פרשת ויחי

מדוע התורה היא הבסיס לכל?

מהתורה אפשר להגיע לחסד, אבל מחסד אי אפשר להגיע לעסק התורה. ועוד, שבלי הדרכתה של התורה, מידת החסד ומידת העבודה עלולים להיהפך לעוון

אא

כאשר ניגשו מנשה ואפרים, נכדיו של יעקב אבינו עליו השלום, להתברך מפיו טרם פטירתו, בירכם בין השאר בזה הלשון: "וְיִקָרֵא בהם שמי ושם אבותי אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ" (בראשית מח טז). ויש להתבונן, מהי כוונתו של יעקב שהתפלל "ויקרא בהם שמי", וכי חיפש הנצחה לשמו?

אלא מבאר רבנו האור החיים הקדוש, שברכם שיזכו לקבל את שלש המעלות של אברהם יצחק ויעקב שיש בהם שלמות הבריאה, ואז כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה'. על ידי שם "אברהם", יקבלו נטיה כלפי חסד כאברהם איש החסד, ושם "יצחק" ישפיע על מידת הגבורה להתגבר על היצר לעשות רצון הבורא כיצחק, וכן על העבודה שזו התפלה. ושם יעקב ישפיע על האמת ועמל התורה כיעקב.

אולם ישנה תמיהה מתבקשת על נוסח ברכתו של יעקב, מביאה ראש ישיבת "פורת יוסף" הגאון רבי יהודה צדקה זצוק"ל בספרו "קול יהודה": כיצד מקדים יעקב אבינו שמו לשם אבותיו? הלא משורת דרך ארץ היה לו להקדים שם אבותיו לשמו, ולומר: "ויקרא בהם שם אבותי ושמי"? וכפי שעשה בתחילת הברכה שהקדים את אבותיו, ואמר "האלוקים אשר התהלכו אבותי לפניו אברהם ויצחק", ורק אחר כך אמר "האלוקים הרואה אותי"?

ומביא הרב ביאור, שהנה כל אחד מאבותינו מסמל עמוד אחר. אברהם אבינו מסמל את עמוד החסד, שהיה מכניס אורחים. יצחק אבינו מסמל את עמוד העבודה, שהיא התפלה, כמו שנאמר: "ויצא יצחק לשוח בשדה" וכן את מידת הדין והגבורה. יעקב אבינו לעומתם, מסמל את עמוד התורה, שמסר נפשו על לימוד תורה, כמו שנאמר: "ויעקב איש תם יושב אוהלים". ולכן כאשר רצה יעקב להטביע בזרעו את מדותיו ומדות אבותיו, הקדים את "שמו" (מידתו) המסמל את לימוד התורה ל"שם אבותיו" המסמלים תפלה וחסד, שכן התורה היא הבסיס לכל המדות. וכן הוא הסדר במשנה באבות"על שלושה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים".

ומדוע התורה היא הבסיס?

קודם כל, כי מהתורה אפשר להגיע לחסד, אבל מחסד אי אפשר להגיע לעסק התורה. ועוד, שבלי הדרכתה של התורה, מידת החסד ומידת העבודה עלולים להיהפך לעוון. כמו למשל, המושג 'המתת חסד', שחושבים שעושים חסד עם החולה, וגורמים לו רעה גדולה, או לשמח אנשים במושב ליצים. וכן גבורה ודין צריכים להיות על פי הדרכת התורה, כדי שלא יהיה בבחינת מקום המשפט שם מקום הרשע.

הקדים יעקב את התורה, להורות שבלי הבסיס של התורה, ניתן להגיע לחסד ודין החשובים לעבירה. ורמז לזה בפסוק "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם", לפני שעושים חסד יש להקדים את אמיתות התורה.

למדור פרשת השבוע באתר הידברות

פרשת ויחי – כל הסרטים ב-VOD הידברות

תגיות:פרשת השבועפרשת ויחי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה