10 דברים על בעל הסולם

מה שמו האמיתי של היהודי הקדוש המכונה "בעל הסולם", ולמה נהג לטבול רגליו במי קרח? לרגל יום פטירתו, שיחול ביום הכיפורים, קבלו 10 דברים ש(אולי) לא ידעתם על ר´ יהודה ליב הלוי אשלג

אא
1. "בעל הסולם" נולד בפולין, בה בתשרי, ונחשב כמפרש ומורה קבלה. שמו האמיתי הינו רבי יְהוּדָה לֵיבּ הַלֵּוִי אַשְׁלַג. לכינוי בעל הסולם זכה עקב הפירוש שכתב לספר הזוהר שנקרא "הסולם".
2. בצעירותו התחנך בישיבת גור. השמועה מספרת כי למד קבלה כבר אז, בהחביאו דפים מספר "עץ החיים" להאר"י הקדוש בין דפי הגמרא. בגיל 14 כבר שלט בכל הש"ס על בוריו, כולל מפרשים.
3. בגיל 17 קיבל בעל הסולם הסמכה לרבנות על ידי גדולי הרבנים של ורשא.
4. בעל הסולם נישא לרבקה רויזא אברמוביץ בעודה בת 16 בלבד. לזוג נולדו 11 ילדים, מהם שלושה נפטרו עוד בהיותם צעירים.
5. חיבוריו העיקריים הם "תלמוד עשר הספירות" (16 כרכים, המיוסדים על כתבי האר"י) ופירוש "הסולם" לספר הזוהר. עם זאת כתב עוד חיבורים רבים סביב הנושא הקבלי, ביניהם "בית שער הכוונות", "מבוא לספר הזוהר", "הקדמה לספר הזוהר", "פתיחה לחוכמת הקבלה", "פתיחה לפירוש הסולם", "פתיחה כוללת לעץ חיים" ו"הקדמה לתלמוד עשר הספירות" - כולם כהקדמות ללימוד הקבלה. כמו כן, כתב בעל הסולם את הקונטרסים "מתן תורה", "הערבות" ו"השלום". בחיבורו האחרון "כתבי הדור האחרון", ניתח משטרים חברתיים שונים ואף התווה תוכנית מפורטת לבניין חברה עתידית מתוקנת.
6. לאחר שהתפרסם בגדלותו הרוחנית בפולין וסביבותיה החליט לעקור לארץ ישראל, למרות שבאותם ימים היתה אשתו, רבקה, בהריון מתקדם. הלידה לא אחרה להגיע, והחוויה המאושרת התקיימה בלב האונייה בדרך לארץ ישראל. לילדה קראו בת שבע. בט"ז בתשרי, חול המועדסוכות תרפ"ב, 1921, הגיעו בני הזוג עם חלק מילדיהם הישר לנמל יפו, והתיישבו בעיר העתיקה בירושלים.
7. כיוון שבעל הסולם הגיע לארץ ישראל בחוסר כל, ולא רצה שידעו בני המקום על גדלותו הרוחנית, עסק לפרנסתו בעיבוד עורות לספרי תורה ומזוזות, וגם בייצור סבון, באמצעות מכונה לסבון שהביא עמו מפולין. עם כל צניעותו של בעל הסולם, מהר מאוד הבינו בני המקום שמדובר בצדיק מיוחד במינו ומינוהו לתפקידים מתאימים בקהילה.8. בשנת תרפ"ו נסע ללונדון למשך שנתיים, וכתב את הפירוש "פנים מאירות" ו"פנים מסבירות" לספר "עץ החיים" להאר"י הקדוש, כאשר לאורך כל תקופת הכתיבה לא יצא מביתו כלל. בתקופה זו גם כתב את מרבית ניגוניו, בהיעזרו בפסנתר.
9. מנהגו של "בעל הסולם" היה להתעורר באחת לפנות בוקר וללמוד עד אור הבוקר. כשהרגיש עייפות נהג לטבול את רגליו במי קרח או לשים בתוך נעליו אבנים קטנות ומחודדות. במשך פעמים רבות בנו, ברוך שלום, נשאר ער עד השעה היעודה על מנת לעורר את אביו ללימודיו.
10. מסופר על "בעל הסולם" כי היה נוסע מדי פעם עם תלמידיו לטבריה, צפת, מירון ופקיעין כשהוא רכוב על סוס, וזאת על מנת לבקר במערה בה התחבא רבי שמעון בר יוחאי, מחבר ספר הזוהר.
בעל "הסולם" נפטר ביום הכיפורים, י בתשרי התשט"ו, 1954, בהיותו בן 69 בלבד, ונקבר בהר המנוחות בירושלים.
תגיות:בעל הסולםגדולי ישראלקבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה