כשרות

זהירות: לא כל המשומר - טונה הוא

פסי הייצור של שימורי הטונה לא מצטמצמים בזמן מחסור בדג. איך? היצרנים "מאמצים" זנים דומים לטונה. אם הטעם דומה, אז מה הבעיה? אז זהו, שיש, ואפילו כמה

אא

ישנה אגדה - ומאוד נעים לאמץ אותה אף שאין בינה לבין המציאות ולא כלום - על אוניית דיג גדולת ממדים היוצאת לדוג דגי טונה, בלבה מצויים מפעלי ענק, המייצרים קופסאות שימורי טונה עם כל ההידורים. מספרים אפילו על משגיח כשרות הממיין מרשת הדיג את כל הדגים הטמאים כדי שלא יתערבו עם הטונה, ומעמיד בעצמו את סירי בישול הדגים על האש בכדי שיהיה בישול ישראל. צר לנו לאכזב אתכם, בפרט אם אתם מאלו ש"טונה" הוא המזון המהיר והבריא ביותר שיש לכם להציע. פשוט - זה לא בנמצא, בפרט לא בדגי הטונה.

במציאות - הדיג נעשה בדרך כלל על ידי פועלים במזרח הרחוק, ללא כל פיקוח  ותתפלאו -  בצורה הכי פרימיטיבית ועתיקה,  מאות פועלים עם חכות ביד יושבים על האונייה, וכל דג שאינו דג טונה משליכים בחזרה לים, כך שהמיון מתערובת דגים טמאים נעשה מיידית. לנו אין דבר טוב מזה - שהרי בעבר הלא רחוק נמתחה ביקורת על זה שדגי הטונה מוכנסים עד הגעתם אל היבשה למיכלי הקפאה של מי מלח נוזליים ושוהים ביחד עם דגים טמאים שעלו ברשת ביחד איתם - עד שמגיעים לחוף, כך שעוברת יממה שבה נכבשים הדגים הטהורים עם הטמאים ונאסרים באכילה מחמת זה. ויש שהגדילו לאסור את הדגים לאחר כרבע שעה מחמת שהמים מלוחים.

יש דייגי טונה שאומנם השתכללו והללו אכן מבצעים את הדיג באוניות משוכללות עם רשתות דיג ממונעות המתבייתות על להקות דגי הטונה באמצאות סנוקר המזהה את להקות דגי הטונה. גם בשיטה זו אין חשש כל כך לתערובת מיני דגי טמאים, אף שאין באף אוניה נציג מטעמנו שיפקח על כך. שהרי בתוך להקות דגי הטונה לא מצוי שיהיו דגים ממינים אחרים, ואף אם יימצא דג ממין אחר בדרך כלל הוא יהיה מהמינים הטהורים, כסרדינים, אנשובי, פלמינדה, רעמתן וכדומה.

אלא שמעתה מתחילות בעיות הכשרות הקשות ביותר. ונדבר על אחת מהן.

משפחת דגי הטונה היא משפחה ברוכת ילדים המונה כשישה עשר זנים ויותר, חלקם הם ממש טונה וחלקם הם ילדים שאימצו הסוחרים עקב המחסור הגדול בדגי הטונה, ומבחינה מסחרית נקראים טונה מחמת טעמם וצבעם הדומים.

עד לא מזמן דאגו סוחרי הדגים שהמחסור בדגי הטונה לא יהיה מורגש בשימורי הדגים, על ידי ששיווקו את דג סקיפ' ג'ק (אטונס) תחת השם טונה אף שמבחינה מדעית אינו טונה כלל. ותתפלאו, הדג הזה תפס כמחצית מהשוק. את יתר הטונה - כשלושים אחוזים תפסו דגי הילופין (טונה זהובה), והיתרה התחלקה בין שאר המינים כדג אלבקור או ביג'אי (דג הטונה בעל העין הגדולה) או בלופין (טונה כחולה).

אלא שאם המצב היה נמשך כך היו לנו יחסית 'חיים קלים', שהרי דגים אלו הם דגי עומק - הנמצאים בלב הים, באזור שבו המים נקיים מתמנונים, סרטנים ושאר פירות הים, ועיקר מזונו של הדג הוא מהסרדינים או האנשובי השוחה בסמיכות אליו. לכן הדג לא צריך בדיקה מדוקדקת שאין לו בפה או במעיים שאריות של סרטנים, תמנונים וכל ה"מרעין בישין". מה שנשאר זה לבדוק שאין תולעים או טפילים הנראים כעין גרגר אורז, בחלל הבטן או בשאר אבריו הפנימיים – למעשה יצרני שימורי הטונה מנקים את כל חלל הבטן ומגרדים בסכין כך שהדגים מוחזקים כנקיים.

הבעיה - שכיום נכנס לשוק כוכב חדש, שכבש בסערה את שוק הדגים, על אף שאינו טונה כלל, והוא דג "הבוטינו" החי בעיקר בסמיכות לחופים ועיקר מזונו הוא ממה שגדל וחי באותם המקומות כסרטנים, פירות ים, תמנונים, כך שאם לא יהיה פיקוח הדוק ומדוקדק יכנסו הדגים מיד לתנור בלא שווידאו שאין בהם איסור שטעמו משביח את הדג. ולא נספר יותר...

תגיות:כשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה