אפקט החממה: ראיון עם עובדיה חממה

"מאוד דיבר אלי שהרב קוק, שהיה אדם חרדי, ראה את הנקודה הטובה בכל יהודי". עובדיה חממה מספר בראיון על אלבומו החדש "מרחבים", המוקדש לשירי הרב קוק

אא
אחרי שני אלבומים בגוון יהודי איכותי ומוצלח, משחרר עובדיה חממה אלבום שלישי בטרילוגיה - "מרחבים". הפעם הוא התמקד וביסס את כל שירי האלבום על כתבי ושירי הרב קוק. רשימת האורחים באלבום בהחלט מרשימה, וגם מצדיקה את עצמה במבחן ההאזנה: ברי סחרוף, ארז לב ארי, יוסי אזולאי, אלברט עמר, האחים אשל, אילן דמרי, גיל עקיביוב, יוסי פרץ, גד אלבז, גבי שושן ואפילו זאב נחמה - שותפו המיתולוגי של חממה בלהקת "מוסקבה".
כזכור, הפריצה הגדולה של חממה אירעה ב-2006, כשהשיר "אנא בכח" הפך להמנון שסימל, אולי יותר מכל, את חדירת המוזיקה היהודית למיינסטרים הישראלי. הוא שחרר שני אלבומים יהודיים מאז, "שמים וארץ" ו"כשהנשמה מאירה", ועכשיו מגיע השלישי, המוקדש כאמור לשירי הרב קוק.
"המילים של הרב קוק מאוד חזקות", מסביר חממה את פשר החיבור. "אבל הדבר החזק מכל היה התחושה כאילו הוא כותב את זה עלי. כאילו הוא מדבר עלי. או אלי. היו שאלות ששאלתי, ואצלו קיבלתי תשובות או הסברים לדברים שעברתי. אני יכול ממש לנתח כל שיר, מה הוא אמר לי או איך הוא הגדיר את התחושות שלי. איך הוא עשה את זה? לכן נמשכתי אחריו, והייתי חייב לקרוא את כל השירה שלו כדי למצוא עוד תשובות ולקבל עוד זרקורים שבאמצעותם הוא האיר לי על המציאות. מאוד דיבר אלי שהרב קוק, שהיה אדם חרדי, ראה את הנקודה הטובה בכל יהודי.
"יש לי ודאות שאני על הרכבת הנכונה ובנתיב הנכון. ודווקא כשהגבולות מיטשטשים אפשר לצאת לפעולות הסתננות משני צדי הגבול - להשפיע, לקרב, להפוך עולמות. את אנא בכח, עם כל ההשפעות מפינק פלויד וקינג קרימזון, לא היה יכול להלחין בחור חרדי - אך גם לא בחור חילוני. המוזיקה שלהם לקחה אותי גבוה, והצלחתי להביא את הנקודה הזו למוזיקה שלי בשיא הקדושה".
החיבור לרב קוק גרם לך להתרגש עד דמעות בעת קריאת הביוגרפיה שלו, כפי שכתבת בחוברת המצורפת לדיסק. עד כדי כך?
"קראתי שתי ביוגרפיות שלו, ואני רוצה לומר לך שהיה לו סיפור חיים מאוד מרתק. חשוב על אדם שאמא שלו חב"דניקית ואבא שלו ליטאי. כבר בנקודה הזאת אתה מבין שהאדם חי בתוך סתירה פנימית, והוא חייב ליישב אותה. הדיאלקטיקה הזאת הייתה, למעשה, נר לרגליו. זה לא שהוא היה איש שלום מהפה לחוץ. ממש לא. הוא היה צריך להשכין שלום בין חב"ד ובין הליטאים. וכך כאשר הוא הגיע לארץ ישראל הוא היה צריך להשכין שלום בין הישוב הישן לבין החדש, בין החילונים החלוצים לבין החרדים. אתה קורא את כל זה ואומר וואו, איזה דברים הוא עשה. ריגש אותי במיוחד לקרוא שברגעיו האחרונים הוא היה חולה על ערש דווי, והדבר האחרון שהוא שמע היה הפיוט אנא בכח. כשקראתי את זה פשוט התחלתי לבכות. זה דבר שממש נגע בי. אולי זר לא יבין זאת, אבל פשוט התחברתי לרב קוק. לגמרי".דבר נוסף שטבעי עבור חממה הוא חוסר החיבוק מצד המדיה. הוא מורגל לו כבר מאז אלבומו הראשון. גם "אנא בכח" לא זכה בהתחלה לחיבוק קולקטיבי, אבל לאחר שצבר פופולאריות בשטח, דרך הקהל וברשת ג - גם שאר כלי המדיה הבינו שכרגע לא ניתן להתעלם מהיוצר המוכשר. אך גם שלושת הסינגלים שיצאו לרדיו מתוך האלבום החדש "מרחבים" - "הרס ובניין", "נפשי שואפת" (עם גבי שושן) ו"המרפא" (עם זאב נחמה) לא עוררו את המדיה מתרדמתה. "יש פה בעיה מסוימת שכאשר אתה מחבר בין עולמות, אתה גם עלול ליפול בין הכיסאות", אומר חממה. "זה סיכון שאני ער לו, אבל אתה מבין מאיזה מקום של עומק אני עושה את זה, לכן אלה לא בעיות שאני מתחבט בהן".
בינתיים מתכנן חממה את הפרויקטים הבאים שלו. הבא בתור יהיה ככל הנראה אלבום המוקדש לגאולה (שם זמני: "מסך הנצח עולה"), ביחד עם שותפו המוזיקלי גיל עקיביוב.
נראה לך שמתישהו בעתיד תחזור ליצור מוזיקה לא-יהודית במובן הקלאסי של המילה?
"כשאני מסתכל אחורה אני מבין שהמוזיקה שלי אף פעם לא הייתה חילונית לגמרי. תמיד הייתי באזור הפילוסופי והמיסטי-היהודי. עם הזמן המוזיקה קיבלה את ההתמקדות ואת ההתבהרות שלה. כך אתה גדל עם הזמן, ודברים הולכים ומקבלים ממדים של עומק. אז איך אוכל לוותר על יסוד עיקרי שכזה ביצירתי בעתיד?".
תגיות:עובדיה חממהמוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה