכה. אין הבדל בין שבת ליום כיפור בעניין זה. אינני בטוח שמותר לך לעבוד בשבתות ובחגים אם לא מדובר רק בפיקוח נפש של ממש. אסור לעבוד בשבת כאשר המטרה היא שמירת רכוש וכדומה, כנ"ל כמובן ביום כיפור. אם מדובר בעבודה של פיקוח נפש של ממש - מותר לעבוד גם בכיפור ולקבל שכר בהבלעה. אם יש לך ספיקות נוספות בעניין - אשמח לענות.

 * * *

האם מותר לקרוא תהילים בכיפור? האם מותר לרחוץ ידיים בכיפור?

שלום וברכה. ראוי לקרוא תהילים ביום כיפור. אין רוחצים ידים ביום כיפור, אלא אם כן הם מלוכלכות. את הנטילות שהן חובה יש ליטול עד סוף פרקי האצבעות בלבד ולא יותר.

 * * *

שלום. רב אחד אמר לארוס שלי שביום כיפור צריך לצום, אבל אפשר גם לראות טלוויזיה, לשחק במחשב, להדליק אור, חשמל ועוד כל מיני כאלה... האם זה נכון?

שלום וברכה. חלילה חלילה. מדובר ברב רפורמי!!! אין לדברים שחר. אסור לעשות כל מלאכה ביום קדוש זה כבשבת.

 * * *

למה יום הסליחה והכפרה חל דווקא בי' בתשרי? האם זה קשור לראש השנה?

שלום וברכה. ביום זה בורא עולם אמר למשה רבינו סלחתי כדבריך, לאחר מעשה העגל. ולכן נקבע יום זה למחילה ולכפרה. כמו כן, בורא עולם הציב את היום הזה לאחר ראש השנה כאפשרות לתקן מעשינו לאחר יום הדין (ראש השנה), ולזכות לסליחה ולמחילה ביום זה.

 * * *

האם אפשר לשתות מים ולצום? מישהי אמרה לי שהיא צמה אבל שותה רק מים. היא אומרת שזה נחשב לה לצום. האם זה נכון או לא?

שלום וברכה. אסור לשתות מים בצום, אולם גם מי שנכשלה בשתיה ביום כיפור - עליה להמשיך ולצום, כיוון שכל אכילה או שתיה הם איסור בפני עצמם.

* * *

שלום וברכה. אני בחודש התשיעי להריון וצפוייה ללדת ב"ה אחרי יום כיפור. כיצד עליי לנהוג ביום הכיפורים?

שלום וברכה. אם הינך בריאה לחלוטין וההריון מתנהל כשורה ב"ה, יש לצום כרגיל. אם יהיו לך בחג  צירים תכופים מדי 5 דקות - יהיה מותר לך לשתות. אולם בנסיבות מסויימות שיש בהם חשש סכנה לאם או לעובר, כגון הקאות הגורמות לאיבוד נוזלים וכדומה, ואפילו כשיש רק ספק אם המצב יגרום לסכנה, יש לשתות ´פחות מכשיעור´ (כלומר, כארבעים ס"ק כל חמש דקות), עד היציאה הוודאית מחשש סכנה.  

 * * *

שלום וברכה לכבוד הרב, כמה שאלות קצת מוזרות על יום כיפור, אבל אני לא רוצה להיכשל בזה: 1.מותר לקרוע נייר טאולט ביום הזה? 2.מותר לרקוד/לספר בדיחות/לשחק בקוביות או משחק כלשהו/לשיר ? 3.מותר לגעת באישה? (כלומר לומר שלום ע"י נשיקה על הלחי) 4.האם יש להימנע מצחוק/חיוכים? תודה רבה וסליחה על הבורות.

שלום וברכה. 1. אסור. 2. אסור לרקוד. מותר לספר בדיחות או לשיר. 3. אסור מלבד באימך.

* * *

שלום וברכה. הנני נשואה ובחודש השביעי להריוני. רציתי לדעת האם מותר לי לישון עם בעלי באותה המיטה ביום כיפור. האם האיסורים החלים הם כמו בנידה, כשאסור שום מגע?

שלום וברכה. אחד מחמשת העינויים שנצטווינו ביום כיפור הוא הימנעות מקיום יחסי אישות, בכך אנו עושים דבר מעשי לסיגוף על פי מצוות התורה, ועל ידי זה זוכים לכפרה על חטאים הנוגעים לענינים אלו, בד בבד עם התשובה. מצווה זו כוללת, מלבד עצם ההימנעות מקיום יחסי אישות, גם את הנהגות הפרישה הנוהגים בימים שבהם האשה אסורה על בעלה. בשעות היום של יום הכיפורים נחלקו הפוסקים אם גם נגיעה בין בני הזוג אסורה. אבל שינה במיטה אחת אסורה במהלך כל היום לכל הדעות.

תגיות:יום כיפורהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה