סיפורים אישיים

ההצגה שמשאירה את הילדים פעורי פה: ראיון עם השחקן זאבי רוט, כוכב 'סיפור ילדותי'

פעילות התנדבותית בגן ילדים חשפה את כשרונו, ומאז הוא מציג בגני ילדים בכל רחבי הארץ. מה עומד מאחורי ההצגות שנוגעות בלב הילדים? ראיון עם זאבי רוט

אא

את זאבי רוט, שחקן בהצגת היחיד "סיפור ילדותי", פרי עטו, גילינו בזכות אימא אחת. אימא של נעמה, שעשתה מעשה אחד פשוט ושלחה לערוץ הידברות את הקישור לאתר שלו.

זאבי, 35, נשוי לאיילת ואב לארבעה, ומתגורר בכפר סבא. את קריירת המשחק שלו התחיל דווקא בפעילות אקראית, כמתנדב בגן ילדים מקומי. "ההצגה סיפור ילדותי היא קודם כל הזדמנות להכיר  את עצמי בפן האישי", הוא משתף. "לגעת בילד הפנימי שבתוכי. בד בבד, היא פותחת צוהר, לאותו עולם דימויים פנימי וקסום, שכל ילד מבין ויכול להתחבר אליו. אותה הזדהות של הילד עם החוויות שעוברות על הדמות המככבת בהצגה, מאפשרת לי להעביר לו מסרים חינוכיים".

כיצד נולד והתפתח רעיון ההצגה?

"לפני כמעט ארבע שנים, במסגרת הגרעין התורני של כפר סבא, ביקשו ממני ללכת ולהעביר פעילות התנדבותית, בגן ילדים כלשהו. אשתי איילת עודדה את כל העשייה, אז בחרתי ללכת לגן של הבן שלי, וראיתי שם דבר מדהים. כל כך הרבה עיניים קטנות ומתוקות, הביטו בי בצימאון ובלעו בשקיקה כל דבר שאמרתי. ראיתי כיצד ההצגה המאולתרת מצחיקה אותם, משמחת אותם, ומשפיעה עליהם באופן מוחשי. אני חושב שזה היה המניע העיקרי שלי ללכת עם זה עד הסוף, ולהוציא את כל העניין מהכוח אל הפועל".

איך הילדים מגיבים לחוויות שעוברות על הבובה המככבת בהצגה?

"הבובה המככבת בהצגה היא בעצם הכלי המתווך בין דמות המבוגר המספר את הסיפור מבחוץ לבין עולמו של הילד. זאבי רוט המבוגר הוא לא ממש חלק מהילדים, אבל הבובה כן יכולה להיות אחד מהילדים, ולכן גם קל להם יותר להתייחס אליה ולהזדהות איתה. כמו כן, הקונספט שמועבר בגני הילדים ובבתי הספר מעט שונה מזה שמשודר בטלוויזיה. פה כבר מדובר בדיאלוג פורה שבו הילדים מצטיידים בתלבושות ואביזרים שונים ולוקחים חלק פעיל בהצגה, מתחבטים ביחד עם הבובה בדילמות שלה, ועוזרים לה להגיע לפתרון. כל התהליך מלווה בהמון אימפרוביזציה, דבר שעוזר לבנות דינאמיקה טובה עם הילדים".

כיצד ההצגה עוזרת לגננת, להורה ולמחנך, להתמודד עם מצבים שקורים בזמן אמת, כאשר הילד מקנא, כועס, עצוב, מתעקש וכדומה?

"אני חושב שאנחנו כהורים, גננות, רבנים ומחנכים צריכים ראשית להבין את הכלל המרכזי שבחינוך: באנו לתת אהבה. כל השאר אלו רק כלים שנועדו בשבילנו מאחר שאנחנו די מוגבלים, ולא תמיד יש לנו גישה לעולמו הפנימי של הילד. ניתן להשתמש בהמון שיטות שעוזרות לפתור בעיות בזמן אמת. השיטה שבה אני משתמש ומאמין היא שיטת התיווך.

"רעיון התיווך דומה לסיפור בן המלך שהפך לתרנגול, של רבי נחמן מברסלב, אשר מתאר את בן המלך שחושב שהוא תרנגול ומהדס בעפר, ואיש מיועצי המלך אינו מבין מה שעובר עליו ולא יודע כיצד לרפא אותו. עד שמגיע חכם יהודי שמתנהג בדיוק כמותו והופך עצמו לתרנגול בדיוק כמו בן המלך, ורק באופן הזה, כאשר הוא כבר נמצא איתו במקום שלו, הוא יכול להתרומם איתו ביחד, למעלה. בדיוק באותו האופן פועלת הבובה מול הילד. לבובה, כמו גם לילד, יש רצונות, צרכים ותאוות משלה, וברגע שהילד מגיע להזדהות מלאה איתה, זה מאפשר לו להיות מודע למקום שבו הוא נמצא ולהתרומם משם למעלה".

אג'נדה חינוכית?

"סימון המטרה, בראש ובראשונה, עוזר להגיע אליה. המטרה היא פיתוח הקשר בין ההורה/ המחנך לילד, וזה צריך להיעשות בצורה מאוד חכמה עם המון אהבה לילדים, ופחות ביקורתיות".

אתה זוכה לקצור את פירות החינוך?

"אני מאמין בתוצאות לטווח הארוך, וזו גם הסיבה שתשעים אחוזים מן ההצגות שלי הן סדרות ממושכות של מספר הצגות באותו מקום, ולא הצגה חד פעמית וחסל. עם זאת, אני סבור כי על מנת לראות את הפירות האמיתיים של ההצגה, אצטרך לחכות הרבה יותר שנים, לרגע בו הילדים ינהגו על פי המסרים החינוכיים שאני מאמין שהוטמעו בהם. אני יכול לספר שאני מקבל לא מעט פידבקים חיוביים על התכנית, והם אלו שנותנים לי את הכוח להמשיך בעשייה הזו. לפני זמן קצר ניגשה אליי אימא אחת והתחילה לבכות.

"הייתי נבוך ולא ידעתי כיצד להגיב. מתוך מסך הדמעות היא אמרה לי אל תחשוב שהפעילות שאתה מעביר היא סתם פעילות. חשוב לי שתדע שזה משנה לי את הילד מול העיניים, וכך היא סיפרה לי על בעיות מסוימות שהיו עם הבן שלה וכיצד ההצגות עוזרות לו לבנות את האישיות ולהתמודד. באחת הפעמים, למשל, הילד סירב ללכת לטיפול אצל רופא השיניים ואף אחד לא הצליח לשכנע אותו אחרת. כשבסוף החליט בכל זאת ללכת לטיפול, לחש באוזנה של אמו זאבי לימד אותנו שלא להתייאש. הסיפור הזה, הוא אחד מני רבים שאני זוכה לשמוע, אך בכל פעם אני מתרגש מחדש ומודה לקב"ה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקי לעבוד בעבודה כל כך חשובה ומהנה".

מה הלאה? לאן אתה מתכנן להגיע במסגרת שיתוף הפעולה עם הידברות?

"ראשית, חשוב לי לציין שאני נדהם מעובדי ערוץ הידברות ומתחושת השליחות שהם משדרים בתפקידם. לעניות דעתי, מדובר באנשים שרמתם המקצועית גבוהה ויכולים להתקבל בנקל למקומות אחרים, אך הם בוחרים להפיק טלוויזיה אחרת, שאין ספק שתכניה מאוד נצרכים בימינו אנו. שאיפתי העתידית היא להתמקד בכיוון של יחסי הורים - ילדים שממנו באתי, במסגרת קורס הורות מקושרת שעשיתי במכון לנדר וכן במסגרת לימוד פרטנית יותר, בסדנאות של דוקטור מיכאל אבולעפיה שתרמו רבות להבנתי באפיק התקשורתי ביחסי הורים וילדים".

תגיות:זאבי רוטערוץ הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה